Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 21:33   #11
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Dåp i kirken er en religiøs handling og er forkynnende i utgangspunktet. Foreldre som døper lover faktisk å oppdra sitt barn til den kristne forsakelse og tro. Det ligger i dåpen. En begravelse i regi av kirken vil også ha et religiøst innhold. Selvsagt, man er i kirken. Det samme med en kirkelig vielse. Og gudstjenester og i grunnen alt som foregår i kirkens regi. Om noen velger å døpe barnet i kirka, gifte seg der eller begrave sine kjære i kirkens regi må man faktisk forvente at det blir forkynt. Og deltar man på det vil man bli forkynt for. Velger man en seremoni i et hinduistisk tempel, i synagogen, i moskeen osv. vil man bli forkynt deres tro. En skolegudstjeneste er i utgangspunktet forkynnende. Dette elementet er tonet veldig mye ned her hvor jeg bor, men det er ikke et besøk hvor de forteller om de forskjellige tingene som skjer i en gudstjeneste eller de forskjellige tingene barna ser i kirkerommet. Det er en gang i det som likner en god del på en gudstjeneste. Og jeg skjønner godt om foreldre velger annerledes. Derfor er det så viktig å ha et godt alternativt tilbud. For jeg synes fremdeles det er en fin tradisjon. I fjor hadde jeg forresten ei lita muslimsk jente som var med på gudstjenesten. Hun hadde med melding om at hun ikke skulle være med å synge, men at hun hadde hatt lyst til å være med. Det var også en løsning (men da hadde vi jo ikke noe alternativ å tilby).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.