Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 23:16   #11
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er visst naturvitenskapelig bevist at Rødehavet kunne ha blitt delt slik som nevnes i Bibelen. Det er snakk om forholdet til månen og flod og fjære, uten at jeg kan forklare det nærmere...

Det er også funnet ting som skal bevise at Jesus fantes og at han hadde spesielle evner.

Første delen står jo i sterk kontrast til den siste delen. Først sier du at det er flo og fjære som delte Rødehavet, og andre delen bruker du som et argument for at det var Jesus som delte Rødehavet?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

For meg fremstår det som noe merkelig at folk som hevder at de vil "la barna velge selv", så til de grader er med og styrer de i en bestemt retning.

Nå må du nesten utdype. Hvem er det du sikter til her? Er det noen som så til de grader er med og styrer de i en bestemt retning, og hva er det du tolker som er disse styrende manøvrene? Er det det at enkelte mener at det også burde vært et ikke-kirkelig avslutningsalternativ før jul?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

At dersom man skulle tro på at alt som sto i Bibelen var sant for å være kristen så ville det ikke vært mange kristne.

Alt som står i Bibelen må tolkes, og man må vite en del om samfunnet på den tiden tekstene er skrevet. De er jo skrevet over veldig mange år. De gikk jo som fortellinger på folkemunne før de ble skrevet ned, så mye er helt sikkert ikke helt riktig. I tillegg er de oversatt til ulike språk og det i seg selv er en feilkilde. Der har islam gardert seg så godt de kan ved at Koranen i utgangspunktet skal kun læres på arabisk.

Her argumenterer du egentlig i mot deg selv, Jessica. Men helt greit.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er helt på linje med deg, tror jeg.
Må likevel kommentere en ting som flere har nevnt i diskusjonen (ikke bare du) Det at de andre barna skal gjøre noe hyggelig mens resten av gjengen er i kirken, virker jo litt merkelig. Oppfatningen til brorparten av kirkemotstanderene virker jo å være at barna som går i kirken blir utsatt for massiv hjernevasking og kommer gråtende hjem til mor mens de hikster noe om død og evig fortapelse. Med det som utgangspunkt, blir det merkelig å klage på at de som blir på skolen blir avspist med en ussel mattetime! En mattetime må vel være langt å foretrekke fremfor alternativet: En skrekkens time i kirken.!
Eller kan det rett og slett ha seg slik at man innerst inne skjønner at elevene som går i kirken mest sannsynlig har en veldig koselig time med masse juleksos, julesang og julestemning og synes det er dumt at ens eget barn går glipp av det pga et prinsipp.

Ikke misforstå meg, jeg har mine jeg også, men av og til tenker jeg at det kanskje kunne vært like greit, for barnas skyld, å fire litt på kravene?

Nå begynner jeg å lure på om du har en dårlig dag og bare er ute etter å få ut litt damp, eller om du virkelig ikke har fått med deg noe av det som er skrevet i denne tråden.

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.