Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 20:57   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hvilke historier i Bibelen er full bevist, mener du? At det fantes jøder i Egypt er ikke et bevis på at Moses delte Rødehavet altså.

Det er visst naturvitenskapelig bevist at Rødehavet kunne ha blitt delt slik som nevnes i Bibelen. Det er snakk om forholdet til månen og flod og fjære, uten at jeg kan forklare det nærmere...

Det er også funnet ting som skal bevise at Jesus fantes og at han hadde spesielle evner.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:05   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er visst naturvitenskapelig bevist at Rødehavet kunne ha blitt delt slik som nevnes i Bibelen. Det er snakk om forholdet til månen og flod og fjære, uten at jeg kan forklare det nærmere...

Det er vel ikke noen som ikke er rabiat-ekstrem-kristen, som ikke tenker at det er slik opphavet til mange historier er? Det er vel det som ikke-troende mener om de fleste av historiene.

Men etter det jeg har fått med meg fra godt skolerte kristne venner, så er det ikke så viktig for dem om Bibelen kan bevises eller ei. De tror jo på budskapet i kristendommen, ønsker å leve etter den kristne etikken, og tror på Gud, jeg tror de fleste gir jamnt blanke om det var Moses eller en skikkelig rå nippflo som delte Rødehavet.

Og teologer diskuterer jo hva som har forsvunnet i de forskjellige oversettelsene og slikt, så det er da neppe noen teologer som mener at alt som står i Bibelen i dagens versjon er kun sant og inneholder den hele sannheten.

Gammel 07-12-08, 21:09   #3
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel ikke noen som ikke er rabiat-ekstrem-kristen, som ikke tenker at det er slik opphavet til mange historier er? Det er vel det som ikke-troende mener om de fleste av historiene.

Men etter det jeg har fått med meg fra godt skolerte kristne venner, så er det ikke så viktig for dem om Bibelen kan bevises eller ei. De tror jo på budskapet i kristendommen, ønsker å leve etter den kristne etikken, og tror på Gud, jeg tror de fleste gir jamnt blanke om det var Moses eller en skikkelig rå nippflo som delte Rødehavet.

Og teologer diskuterer jo hva som har forsvunnet i de forskjellige oversettelsene og slikt, så det er da neppe noen teologer som mener at alt som står i Bibelen i dagens versjon er kun sant og inneholder den hele sannheten.

Dersom det var kriteritet for å tro så hadde det ikke vært mange kristne igjen.

Gammel 07-12-08, 21:15   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom det var kriteritet for å tro så hadde det ikke vært mange kristne igjen.

Hva mener du? At de fleste kristne tror at alt som står i Bibelen er sant? Eller at teologer ikke diskuterer forskjellige tolkninger?

Gammel 07-12-08, 21:27   #5
Jessica
Pauset

Standard

Hva mener du? At de fleste kristne tror at alt som står i Bibelen er sant? Eller at teologer ikke diskuterer forskjellige tolkninger?

At dersom man skulle tro på at alt som sto i Bibelen var sant for å være kristen så ville det ikke vært mange kristne.

Alt som står i Bibelen må tolkes, og man må vite en del om samfunnet på den tiden tekstene er skrevet. De er jo skrevet over veldig mange år. De gikk jo som fortellinger på folkemunne før de ble skrevet ned, så mye er helt sikkert ikke helt riktig. I tillegg er de oversatt til ulike språk og det i seg selv er en feilkilde. Der har islam gardert seg så godt de kan ved at Koranen i utgangspunktet skal kun læres på arabisk.

Gammel 07-12-08, 21:19   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Religion er viktig i seg selv. Mange av de konfliktene vi hører om daglig har sin grobunn i religion. (Ikke det beste argumentet for ateister kanskje. ) Nettopp fordi vi lever i et flerkulturet samfunn, er det viktig at man lærer om andre religioner. Jeg synes ikke det skal være opp til foreldrene å stå for den undervisningen.

Altså. Nå må du begynne å lese litt nøyere, rine. Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil ha religionsundervisning i skolen. Heller tvert i mot.

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg vet at ved den skolen jeg jobber sliter de (jeg sier de fordi jeg ikke underviser i RLE) med å få folk til å komme å snakke om andre relgioner. Selv på en skole med 22% minoritetsspråklige. De får lov til å komme i den katolske kirken i 10. om de har tid til besøk (jeg forstår jo at det kan bli mye besøk på dem når alle barne-, ungdoms-og videregående skolene i distriktet tar kontakt). Det finnes ingen moske, men det finnes en organisert forsamling av muslimer. Likevel er det vanskelig å få knytte dem til seg. Hvorfor, aner jeg ikke.

Jeg morer meg litt når jeg registrer fanatikere i alle leire. I mine øyne er fanatisme, enten den forsvarer kristendommen, ateismen, islam eller andre ting lite sjarmerende.

Min erfaring (nå er forsåvidt det noen år siden, men dog) var at det var umulig for andre trosretninger å få komme på min ungdomsskole.

...og fanatiker, tja, hva i alle dager snakker du om? Hvorfor er det automatisk sånn at når man argumenterer for at ateisme og manglende tiltro til kristendommen skal respekteres, at man da hater alle kristne, brenner kirker, går med opp-ned kors og husjer ungene inn i huset hver gang kirkeklokkene ringer? Det er ikke sånn, altså.

Ellers: Alt det Esme sa. Og sier. Og kommer til å si.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:23   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Min erfaring (nå er forsåvidt det noen år siden, men dog) var at det var umulig for andre trosretninger å få komme på min ungdomsskole.

...og fanatiker, tja, hva i alle dager snakker du om? Hvorfor er det automatisk sånn at når man argumenterer for at ateisme og manglende tiltro til kristendommen skal respekteres, at man da hater alle kristne, brenner kirker, går med opp-ned kors og husjer ungene inn i huset hver gang kirkeklokkene ringer? Det er ikke sånn, altså.

Det er heldigvis mye som er forandret siden jeg gikk på skolen, og jeg kan selvsagt bare snakke for min skole og hvordan ståa er der. I dag.

Nå tillegger du meg mange meninger og tanker som jeg aldri har tenkt. Og ateistene er jo de første til å rope opp om kristenfanatistene, som faktisk ikke er det samme om alle kristne. Jeg snakket både om kristen fanatister, ekstremmuslimer og ateister som strekker tingene langt og lenger enn langt, etter min mening.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:24   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tillegger du meg mange meninger og tanker som jeg aldri har tenkt. Og ateistene er jo de første til å rope opp om kristenfanatistene, som faktisk ikke er det samme om alle kristne. Jeg snakket både om kristen fanatister, ekstremmuslimer og ateister som strekker tingene langt og lenger enn langt, etter min mening.

Jeg hoppet og spratt som et lite lemen fordi du quotet meg og kom med det som unektelig så ut som et sarkastisk stikk. Så det så.

:fanatisk ikke-fanatiker:

Gammel 07-12-08, 21:26   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg hoppet og spratt som et lite lemen fordi du quotet meg og kom med det som unektelig så ut som et sarkastisk stikk. Så det så.

:fanatisk ikke-fanatiker:

Jeg kvåtet deg fordi du snakket om skolebesøk. Så laget jeg et avsnitt og skrev litt til.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 21:27   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg kvåtet deg fordi du snakket om skolebesøk. Så laget jeg et avsnitt og skrev litt til.

Åh.

Skriver du skvåsj også?

Gammel 07-12-08, 21:11   #11
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sett gode (så vidt jeg kan se) argumenter for at kombinasjonen kraftig vind og fjære sjø kan gjøre myrområdene nord i Rødehavet om til gjørme i stedet for mannsdypt vann, men det beviser ikke at en jødisk gruppe flyktet fra Egypt og opplevde fenomenet på veien, og langt mindre at guden deres forårsaket det.

(Vær alltid skeptisk til noen som bruker frasen "vitenskaplig bevist" -jeg har så langt aldri møtt noen som har sagt det som har hatt noe videre snøring hverken på bevis eller vitenskap.)

Det er også funnet ting som skal bevise at Jesus fantes og at han hadde spesielle evner.

Det har jeg derimot ikke hørt om noen seriøse beviser for. Medmindre du definerer karisma som spesielle evner, for i så fall er det gode argumenter for at minst en av forkynnerene som var aktive i midtøsten rundt år 30 var en karismatisk fyr med gode talegaver.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:09   #12
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

(Vær alltid skeptisk til noen som bruker frasen "vitenskaplig bevist" -jeg har så langt aldri møtt noen som har sagt det som har hatt noe videre snøring hverken på bevis eller vitenskap.)

Disclaimer:
Jessica, det var ikke deg jeg siktet til her, men kildene det virket som du siterte fra. Sorry, dårlig formulert.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.