Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
For meg er det ikke hva barna synes er koselig eller ei som er det primære (mange synes for eksempel det er koseligst å ikke gå på skolen i det hele tatt), men når det er sagt så har storesøster her fått bestemme selv. Men etter at det gikk opp for henne at kirke ikke betød ubegrensede mengder kaker og sjokolade så har hun ikke villet (tok en liten prat med min religiøse mor om akkrat den siden...).
Det dreier seg da heller ikke så mye om en enkelt julegudstjeneste som skolens holdning til religion.
Jo, vi ser hva du skriver.
Men kan du slutte å skrive svar inne i quotene? Både irriterende å ikke kunne svare deg direkte, og forvirrende for folk som leser bare deler av tråden og fort tror jeg har sagt det du sier.
Og så lenge du ikke vil sende meg adressen din får du tåle at jeg heller ikke legger ut noen andres.
Neivel? Hva er det du diskuterer?
Vil helst slippe, og det ville ikke være nødvendig om skolen holdt seg til undervisning i stedet for forkynnelse. Dessuten, selv om det å kjenne flere religioner er en god ting både for å forstå andre mennesker og å bygge opp en sunn skepsis til åpenbaringssannheter er ikke en religion nødvendigvis en motvekt til en annen. Mitt livssyn er nemlig religion i like stor grad som det er en hobby å ikke samle på frimerker.
En julegudstjeneste? Nei. Mange, og med en skole som klart viser at man forventes å tro på dette fordi man er rar som lar være, ja. Du har liten tro på prestens talegaver og religiøse staffasje om du tror forkynnelse ikke har noen virkning. Virkningen er nå liksom en av grunnene til at man har gudstjenester i første omgang.
Angående spørsmålet ditt om liturgi ville jeg svart på det før om du ikke hadde satt det inn i et "quote" av meg slik at jeg overså det fordi jeg ikke leser "siteringer" av meg selv!
Forundrer det deg at jeg lar barnet mitt gå i begravelsen av sin kjære oldemormor? Hvorfor i innerste gjør det det? Det var riktignok på tross av liturgien, ikke på grunn av, men enkelte ting kommer man ikke utenom. Min mormor og mor var/er religiøse, så da måtte selvsagt begravelsen foregå i de rammer, og datteren min få oppfylt ønsket sitt om å ta farvel. Hva tilfredsstillelsen din kommer av vet jeg ikke, for vendinger som "at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt…" er da standard i de fleste sammenhenger, og det ikke var da ikke engang svovelpreget på de nåværende barnegudstjenestene jeg gitt som grunnlag for min generelle protest mot forkynnelse i skolen? Om noe så er det inndoktrineringen, og det skjer jo helst med godord til man har fått dem på kroken, det vet da enhver selger (og langer)? Hva var egentlig spørsmålet du ville jeg skulle svare på? Stilte du overhodet et spørsmål der? (Må ta det i morgen , trøtt nå.)
Jeg skrev svar inne i quoten fordi du stiller så forbaska mange spørsmål, og jeg vil gjerne vise hva jeg svarer på. Men tar poenget med at det er vanskelig å få med seg alt da.
Jeg mener også at det presten sier i en skolegudstjeneste er lite å bli "feit av" hvis det er forkynnelse man er ute etter. Min erfaring er at det er rimelig nøytralt.
Jeg synes det er litt rart at du lar din datter gå i en begravelse der liturgien er så til de grader opptatt av fortapelse og evig liv, når du tror at en enkel julegudstjeneste kan gjøre skade på et barn. Og ja, jeg tillater meg å humre litt når en begravelsesliturgi er det beste eksempelet du kan komme opp med.
vendinger som "at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt…" er da standard i de fleste sammenhenger, og det ikke var da ikke engang svovelpreget på de nåværende barnegudstjenestene jeg gitt som grunnlag for min generelle protest mot forkynnelse i skolen?
Akkurat her er jeg usikker på hva du mener? Hvis du har opplevd svovelprekener på barnegudstjenester, har jeg selvfølgelig stor forståelse for at du vil skåne dine barn for det.
Det kan i det hele tatt virke som om vi har helt forskjellige oppfatninger av (erfaringer fra) hva som foregår i en skolegudstjeneste og hvor stor betydning dette vil ha for et barns valg senere i livet. Tror nok ikke vi kommer til å bli enige om noe.
(Jo, jeg er enig med deg i at dette bør være frivillig, og at det bør finnes OK alternativer for de som velger å ikke delta. Det er da noe! )

|