Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-08, 10:55   #11
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Takk, kan nesten ikke fatte at noen enda ikke har fått med seg at jeg ikke er imot et alternativt opplegg, og at jeg ikke vil tvangsinnføre skolegudstjeneste for alle. Tror (håper i alle fall) folk er i stand til å få med seg innholdet i en diskusjon. Samtidig skjønner jeg at de fleste reagerer fordi jeg ikke er med på at det er en "big deal" å gå i kirken en gang i året. Det er sikkert fryktelig lite PK å mene det, men det gjør jeg altså.

For ordens skyld: jeg har ikke trodd du var blankt i mot alternativt opplegg og for tvungen gudstjeneste. Da hadde jeg vært sint. Nå har jeg bare vært moderat irritert over at du ikke lot til å skjønne at noen kunne ha noe i mot litt god, "normal", kosekristendom for barn.

Ja, til alternativt opplegg for alle som måtte ønske det. (Det kan til og med få lov til å være koselig.)
Nei, til kirketvang for alle barn i den norske skolen.
Har jeg problemer med å forstå de som er redde for at barna skal ta skade av det ene kirkebesøket? Ja. Helt klart. (Igjen, jeg snakker ikke om f.eks muslimer her.)
Mener jeg at det er noe i Simpsons episoden som ble referert til tidligere i tråden. Ja, helt klart! Se den alle sammen, så skjønner dere kanskje hvorfor jeg ikke klarer å ta alle kirkemotstanderene helt alvorlig.

Jepp. Det var omtrent dithen jeg hadde forstått deg.
Forlanger ikke at du skal ta alle "kirkemotstandere" eller andre hedninger alvorlig, det er en hel del religiøse jeg ikke tar så alvorlig heller, så det skjønner jeg. Men noen hadde vært et fremskritt. Det er fint om du kan avkrefte dette, for jeg innrømmer at jeg absolutt kan ha misforstått, men mitt inntrykk er at du ikke helt har forstått at et humanistisk, ateistisk, livssyn er et like fullstendig livssyn som et hvilkensomhelst religiøst et. Det er ikke bare et fravær av religion. Så om du forstår at en muslim ikke vil ha sine barn inn i forkynnelsen av en konkurrerende men nært beslektet bokreligion burde du i alle fall skjønne protestene fra mennesker hvis livssyn innebærer det at å bare "tro" på det presten/imamen/rabbien/brahminen/shamanen forteller ikke er en god måte å forstå universet og livet på i noe fall?

Vet at jeg kanskje provoserer nå, men det tåler dere vel.

Jada. Synspunktene dine er så utstudert norsk A4 mainstream at jeg (vi?) nok har møtt adskillig verre. Så ta det med ro.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.