Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jo, jeg, jo. Og du, helt sikkert.
Nå føler jeg at vi bør avslutte, klappe hverandre på skulderen og skåle i vodka, mens vi sier "Du och jag, Alfred!" 
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda
Jeg er kanskje bare litt usikker på om du mente spørsmålet prinsipielt ("gitt at noen gjør alt riktig, kan man ikke da si at de ikke vil ha noen nytte av tips utenfra") eller praktisk ("hvis man selv mener at man gjør ting ganske riktig, er det ikke da også sannsynlig at man ikke egentlig trenger hjelp utenfra")?
Nei jeg mente det mer som: "Gitt at noen er blitt behandlet helt riktig, er det ikke da naturlig at de viderefører denne behandlingen?" (og derfor ikke trenger hjelp utenifra)
Dette er jo et viktig prinsipp at man må få for å kunne gi videre. Hvis man vil at barna skal bli generøse, er det lettere å påvirke de ved å opptre generøst ovenfor de, fremfor å tvinge frem en kunstig generøsitet. Samme gjelder andre følelser, og jeg tror veldig sterkt på dette. Det er en "elsk meg mest, når jeg fortjener det minst"-filosofi.