Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Og jeg opplever det som om barna krenkes eller ikke, som en ... jeg har vanskelig for å formulere meg presist her, så bær over med meg, ikke-teoretisk faktor. Jeg sliter som sagt med å være presis, men jeg opplever mer denne delen av oppdragelsen som en innebygget væremåte hos hver enkelt, som det å sykle, det å slanke seg, det å være økonomisk. Alle de tingene jeg har nevnt er områder hvor man prinsippielt trenger liten teoretisk eller intelektuell innsikt for å agere i tråd med teorien. Men selve ageringen kan være vanskelig, men jeg mener at utfordringen ligger på et annet plan enn teoretisk innsikt.
Men, denne innebyggete væremåten kan være bra, og den kan være dum, og da synes jeg det er greit å tenke over hva en gjør og hvorfor, for uten at man sjekker, så vet man jo ikke. :gjentar meg selv: Det er mange som gjør det de har lært (blitt gjort mot selv) uten å tenke over det. Mange av disse tingene er bra, men noen av disse tingene er ikke bra, og da er det greit å tenke og få luket dem ut. (Leste en historie for noen år siden om en dame som pleide å be en time om morgenen, og da ble katten så inpåsliten at hun bandt den til sengestolpen. En eller to generasjoner senere var det som var igjen av den tradisjonen at de bandt katten til sengestolpen. Poenget var blitt borte på veien fordi det ikke ble forklart/snakket om hva som ble gjort, og så ikke reflektert over heller. ) Samt at unger er forskjellige, og jeg har hørt mang en historie om foreldre som oppdrar ungene sine millimeterlikt fordi de er oppdradd til at rettferdighet er en bra ting. Men ungene er jo forskjellige, og trenger forskjellige ting, og synes ikke det er noe bra.