Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Hvordan tror dere barn blir oppdratt i store deler av verden? Mener dere at i et land med høy andel av analfabeter er barneoppdragelsen dømt til å feile? Jeg sier ikke at det automatisk blir en bra barneoppdragelse uten teoretisk kunnskap, men jeg sier det er ikke slik at det er umulig heller.
Det er et interessant tema for videre diskusjon. "Oppdragelse"/sosialisering er jo unektelig kulturelt betinget, og noe som ansees som "godt oppdratt" et sted i verden kan være noe ganske annet et annet sted. Det er vel (uten at jeg vet noe om dette) primært i vår vestlige verden at vi har en viss kultur for bøker om barns utvikling som også er rettet mot lekfolk, og ikke bare fagfolk. Dette har sannsynligvis en viss sammenheng med barns generelle status i den vestlige verden kontra u-land/land med høy analfabetisme.
Personlig tror jeg at barn med beleste og kunnskapsrike foreldre (også innen barneoppdragelse/sosialisering) som evner å omsette teori til praksis har et fortrinn fremfor barn av mindre beleste/kunnskapsrike foreldre. (Jfr. Bordieu og hans kapitalbegrep.)