Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul
Opprinnelig lagt inn av him, her.
I mitt hode er refleksjon et middel for å komme meg til det som er målet, og målet er en adekvat oppførsel. Og hvis man allerede er ved målet, hvorfor skal det da være nødvendig å reflektere? Jeg tenker at det er ikke nødvendig å kunne teorien bak det å sykle for å sykle. Sykler man så sykler man, hvis man har problemer derimot kan det være greit med innput.
Jeg er ikke uenig med deg i at det fint kan gå an å oppdra barna sine på en god måte uten teoretiske refleksjoner. Men en vesensforskjell på oppdragelse og sykling er at når du sykler, kan du umiddelbart vurdere om det fungerer bra. Hvis du kommer deg frem på trygt og raskt vis uten å velte, så er det vellykket. Oppdragelse kan derimot tilsynelatende fungere i øyeblikket, uten at den av den grunn fungerer på sikt. (Eller den kan tilsynelatende ikke virke i det hele tatt i øyeblikket, men fungere veldig godt på litt lengre sikt.) Det blir sånn sett mer som å dyrke frem en plante som bruker lang tid på å vokse seg ferdig - det kan godt hende du gjør det riktig uten kunnskaper, eller at planten klarer seg fint selv, men det er også mulig at du gjør en eller annen grunnleggende feil som kommer til å gjøre at planten ikke vil tåle vinteren så bra, eller ikke kommer til å bære frukt, eller noe sånt.
Og tips fra eksperter som sier at statistikken viser at "planter som får vann annenhver dag tåler vinteren bedre enn de som får det bare én gang i uken" eller at "barn som ikke får skjenn hjemme, virker roligere og mer harmoniske på skolen" er veldig nyttige, fordi dette er ting vi ikke uten videre kan eksperimentere frem på egen hånd.