Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg ser jeg har presisert litt dårlig. Jeg tenkte egentlig på at når man lærer å sykle så har man ikke den største gleden av å kunne det teoretisk, det er det at man praktiserer som er det som får en i havn.
Javisst. Jeg mener bare at om man får til å sykle eller ikke, er noe man kan vurdere umiddelbart. Sykler man, så har man fått det til; velter man hele tiden, har man ikke fått det til. Men har du en fireåring som vanligvis oppfører seg noenlunde adekvat, så betyr ikke det nødvendigvis at du ikke har gjort noen graverende feil med ham/henne.
Jeg vil jo si at den egenopplevde erfaringen kan si mye om hva som fungerer på sikt. (Så vidt jeg skjønner er det det stikk motsatte av hva du sier.) Hvis man er tre søsken og alle har spiseforstyrrelser, så bør man kanskje jobbe mye med kostholdet og måten man formidler ting om mat på. Hvis alle søskenene har et flott kosthold, men hater å bevege seg bør man kanskje fokusere der. Eller hvis alle har hatet skolen etc. Ofte er det jo kun på sin egen og eventuelle søsken sin oppdragelse man kan se langtidsvirkningen av oppdragelse. Jeg har i alle fall masse venner i dag hvor jeg aldri har truffet foreldrene en gang fordi dette er folk man har truffet i voksen alder.
Jeg tror ikke vi sier det stikk motsatte av hverandre? Det er klart at om du selv kommer fra noe som virker som en ganske dysfunksjonell familie, vil du kanskje føle mer behov for å lære om hvordan man bør oppdra barn enn om du kommer fra en lykkelig familie der alle søsknene er glade og fungerer godt. Men det at dine foreldre gjorde en super jobb er jo ingen garanti for at du selv kommer til å gjøre det (selv om sjansen jo er mye bedre). Som barn tror jeg ikke man kan vurdere akkurat hvordan man selv (langt mindre ens søsken) er blitt oppdratt, og spesielt kan man ikke vurdere hva foreldrene har tenkt på, men latt være å si/gjøre.
Ja, nå regner jeg med at du sier dette som et eksempel, men jeg vil likevel bare si at jeg ikke vil regne Jesper Juul (i og med at det er han tråden omhandler og det er han som sier at "barn som ikke får skjenn hjemme ...") som en ekspert på barneoppdragelse. Jesper Juul er familieterapaut, og jeg er enig i mye av det han sier, men det han sier er så vidt jeg vet hans egne, subjektive meninger.
Jovisst, jeg vet godt at han hverken er ekspert eller vitenskapsmann. Men akkurat i denne artikkelen refererer han til en undersøkelse (ikke hans egen) som omhandler barn som ikke har fått skjenn, og som viser hvordan disse barna fungerer i forhold til barn som har fått skjenn; det var derfor jeg skrev akkurat dette akkurat her.