|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødsstraff?Jeg prøver. Jeg prøver virkelig å ta det alvorlig, men jeg datt av ved "den der filmen med leonardo dicaprio". |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Live and let live
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødsstraff?
Det må jo ikke bare stå mellom disse to alternativene. Jeg for min del er for en omlegging av straffesystemet. Bruke enda flere ressurser på de kriminelle. Mer penger, mer kompetanse og mer personale.
![]() |
#183 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødsstraff?Det DM skriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødsstraff?Interessant vinkling, Benmurphy. Jeg er redd for at henrettelse av diktatorer og statsoverhoder vil bidra enda mer til å gjøre de større enn de er, type martyrer og sånt noe. Ville det ikke være bedre å bevise at de bare er mennesker og sette de inn på lik linje med bermen? Dog ikke i sånne fancy hotellfengsler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?
Vel, jeg vil faktisk gå så langt og si at så lenge det finnes folk som har den type meninger og holdninger som du her viser frem, så er jeg virkelig glad for at vi har et rettssystem som tar seg av straff.
![]() |
#186 |
Protonterapeut
|
Neisj. Frem med giljotinen!
![]() |
#187 |
Ringskrømt
|
Litt på siden, men jeg skjønner ærlig talt ikke hva som feiler dommerne i vår rettspraksis, hva er det som gjør disse menneskene livredde for å benytte seg av strafferammene? Jeg leser fast Finn Abrahamsens' "drapssakene jeg aldri glemmer" i Vi Menn, og dagens blad handlet om en sint mann med en full-ladet Colt i buksa. Han regelrett henrettet en som var på samme fest som han selv, fordi denne karen hadde draget på damene, var kul og energisk, flink til å danse osv. 14 år fikk han! 14! Jeg opplever blandede følelser av kvalme, avsky og manglende forståelse for hvorfor det er sånn. Hvordan kan noen sone en straff for mord på så få år? Hva er det de gjør opp for på denne tiden?
![]() |
#188 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Kanskje, og jeg ser helst at du har rett, men jeg er ikke overbevist når det gjelder rabiate diktatorer som baserer styret sitt på enn sterk personlighetskult, jeg tror kanskje det kan være nødvendig å demonstrere at de faktisk kan drepes. Ceausescu er et eksempel. Dersom folket hadde styrtet Mao ville vel han ha vært stjerneeksempelet i det 20. århundre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da vil jeg også synse litt om dette.
![]() |
#190 |
|
Jeg lurer på om det hadde vært et sterkere virkemiddel om man kunne demonstrere at de faktisk kan kues. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Guardian of the galaxy
|
Jeg skulle kommentere og synse og mene noe etter å ha lest hele tråden, men så kom jeg til dette innlegget og falt helt ut.
![]() |
#192 |
Passiv
|
Jeg synes også straffenivået i Norge er latterlig lavt, men hva er alternativet? Vi må ikke glemme at Norge tross alt er et land med svært lite voldskriminalitet sammenliknet med andre land som har langt strengere strafferammer. Man kan stille seg spørsmålet om det kriminlitetsnivået vi har er på grunn av de lave strafferammene eller på tross av dem. Jeg velger å tro det første. Som flere andre har påpekt virker ikke hardere straffer preventivt, snarere tvert imot. Det ligger nok noe i teorien om at brutalisering fra myndighetenes side rettferdiggjør brutalisering fra de kriminelle og så er spiralen i gang. Utfordringen består i å finne en balansegang. Det er åpenbart at man ikke kan slippe voldelige personer ut i samfunnet for tidlig under påskudd av at hardere straffer generelt vil føre til økt kriminalitet. Like åpenbart synes jeg det er at vi ikke kan øke strafferammene voldsomt, som enkelte ønsker, med den kunnskapen som finnes om økt kriminalitet når straffene blir strengere. |
![]() |
![]() |
#195 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Du kan helt sikkert gjøre verre valg. Men jeg ville heller hatt henne som ny justisminister i Kina, Russland eller USA.
![]() |
![]() |
#196 |
Ringskrømt
|
Dette har virkelig utviklet seg til å bli en interessant debatt. Jeg er langt i fra overbevist om at det er de lave strafferammene som er årsaken, men det må jeg gruble mer på.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 20-06-08 kl 13:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødsstraff?Jeg er imot dødstraff. Jeg vakler av og til og tenker at det burde være unntak for enkelte, men innerst inne så er jeg imot, uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Slumrende Ullteppe
|
Den avgikk ved døden. Men om den ble skutt, døde av seg selv, eller om den egentlig lever likevel og bare er satt i forvaring, det vites ikke ennå.
![]() |
#200 |
Ustabil
|
Antall innlegg tatt i betraktning så tror jeg at du bare er et lite nett-troll som har lyst til å se om du greier å provosere noen av oss skikkelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|