Sv: Er du for eller mot dødsstraff?
Opprinnelig lagt inn av DM, her.
Det må jo ikke bare stå mellom disse to alternativene. Jeg for min del er for en omlegging av straffesystemet. Bruke enda flere ressurser på de kriminelle. Mer penger, mer kompetanse og mer personale.
Jeg ønsker meg et behandlingsopplegg som straff. Jeg ønsker at mens de kriminelle er tatt ut av samfunnet, så skal de ha daglig behandling hos psykolog, og undervisning i etikk, moral, empati, økonomi, det å klare seg i samfunnet, osv. Knallhard rehabilitering slik at vi får friskere individer ut i samfunnet. Og så ønsker jeg en større mulighet til å bruke KIF (kriminalomsorg i frihet) som en del av soningen. Og så ønsker jeg større bruk av livsvarig forvaring (den siste er jeg litt på tynn is med, for jeg aner ikke hvordan det er nå, jeg bare hørte for noen år siden at de skulle trappe det opp som et forsøk. Krever mye ressurser, men er nødvendig all den tid "livsvarig" bare er max 24 år her i landet. )
Litt på siden, men jeg skjønner ærlig talt ikke hva som feiler dommerne i vår rettspraksis, hva er det som gjør disse menneskene livredde for å benytte seg av strafferammene? Jeg leser fast Finn Abrahamsens' "drapssakene jeg aldri glemmer" i Vi Menn, og dagens blad handlet om en sint mann med en full-ladet Colt i buksa. Han regelrett henrettet en som var på samme fest som han selv, fordi denne karen hadde draget på damene, var kul og energisk, flink til å danse osv. 14 år fikk han! 14! Jeg opplever blandede følelser av kvalme, avsky og manglende forståelse for hvorfor det er sånn. Hvordan kan noen sone en straff for mord på så få år? Hva er det de gjør opp for på denne tiden?
Mange spørsmål, men jeg får så kløe i hendene når jeg leser om alle ressursene man bør sette inn på mennesker som egentlig skulle vært låst inne for evig tid.