Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du for eller mot dødsstraff?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-08, 00:40   #23
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Er du for eller mot dødsstraff?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

14 år fikk han! 14! Jeg opplever blandede følelser av kvalme, avsky og manglende forståelse for hvorfor det er sånn. Hvordan kan noen sone en straff for mord på så få år? Hva er det de gjør opp for på denne tiden?

Jeg synes også straffenivået i Norge er latterlig lavt, men hva er alternativet? Vi må ikke glemme at Norge tross alt er et land med svært lite voldskriminalitet sammenliknet med andre land som har langt strengere strafferammer. Man kan stille seg spørsmålet om det kriminlitetsnivået vi har er på grunn av de lave strafferammene eller på tross av dem. Jeg velger å tro det første. Som flere andre har påpekt virker ikke hardere straffer preventivt, snarere tvert imot. Det ligger nok noe i teorien om at brutalisering fra myndighetenes side rettferdiggjør brutalisering fra de kriminelle og så er spiralen i gang. Utfordringen består i å finne en balansegang. Det er åpenbart at man ikke kan slippe voldelige personer ut i samfunnet for tidlig under påskudd av at hardere straffer generelt vil føre til økt kriminalitet. Like åpenbart synes jeg det er at vi ikke kan øke strafferammene voldsomt, som enkelte ønsker, med den kunnskapen som finnes om økt kriminalitet når straffene blir strengere.

På en annen side er det ikke gjort noe særlig med strafferammene i Norge, og kriminaliteten øker allikevel. Problemstillingen blir litt som høna og egget, og jeg klarer ikke se at det finnes en enkel løsning. Det har nærmest blitt presedens at man kun soner 2/3 av straffen, fordi man kan søke om prøveløslatelse da, men dette har det blitt strammet kraftig inn på.Bruk av forvaring øker også Er det bra? Jeg vet ikke, men jeg har ingen problemer med å innrømme at det også bor en neandertaler i meg som ikke ser grenser for hva slags strafferammer som bør tas i bruk for voldsforbrytelser/drap.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:18.