Sv: Er du for eller mot dødsstraff?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Så da blir det litt en vurdering - skal vi bestemme at denne gjerningsmannen skal dø? Eller skal vi la han sitte i fengsel noen år, og slippe han ut igjen, slik at han kan voldta eller drepe flere?
Det må jo ikke bare stå mellom disse to alternativene. Jeg for min del er for en omlegging av straffesystemet. Bruke enda flere ressurser på de kriminelle. Mer penger, mer kompetanse og mer personale.
Jeg ønsker meg et behandlingsopplegg som straff. Jeg ønsker at mens de kriminelle er tatt ut av samfunnet, så skal de ha daglig behandling hos psykolog, og undervisning i etikk, moral, empati, økonomi, det å klare seg i samfunnet, osv. Knallhard rehabilitering slik at vi får friskere individer ut i samfunnet. Og så ønsker jeg en større mulighet til å bruke KIF (kriminalomsorg i frihet) som en del av soningen. Og så ønsker jeg større bruk av livsvarig forvaring (den siste er jeg litt på tynn is med, for jeg aner ikke hvordan det er nå, jeg bare hørte for noen år siden at de skulle trappe det opp som et forsøk. Krever mye ressurser, men er nødvendig all den tid "livsvarig" bare er max 24 år her i landet. )