Sv: "Perfekte mødre"
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.
Min sunne fornuft blandet med kunnskap om allergier og kumelk sier meg at en sleik av isen etter 6 mnd ikke gir allergier eller ødelagt tarmsystem for resten av livet. Min sunne fornuft blandet med kunnskap og fakta sier meg at man bør være svært forsiktig med å introdusere kumelk og melkeprodukter før 1 år, slik jeg har gjort med mine barn. En sleik av en is kaller jeg svært forsiktig fortsatt.
Nettopp! Kan det være så vanskelig å forstå forskjellen på det lykkeliten skriver her, og som også jeg har poengtert, fremfor det å drive en smak av is som om det skulle være det reneste vannvidd. Hysteri vil jeg kalle det, enda hvor mye jeg hater det ordet egentlig.
Enkelte av dere ser ikke nyanser, sammenligner ikke, trekker bare konklusjoner utifra en enkelt sak, denne gangen en iskrem. Enkelte av dere evner heller ikke å se sammenhenger, bare konkluderer med at is til spedbarn er farlig samme pokker. Men da ungen er 12 måneder og kan spise det meste, da er det helt greit å kokkulere frem et måltid bestående av halvfabrikata og melk, for da er ungen 1 år og tåler det. Jeg vil hysteriet til bunns.
Jeg aksepterer ikke på noen som helst måte at det blir stilt spørsmålstegn ved hvor seriøst jeg tar foreldrerollen bare fordi jeg ikke mener at en smak av is ikke fører til allergi og elendighet for resten av livet. Om dere tar foreldrerollen så innmari seriøst så gå i dere selv om noen år dersom dere får barn med allergi:
- Dere vet jo at dere ikke ga iskrem
- ikke ga dere MME heller, dere ammet jo tross alt i hvert fall 12 måneder.
- ikke ga dere fisk eller nøtter
- og dere hadde selvsagt ikke heller husdyr,
- dere bor i hus som selvfølgelig er sjekket for råte, muggsopp, radon og det
som verre er.
- dere har selvsagt brukt miljøvennlige og allergitestede vaskemidler og
såper
- og allikevel har den håpefulle jammen pådratt seg allergi, astma eller atopisk
eksem.
Sjekklisten er fulgt til punkt og prikke selvsagt, for dere er jo gode foreldre, og allikevel gikk noe galt.
Tenk etter litt!
Ikke vær så inn i granskauen snevre i tankegangen. Ta det med ro, slapp av, nyt foreldrerollen og ta sunne forhåndsregler. La ikke hysteriet gå til hodet!