|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Perfekte mødre"
Jo, jeg ser forskjellen, men er det noen som ser nyansene og forskjellen blant annet jeg og Elin prøver å beskrive? Jeg er fullstendig enig i og ganske oppdatert på anbefalinger (har ei på 19 mnd), men jeg mener fortsatt at en sleik på isen er ganske forsiktig og risikoavers mht til det, selvfølgelig også alder tatt i betraktning. Jeg ville nok synes det var mer greit med en smaksprøve når barnet var 10 mnd enn 6 mnd, men tror også risikoen for noe er liten. Men man har forskjellige grenser, og det er der mine betrakninger ang risikovurdering kommer inn. Jeg vet ikke om jeg skal gidde å poengtere en gang til at jeg har fulgt alle anbefalinger selv, min minste begynte med kumelk når hun var 13-14 mnd etter min egen vurdering fordi hun er født 3 uker for tidlig. Men hun fikk smake ost og youghurt fra hun var 10-11 mnd.
![]() |
#202 |
Quiet, please
|
![]() Sv: "Perfekte mødre"Ja, vi setter grenser forskjellig, lykkeliten, og det har jeg respekt for. Men det betyr ikke at jeg noen gang vil forstå hvorfor enkelte mødre tar slike sjanser pga. noe så unødvendig som is. Det betyr ikke at jeg synes vedkommende er en dårlig mor, eller at jeg er sikker på at barnet vil bli alvorlig syk, jeg forstår bare ikke valget. Men men, sånn er det bare.
![]() |
#203 |
flisespikker
|
Men jeg er uenig i at man må være plettfri selv for å ha "lov" til å si noe til andre. Jeg er enig i at man ikke skal fremstille seg selv som uangripelig feilfri dersom man ikke er det (og det er det neppe noen som er), men jeg synes likevel ikke det er noe krav at man selv må gjøre alt riktig for å kunne vurdere andre.
![]() |
#204 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Dersom man kritiserer andre for å gi et spedbarn smak av en is, krisemaksimerer det opp, og kommer med ting som "jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare kan la være å la barnet smake is når man vet at det trigger allergier", og dessuten ikke selv følger alle anbefalinger og tar de forhåndsregler som er, ja da bør ma absolutt gå litt i seg selv ja... for som jeg tidligere sa, jeg nekter å tro at alle følger alle anbefalinger og tar alle forhåndsregler. Så perfekte er ingen, og derfor blir det hele hysterisk og dobbeltmoralistisk. For meg. Man må ikke komme med formaninger og kritikk av andre dersom man ikke er noe bedre selv.
![]() |
#205 |
flisespikker
|
OK. Det skjønner jeg. Og nå synes du sikkert jeg flisespikker igjen, og det gjør jeg jo, men det er sånn jeg er, og det er sikkert genetisk, så det kan jeg ikke for, så jeg spør likevel: Det jeg altså ikke forstod, var hvorfor man spesifikt skulle ta selvkritikk dersom man fikk et barn med astma eller allergi? Det var nemlig akkurat der jeg stoppet opp i argumentasjonen din, ser du. Jeg forstår at du mener man ikke skal kritisere andre om man ikke gjør alt riktig selv, men det gjelder jo enten barna blir friske eller ikke.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 14-11-06 kl 16:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Administrator
|
Hvis jeg skriver at "jeg forstår ikke ..." så betyr det ganske enkelt at jeg ikke forstår. Jeg setter pris på at noen forklarer meg hvorfor, hvis det finnes en forklaring for å gjøre ting som man vet har negative konsekvenser.
Hvis noen spør: Hva gjør du? Så svarer jeg hva jeg gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
flisespikker
|
Slik tror jeg de fleste har det. Jeg spiser ikke alltid så sunt som jeg burde, jeg trener altfor lite og sitter for sent oppe om kveldene. Men det diskvalifiserer meg jo ikke fra å komme med vurderinger eller innspill i en diskusjon om hvordan det er sunt å leve. (Jeg burde nok kanskje passe meg for å bli for personlig i min kritikk av andres levesett. Men det synes jeg jo egentlig man kan passe seg for uansett.)
![]() |
#208 |
Jeg har IKKE sagt at du skal klappe igjen! Jeg har ikke sagt at du er mer eller mindre dobbeltmoralistisk enn andre her. Da leser du i mellom linjene, og det har vi lært mange,mange ganger at det skal vi i hvert fall ikke gjøre.
![]() |
#209 |
Administrator
|
Det kan være et retorisk grept, men om jeg skulle bruke det som det så er jeg fortsatt ute etter hvorfor. Jeg er av typen som liker å vite hvorfor, jeg liker å forstå hva som driver folk. Mennesker er spennende. Det er litt som med eksempelet ditt om bilkjøring. Det er farlig, kjempefarlig å kjøre bil. Men det er en risiko vi er villig til å ta, og jeg tror de fleste av oss kan forklare hvorfor vi tar den risikoen. De færreste vi svare at det er "fordi det er så kult". |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Borte
|
![]() |
#211 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: "Perfekte mødre"Mitt barn er fremdeles allergisk. Ingen katt, ingen røyk, ikke egg (han har alltid HATET egg). Bare til opplysning.
![]() |
#212 |
flisespikker
|
Mener du at det er dobbeltmoralsk å si at noe er galt, dersom man gjør noe annet galt selv? Da er jeg uenig med deg. Hvis man prøver å fremstå som bedre enn man er, og skjuler egne negative sider, og samtidig kritiserer andre for å gjøre det samme, da er det én ting. Men jeg kan ikke være enig i at dersom man har katt, er det dobbeltmoralsk å si at man ikke bør gi is til seks måneder gamle babyer.
Det er nok ganske mange som mener akkurat det. Men hvis man er glad i katter, spesifikt i sin egen katt, og mener at den er en verdifull del av familien og tilfører både voksne og barn mye positivt, så er det ikke så vanskelig å forklare hva man mener er vitsen med å ha katt. Det er vanskeligere (for meg) å se noen klare fordeler ved å la barn smake f.eks. is før de er gamle nok i henhold til gjeldende anbefalinger.
![]() |
#213 |
flisespikker
|
Det er jo synd, og sikkert upraktisk på mange måter. Men jeg ser ikke helt relevansen.
Jeg ville ikke gå så langt, men.
![]() |
#214 |
![]()
Du kommer aldri til å ta meg på dobbeltmoral, Kasia. Da skal du få litt av en jobb i alle fall
Nei, og der forblir vi antakeligvis uenige, Skilpadda. Jeg er lei av å spikke.... føler meg litt Emil av det....
![]() |
#215 |
flisespikker
|
Det er helt greit for meg at vi er uenige, altså.
![]() |
#216 |
Passiv
|
Joda, Udos choice inneholder bl.a alfalinolensyre (bl.a fra linfrø) som omdannes til EPA og DHA i prostaglandinsyntesen velog merke hvis du har de rette enzymene i kroppen som trengs.Mangler man disse enzymene klarer ikke kroppen omdannelsen og da bør man bruke et annet produkt. |
![]() |
![]() |
#217 |
Passiv
|
![]() Sv: "Perfekte mødre"Ble dette en slik : omågjøreåværemestmuliguenigmedElindiskusjon : |
![]() |
![]() |
#219 |
Quiet, please
|
![]() Sv: "Perfekte mødre"Ja ja, Elin. De definisjonene dine er, hva skal jeg si, interessante. Skal vi bare si at vi er totalt uenige, nok en gang? At det er nok gjentakelser av seg selv nå, fra begge sider?
![]() |
#220 |
er grønn og fin.
|
Jeg er ikke uenig med Elin jeg da.
![]() |
|
|