Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Perfekte mødre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-06, 23:05   #141
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har også sunn fornuft, samt erfaring med kumelkallergi, og kan fortelle deg at en sleik av isen er altfor mye for en allergisk unge på 6 måneder.

Nå er det stor forskjell på å la et barn med kumelkallregi få en sleik av isen en et barn uten den allergien da.............................
Det har jo IKKE vært snakk om å la et barn med kumelkallergi få smake på isen fordi det er nysgjerrig..............

Gammel 13-11-06, 23:07   #142
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, hvis det ikke er verre enn litt magesmerter, litt infernalsk kløende utslett som ikke går vekk på et par dager eller oppkast gjør det jo ikke noe. De dør jo ikke. Det er jo noe alle ville utsatt babyen sin for, det er jo viktigere å smake is.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:08   #143
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nå er det stor forskjell på å la et barn med kumelkallregi få en sleik av isen en et barn uten den allergien da.............................
Det har jo IKKE vært snakk om å la et barn med kumelkallergi få smake på isen fordi det er nysgjerrig..............

Hvordan vet man at de har allergi da?

Som flere har påpekt, det vet man ikke på forhånd. Det er en grunn til at man anbefaler å vente til ettårs alderen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:09   #144
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, hvis det ikke er verre enn litt magesmerter, litt infernalsk kløende utslett som ikke går vekk på et par dager eller oppkast gjør det jo ikke noe. De dør jo ikke. Det er jo noe alle ville utsatt babyen sin for, det er jo viktigere å smake is.

Hvordan klarer du å få noe slikt ut fra innleggene som er skrevet her?

Gammel 13-11-06, 23:09   #145
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Men det var man jo gjerne ikke før barnet er litt eldre. Det er større sjans for at det går bra om man venter til barnet er i alle fall 10 mnd før det får kumelkprodukter.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:13   #146
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Hvordan vet man at de har allergi da?

Som flere har påpekt, det vet man ikke på forhånd. Det er en grunn til at man anbefaler å vente til ettårs alderen.

Det er vel ingen her som har sagt at man skal drite i de anbefalinger som er.
Mere at sjangsene for å utvikle allergi av en sleik er heller minimal, om man tar utganspunkt i at man ikke kommer fra et allergi/astma belastet familie.

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men det var man jo gjerne ikke før barnet er litt eldre. Det er større sjans for at det går bra om man venter til barnet er i alle fall 10 mnd før det får kumelkprodukter.

Det var et svar til å gi til et barn man viste hadde kumelkallergi....
Det er stor forskjell.

Gammel 13-11-06, 23:15   #147
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det er jo en ekstrem høy risiko for at det vil skje ved en sleik på isen. Men det er klart, det er også en liten sjanse for at bensinstasjonen eksploderer når man fyller bensin også, så man bør holde seg unna, ellers har man ikke fulgt alle forholdsregler for alt det farlige som kan skje.
Min ex havnet på sykehuset med en akutt allergisk reaksjon på peanøtter i en alder av 25 år, han var så opphovnet i halsregionen at han nesten ble kvalt. Heldigvis gikk det bra, men kanskje vi alle burde holde oss unna peanøtter, man kan aldri vite hvem som reagerer og i hvilken alder.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:20   #148
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Min ex havnet på sykehuset med en akutt allergisk reaksjon på peanøtter i en alder av 25 år, han var så opphovnet i halsregionen at han nesten ble kvalt. Heldigvis gikk det bra, men kanskje vi alle burde holde oss unna peanøtter, man kan aldri vite hvem som reagerer og i hvilken alder.

Nå syns jeg du kverulerer voldsomt her. Jeg tror ikke du helt forstår hva som formidles her.

Poenget er at det er god forebygging i riktig kosthold til spedbarn. Ved å unngå feil mat til spedbarn forebygger man allergi senere i livet. Man kan unngå livstruende situasjoner for eksempel. Og en rekke andre ubehageligheter som nevnt i et innlegg lenger opp. Du kan selvsagt velge å tro at det er noe jeg finner på for å kalle andre dårlige mødre. Deg om det.

Nå er jeg ferdig med å si det. Vet ikke om flere måter å si det på. God natt!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:25   #149
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Poenget er at det er god forebygging i riktig kosthold til spedbarn. Ved å unngå feil mat til spedbarn forebygger man allergi senere i livet.

!

Den er jeg ikke enig i.
Ja, man kan utsette allergier ja, men forebygge dem er jeg ikke enig i at man gjør. For allergi utvikler man ved at man blir utsatt for det.

Gammel 13-11-06, 23:28   #150
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Nå syns jeg du kverulerer voldsomt her. Jeg tror ikke du helt forstår hva som formidles her.

Poenget er at det er god forebygging i riktig kosthold til spedbarn. Ved å unngå feil mat til spedbarn forebygger man allergi senere i livet. Man kan unngå livstruende situasjoner for eksempel. Og en rekke andre ubehageligheter som nevnt i et innlegg lenger opp. Du kan selvsagt velge å tro at det er noe jeg finner på for å kalle andre dårlige mødre. Deg om det.

Nå er jeg ferdig med å si det. Vet ikke om flere måter å si det på. God natt!

Helt enig, jeg blir kverulerende på grensen eller over grensen til det usaklige…
Av den enkle grunn at det ser ut til at du og andre ikke forstår at jeg også vet og forstår det dere sier, og at jeg ikke sier det motsatte. Jeg vet heller ikke hva mer jeg skal si for at det skal komme fram.
Hvis man leser innleggene mine, så sier jeg ikke at man ikke skal vente så lenge som mulig med å introdusere melkeprodukter, men for meg blir denne "en sleik på isen er ekstremt farlig" for ekstrem. Som vanlig er vi ikke uenige i utgangspunktet, det blir som Elin sier, diskusjon på nyanser og diskusjonen blir helt dratt ut.
God natt!

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:32   #151
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Djeez. Her var det mange besservissere. Og mye snål "kunnskap". Allergologi er er utrolig komplekst, og immunforsvarets virkemåter likeledes. Dessuten er det mye som er usikker kunnskap ennå. Jeg vil våge å påstå at virkelig dybdekunnskap, spesielt om reaksjoner på melk (les: kumelksproteiner) får man først når man har levd med problemet på kroppen.

Hvor matportalen.no har fått sin info fra aner jeg ikke, men det var mye snålt som stod der. Straksreaksjoner er generelt veldig uvanlig når det gjelder melk, spesielt anafylaksi. VELDIG uvanlig. Jada, det er sikkert noen som har hørt om noen eller som kjenner noen etc, men det er likevel ekstremt sjelden. Og det er ikke det vi snakker om når vi diskuterer is/ikke is.

Den tilstanden man kaller melkeallergi i alminnelig dagligtale er en umodenhetsreaksjon i tarmsystemet der kumelksproteinet (som er lite, og derfor passerer gjennom tarmbarriærene over i blodbanene slik at det kan eksponeres for immunforsvaret) feilaktig (eller er det egentlig det mon tro?) oppfattes som et farlig protein - et allergen. Som dermed trigger en immunrespons; vanligvis urolig mage og/eller utslett samt vantrivsel. Responsen er doseavhengig, dvs jo mere melk, jo mer utilpass unge, og responsen blir vanligvis mer "effektiv" for hver gang hvilket betyr det samme. Noen melkeallergikere tåler hydrolyserte (spaltede) kumelkproteiner som dem som finnes i MME, men ikke alle.

Umodenheten i tarmen minker vanligvis etter hvert som månedene går, og tilslutt så tåler man melkeproteinet uten å trigge noen immunrespons. Hos de fleste, bare rundt 2% får plager ut over barneårene.

Men hvordan vet man så om et eget lille nurk er blant dem som får en slik reaksjon? Svar: Det vet man ikke før man har prøvd. Men ut fra rasjonalet beskrevet over så er det jo da best å vente til mage/tarmsystemet erfaringsmessig tåler en trøkk og melkereaksjoner sjelden forekommer uansett. Dvs ett års alderen.

Så derfor blir det tryggeste og lureste å vente med å tilføre rene kumelksprodukter til denne alderen. Ja, også iskrem, bløtkaker og kakao. Og slutte med vanlige MME hvis man mistenker at barnet kanskje ikke tåler dette. Verre er det ikke. Og så får hver og en velge hva man gjør ut fra anbefalingene.

Jeg har også veldig respekt for at enhver mor kjenner sitt barn best, bare så det er sagt. Dette er også viktig kunnskap selv om den ikke er rent medisinsk basert. Og det går jo som oftest bra uansett, ikke sant?

Hilsen Missa, lege og mor (til melkeallergiker )

og nå også rytter

Sist redigert av Miss Norway : 13-11-06 kl 23:41.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:58   #152
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Møtte du ikke meg på MM-treffet i Oslo i mai altså Trenger jeg si mer?

Nå er jeg såpass gammel at jeg har sett en utvikling. Hva skjer? Da min søster fikk sin førstefødte i 1985 skulle alle barn ligge på magen. Begrunnelse: Hvis de gulpet eller kastet opp så ville de ikke bli kvelt, og de ble sterkere i nakke og rygg.

Når jeg fikk mitt første barn i 1992 var det ikke sånn lenger. Pga. krybbedød måtte man IKKE legge barnet på magen. Barnet skulle ligge på rygg. Samme gjaldt når jeg fikk min sønn i 1994.

Så i 2000 fikk jeg minstejenta. Da skulle alle barn ligge på siden. Det var fordi de ikke skulle kveles dersom de kastet opp.

Da jeg var baby var det ikke så vanlig å amme barna. Jeg husker, senere, at de voksne snakket om for lite næring i morsmelka og derfor var det best med industriprodusert melk. Da fikk babyen akkurat det den trengte. Sååå jeg ble ikke ammet. Kun såvidt etter fødselen.

Hva har jeg lært av dette?
Jo, bruk sunn fornuft. Hør på gode råd og begrunnelsen for det. Vurder så om det er noe du vil ta til etterretning og følge eller om du fint kan bruke egen sunn fornuft. Denne praksisen brukte jeg når jeg fikk minstejenta. Da var det ting som var endret på de 6 årene siden forrigemann.

Førstegangsforeldre er ofte redd for å gjøre noe feil. De streber etter å være perfekte (ikke alle da men) og titter forskrekket når noen gjør det annerledes enn det som står i bøkene. Så får man flere barn og man tar langt lettere på ting, men selvfølgelig på en trygg måte, om dere forstår

Man forsker Jessica. Det er derfor slike ting forandres hele tiden. Man finner stadig ut mer. Det vi vet nå visste de ikke før. Det er derfor det er så mange færre tilfeller av krybbedød nå enn det var i 1985. Det er ikke bare noen fikse idéer helsesøstrene får, som går over etter en periode som en annen mote. Kunnskapen blir modifisert av enda nyere kunnskap. Derfor blir vi til enhver tid fortalt det man vet etter dagens kunnskap. Det kan hende noe av det vi gjør nå også er feil, og at forskning vil gi oss ny kunnskap om dette. Men vi vil jo aldri gå tilbake til å vite mindre enn det vi gjør nå, og like lite som de visste på 70-tallet.

Jeg velger å følge dagens anbefaling, fordi det er så langt forskningen har kommet i dag. Jeg tar ikke sjansen på at man en gang i framtida skal finne ut at det som tilfeldigvis er mest behagelig for meg er det riktige, i motsetning til det som dagens kunnskap tilsier. Jeg velger i allefall ikke å tro at den begrensede kunnskapen de hadde på 70-tallet er den jeg bør følge, og at det de har brukt 30 år på å forske seg fram til siden er bare tull.

Da du fikk dine barn kunne man godt ta seg et halvt glass vin mot slutten av svangerskapet. Nå anbefaler de ikke dette lengre, fordi man har funnet ut at man vet for lite om effekten av selv små mengder alkohol. Det kan godt hende at de om en stund finner ut at det ikke gjør skade, men inntil videre velger jeg å holde meg unna.

Jeg stoler ikke på at min egen "sunne fornuft" og vurderingsevne overgår fagkunnskapen langt mer kvalifiserte folk enn meg sitter på. Jeg vet forsvinnende lite om spebarns fysiologi, og har ikke ressurser til å sette meg inn i alt heller. Jeg mener at jeg derfor ikke har annet valg enn å følge det de som har valgt å bruke størstedelen av livet sitt på å sette seg inn i dette forteller meg.

Jeg har ingen sterke meninger i denne is-til-baby-diskusjonen (ville ikke gitt min egen baby is) og har ikke giddet å engasjere meg i den, men akkurat det der "hah, for ti år siden var det motsatte riktig så jeg gidder ikke å høre på ekspertene"-argumentet irriterer meg grenseløst.

Sist redigert av My : 14-11-06 kl 00:19.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 00:06   #153
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Jo, et barn kan ta skade av å smake på is. Jo, et barn som er allergisk vil få en allergisk reaksjon av en smakebit, og noen ganger er det kun denne smakebiten som skal til for å trigge allergien.

Min barndomsvenninne holdt på å dø, hun, som spedbarn. Hun var allergisk mot melk, og fikk erstatning basert på kumelk på flaske en gang.

Mener du at moren til din barndomsvenninne ikke skulle ha gitt barnet sitt erstatning?

Det er mye som kan skje, men jeg synes som Elin at en liten smak av softis til en 6 mnd baby ikke er det verste som kan skje. Hvis man derimot lar et lite barn (eller barn generelt) spise is hver dag, saft hver dag, diverse søte frokostblandinger hver dag, søt youghurt hver dag osv. osv. - ja da er det straks litt verre.

Jeg er tilhenger av Elin-holdningen, slik gjør jeg det med mine barn!

(Moren deres - derimot - er IKKE underlagt slike restriksjoner...Litt dårlig holdning der - koser meg desverre litt for ofte med noe godt på kveldene...)

Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 00:15   #154
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fatter ikke hvorfor folk på død og liv skal kverulere på noe som KAN være skadelig for deres barn! Gå og join skremmeren i dårlig-mor-kroken!

Gammel 14-11-06, 00:18   #155
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg fatter ikke hvorfor folk på død og liv skal kverulere på noe som KAN være skadelig for deres barn! Gå og join skremmeren i dårlig-mor-kroken!

Er ikke du og Skremmern på samme side i denne diskusjonen?

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 00:51   #156
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvem har oppfattet hvem riktig? Jeg skrev virkelig "alt med måte"-gjengen, som inkluderer deg og Elin, ikke et kløyva ord om de som pøser på med kilovis i uka.

.

Jeg har ikke nevnt alt med måte med et eneste ord, så vennligst ha meg frabedt!

Jeg har dessuten skrevet at jeg har tatt mine forhåndsegler mht til ernæring nettopp pga at jeg ville forebygge allergi. Min datter har riktignok fått MME fra hun var 6 uker, men jeg ventet med å gi henne h-melk til hun var langt over året. Fisk fikk hun heller ikke før den tid, og heller ikke endel av de tingene som jeg er allergisk mot.

Jeg har dessuten skrevet at min datter ikke får hverken is eller godteri men at hun får smake. Hun smakte vel sin første skje is da hun var rundt 9 måneder og det var vel ca 1 ts mengde is hun fikk i seg. Jeg kjøper fortsatt aldri is til henne og jeg kjøper fortsatt aldri godteri til henne.

Så hva er det du vil? Vis til hva du mener egentlig. Du gidder tydeligvis ikke lese innleggene en gang, bare trekke konklusjoner og komme med vissvass som ikke stemmer. Som vanlig.

Gammel 14-11-06, 01:01   #157
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

At jeg sier at det ikke er skadelig å la et barn få en sleik av en is før det har passert 1 år, er ikke det samme som at jeg har gjort det.
Ikke et eneste sted har jeg skrevet om jeg har gjort det eller ikke.
Men noen ganger skader det ikke å kunne se på ting fra et annet synspunkt heller. Også fra et synspunkt man ikke selv følger.
Det er ikke alle som mener at dersom andre ikke gjør som en selv, så kan de skade sitt barn og dermed er de dårlig mødre.

Gammel 14-11-06, 01:33   #158
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Min sunne fornuft blandet med kunnskap om allergier og kumelk sier meg at en sleik av isen etter 6 mnd ikke gir allergier eller ødelagt tarmsystem for resten av livet. Min sunne fornuft blandet med kunnskap og fakta sier meg at man bør være svært forsiktig med å introdusere kumelk og melkeprodukter før 1 år, slik jeg har gjort med mine barn. En sleik av en is kaller jeg svært forsiktig fortsatt.

Nettopp! Kan det være så vanskelig å forstå forskjellen på det lykkeliten skriver her, og som også jeg har poengtert, fremfor det å drive en smak av is som om det skulle være det reneste vannvidd. Hysteri vil jeg kalle det, enda hvor mye jeg hater det ordet egentlig.

Enkelte av dere ser ikke nyanser, sammenligner ikke, trekker bare konklusjoner utifra en enkelt sak, denne gangen en iskrem. Enkelte av dere evner heller ikke å se sammenhenger, bare konkluderer med at is til spedbarn er farlig samme pokker. Men da ungen er 12 måneder og kan spise det meste, da er det helt greit å kokkulere frem et måltid bestående av halvfabrikata og melk, for da er ungen 1 år og tåler det. Jeg vil hysteriet til bunns.

Jeg aksepterer ikke på noen som helst måte at det blir stilt spørsmålstegn ved hvor seriøst jeg tar foreldrerollen bare fordi jeg ikke mener at en smak av is ikke fører til allergi og elendighet for resten av livet. Om dere tar foreldrerollen så innmari seriøst så gå i dere selv om noen år dersom dere får barn med allergi:
- Dere vet jo at dere ikke ga iskrem
- ikke ga dere MME heller, dere ammet jo tross alt i hvert fall 12 måneder.
- ikke ga dere fisk eller nøtter
- og dere hadde selvsagt ikke heller husdyr,
- dere bor i hus som selvfølgelig er sjekket for råte, muggsopp, radon og det
som verre er.
- dere har selvsagt brukt miljøvennlige og allergitestede vaskemidler og
såper
- og allikevel har den håpefulle jammen pådratt seg allergi, astma eller atopisk
eksem.

Sjekklisten er fulgt til punkt og prikke selvsagt, for dere er jo gode foreldre, og allikevel gikk noe galt.

Tenk etter litt!
Ikke vær så inn i granskauen snevre i tankegangen. Ta det med ro, slapp av, nyt foreldrerollen og ta sunne forhåndsregler. La ikke hysteriet gå til hodet!

Gammel 14-11-06, 01:38   #159
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Kjempebra skrevet Elin.
Signerer den jeg.
(fikk ikke prikket deg)

Gammel 14-11-06, 01:47   #160
Elin

Elin sin avatar

Standard

Poenget er at det er god forebygging i riktig kosthold til spedbarn. Ved å unngå feil mat til spedbarn forebygger man allergi senere i livet. Man kan unngå livstruende situasjoner for eksempel. Og en rekke andre ubehageligheter som nevnt i et innlegg lenger opp.

Jeg håper for Guds skyld at du forebygger allergi senere i livet på fler måter enn kun gjennom riktig kosthold til spedbarn. Det ene utelukker ikke det andre osv. vet du

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:43.