Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om julegavenes innhold

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-07, 11:36   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg skjønte ikke helt linken mellom overforbruk og praktiske gaver. Hvis det kommer juler hvor glitterbarnet ikke "trenger" noe, kommer vi jo ikke til å fylle opp den pengekvoten med plæstic-stæsj?

Jeg syns det Bina snakker om er smak og behag, og kan ikke skjønne at noen syns det er et problem at andre gir praktiske gaver som barna faktisk blir glade for.

Jeg blir faktisk veldig glad for praktiske gaver selv, en av de julegavene jeg har satt mest pris på var en drill.

Jeg har tenkt litt, og må korrigere meg selv.

Årsaken til at jeg reagerer og kobler overforbruk med praktiske gaver er at flertallet av de som argumenterer FOR praktiske gaver sier at "de har jo alt for mye leker allerede....".

Det er vel det mine barn ikke har, da. De har ikke rommene fulle av plastikk-ræl, som mange snakker så nedsettende om. Og heller ikke har vi familie som dynger ungene ned i verken leker eller gaver til tusenvis av kroner. Så det er et problem vi aldri har opplevd, det der at ungene har rom stappfulle av leker og likevel ikke bruker dem.

Og kanskje er det her årsaken til min feilkobling ligger. Når ungene har rommene stappfulle av unyttige leker og ubrukelige ting - da må det på ett eller annet tidspunkt ha oppstått overforbruk. Noen har på ett eller annet vis skaffet alt dette unyttige og ubrukelige. Der ligger overforbruket.

Hos oss er det sånn at vi lesser ikke ungene ned med morsomme og unyttige ting gjennom hele året, for så å kjøpe ny dyne til jul. Vi gjør motsatt. Vi kjøper dyner når det trengs, dress når den gamle er for liten - og så kjøper vi leker og bøker og "det lille ekstra" (som rosa paljettgenser) til jul eller bursdag.

Det å ende med å kjøpe praktiske og nyttige gaver til jul vil for mange (ikke alle) være et resultat av lang tids overforbruk. "De har jo alt, men pakke må de få....". Litt som man gjør til egne foreldre. De har jo absolutt alt. Så man gir ei flaske vin og et fenalår, en bok eller en DVD.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.