Sv: Mat og helse for muslimer?
Jeg har to veldig ulike barn. En som spiste alt, en som knapt ville spise noe som helst. Jeg har prøvd det aller meste, bortsett fra vold og trusler. Ok. Satt på spissen.
Og det er jo STOR forskjell på å eksponeres for å smake på mat, som jeg er helt 100% for, og det å tvinge/trues/presses/latterliggjøres og henges ut foran andre. Tenker jeg. Stor forskjell på det presser man føler inni seg for å smake så man ikke skiller seg ut, og det å ha en lærer som står for presset foran en hel klasse.
Og så var vel mitt poeng egentlig at årsaken til at man ikke spiser noe bør være uvesentlig. Om man ikke spiser kjøtt fordi man er vegetarianer, eller fordi man ikke liker det, bør være uvesentlig.
Men altså, min kresne pode elsket mat og helse, og det var bra for ham. Han ble aldri presset til å spise noe, men de tvile en arena det han smakte ting fordi han ikke ville skille seg ut. Og jeg er veldig for at man har mat og helse, at man laget vanlig mat, og at man heller lærer å tilpasse det som lages - for det er jo enorm læring i det også. Som sagt. Pannekaker med og uten gluten, med og uten bacon, og med og uten melk. Tilpasset allergier, livssyn og religion. Det er jo mulig. Og så kan Frode, som bare ikke utstår pannekaker lære å lage det, sånn at kona og ungene hans ikke arvet hans særheter.
Jeg desperat hater kokte gulrøtter. Men har to unger som synes det er kjempegodt. Og det er jeg stolt av.