Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Det vet jeg ikke om jeg er helt enig med deg i. Det kommer an på hvilke samfunn og kulturer du sammenlikner med. De har det selvfølgelig mye bedre materielt sett, medisinsk osv, men at alle deres behov helt fra fødselen av blir ivaretatt like god eller bedre nå enn noen gang tidligere, er jeg ikke nødvendigvis med på.
Jeg sammenligner selvsagt det norske samfunnet og den norske kulturen for få år siden. Ettersom jeg kan lese av innleggene dine så har du og jeg avvikende synspunkter når det gjelder hva som er god omsorg. Men jeg mener nå at utviklingen de siste 30-40 årene har vært positiv når det gjelder at samfunnet ser barns egenverd og at barns rettigheter har fått en helt annen agenda. Foreldre involveres mer i skolehverdagen og er generelt mer opptatt av hva de ønsker for barna sine. I tillegg er det krav til kompetent personale i barnehagene og omsorgssvikt kan dermed oppdages tidligere. For eksempel.
Jeg vet selvsagt at det er mange barn som har det vondt i Norge, at økende fattigdom blant barn er et svært alvorlig samfunnsproblem, men jeg er ikke i tvil om at utviklingen de siste 30-40-årene har vært positiv for barn. Og da tenker jeg ikke på velstandsutviklingen og den økonomiske utviklingen. For meg er det intet likhetstegn mellom penger og omsorg.
|