Sv: Paris - hva skjer?
Som religionshistoriker må jeg si at jeg synes det er opptil flere overraskende unyanserte utsagn her, til fp å være.
Tror jeg nøyer meg med å minne om at IS, og til dels boko haram, begge er del av en liten og ekstrem sekterisk del av islam, som kan kalles salafi jihadister. Selv tilhengere av "ordinær" salafisme vil fordømme terror og angrepene i Paris (noe de har gjort på de største salafi-nettsidene, med sjeiker som har gått ut og bedt alle fordømme handlingene).
Jeg vil også protestere på utsagnet om at ingen terrorister/terrorgrupperinger har utgangspunkt i andre religioner enn islam. Det er jo bare tøys. Men det er uansett en lite konstruktiv vei å lede debatten. Fokuset må være at alle, uavhengig av religiøs tilhørighet, enes om å fordømme terrorhandlinger og jobber mot ekstremisme, radikalisering og terror. Vi må synliggjøre hvor marginal den gruppa som støtter slike handlinger faktisk er (selv om de selvsagt er store nok til å utgjøre en uhorvelig farlige, må vi ikke bygge opp under en hatretorikk som bidrar til at de får vokse seg større).
|