Sv: Hva er vold?
Selvsagt skal man ikke ødelegge noen for å hjelpe andre - det er jo helt selvsagte ting, det alle sier her.
Samtidig så KAN vi ikke stikke under en stol at å bruke prinsippet om uskyldig inntil det motsatte er bevist, ikke gavner barn som har voldelige foreldre. Eller barn som har vært utsatt for tilfeldige voldsepisoder fra foreldrene. det er jo ofte veldig vanskelig å bevise i ettertid hva som har skjedd, Voldstøvere vet jo at det de gjør er feil - og vil etter all sannsynlighet reservere sin verste oppførsel til steder og anledninger hvor de er uforstyrret - enten det skjer med overlegg eller ikke. Hvor ofte ser man folk som brøler til barn i butikken eller i alle offentlighet? Det skjer jo nesten ikke, og vi VET jo at det kan skje i omgivelser hvor det ikke er mange andre rundt.
Så hvordan løser man det?
Og jeg skriver ikke dette for å kverulere - jeg skriver det fordi det er veldig vanskelig og jeg ønsker at vi skal ha en debatt rundt dette. Fordi det er viktig, og fordi det er ikke slik i den virkelige verden at man bare kan velge et prinsipp foran et annet uten at noen lider under det. Hvis vi har lav terskel for å gripe inn ved mistanke vil noen bli urettmessig mistenkt. Hvis vi skal vente til vi er sikre i vår sak, vil mange gå under radaren.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|