Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-14, 10:21   #11
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg har ikke sagt noe om at lærerne skal ha mindre fleksibilitet. Det jeg har prøvd å få frem er at det dere kaller fleksibilitet er det samme som det man i andre yrker kaller avspasering. I andre yrker er regelverket rundt avsppasering tydelig definert og jeg tror det kan være nyttig for lærerne at dere også får mer struktur rundt avspaseringen deres. Jeg mener ikke her at dere skal avspasere mindre tid, men at en bedre struktur rundt avspaseringen deres vil øke tilliten utenfor lærerstanden til at lærerne jobber det de skal. Med økt tillit vil dere få mange flere med dere i kampen om riktig lønn og arbeidsvilkår.

Jeg tror elg har et poeng, altså. Det var ikke før i går jeg skjønte hva konflikten faktisk dreier seg om, nettopp fordi mange lærere omtaler arbeidstidsordningen som som så veldig spesiell og helt ulik alt annet.

Etter å ha knadd hjernen min rundt alle de forskjellige begrepene som flyr har jeg skjønt at situasjonen er som følgende:

-lærernes "bundne arbeidstid" er det jeg ville kalt "kjernetid", altså tid man må være til stede på arbeidsplassen.

At dere jobber 50 timer en uke, for så å jobbe 30 den neste er det jeg ville ha omtalt som å "flekse", altså bruke den friheten man har til å jobbe mer eller mindre utenfor "kjernetiden".

Hva som er kjernetid vil variere fra arbeidsplass til arbeidsplass, og fra arbeidstaker til arbeidstaker, men oftest er den fra 9 til 1430, selv om jeg kjenner til de som har hatt kjernetid fra 10 til 1530 og fra 0830 til 1400. Det vanligste er at møter eller andre pålagte arbeidsoppgaver legges i kjernetiden, men det er ikke uvanlig at man legger møter innenfor ordinær kontortid, ikke bare innenfor kjernetid.

Hvis noen hadde forsøkt å øke eller flytte på den tariffestede kjernetiden min, så hadde jeg blitt like sur som dere. Jeg trenger også den friheten som ligger i at jeg kan komme 7 og gå 1430 en dag, for så å komme 9 og gå 1630 en annen dag. Så den fleksibiliteten har jeg stor forståelse for at dere er villig til å kjempe for. Men da handler ikke kampen om 7,5-timers dag, men om et forsøk på å utvide kjernetiden deres. Men jeg rr samtidig fleksibel nok til å innse at innimellom starter et møte klokken 8 eller slutter kl 16, av praktiske årsaker.

På andre arbeidsplasser må det godkjennes av leder dersom man ønsker å avspassere i kjernetiden, og det er begrenset opp til et visst antall dager. Selv om det nok er noe friere når man kan avspassere en på skolene, vil det også være en del begrensninger. Og i noen stillinger er det et reelt problem at man ikke har mulighet til å ta fri når barna har fri.

- i tillegg har lærerne en timekvote som må fylles (totalt 43,5 timer i snitt per uke), av dette opparbeidet det 6 timer avspasseringstid som dere må ta ut i skolens ferier.

Denne tiden føres ikke noe sted. Det forutsettes at lærere fyller arbeidsplikten sin og faktisk jobber et snitt på 43,5 timer i løpet av en uke.

Den største forskjellen mellom lærere og resten av offentlig sektor er altså at dere slipper å føre de timene dere jobber, hvor dere ikke må være til stede på arbeidsplassen.

Hvis jeg skal jobbe hjemme, må jeg først få det godkjent av leder, så må jeg føre timene etterpå, som en ekstra kontroll på at jeg faktisk har jobbet hjemme. Det er et visst element av tillit i det å få ha hjemmekontor, men også et visst element av kontroll, fordi jeg må føre timene mine. Jeg liker å føre timer, fordi jeg syns det er fint å kunne dokumentere at jeg faktisk har jobbet inn de timene jeg eventuelt ønsker å avspassere.

Lærere slipper å føre timer, fordi man regner med at dette er tid de rett og slett må jobbe for å få gjort før- og etterarbeid, men noe av konflikten med KS synes å bunne i at det er et inntrykk av at lærere kanskje ikke jobber så mye som de sier i snitt per uke.

Jeg lurer på om konflikten kunne løses ved innføring av timeføring, og eventuelt innført "kontortid", altså ikke at man øker lærerne bundne tid eller "kjernetid", men sier at det skal være lov for rektor å legge noen møter i tidsrommet frem til klokken 1530 og det er lov å signalisere til foreldre at man stor sett kan forvente å treffe lærere på telefonen frem til 1530. Dvs. at man innfører en kutyme, uten at det har tvangs- eller påleggselementet i seg.

Gaia er ikke aktiv  

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.