Sv: Lærerstreik!
Jeg vet ikke hvordan avspasering føles, men i den delen av arbeidslivet hvor jeg jobber så betyr avspasering at man jobber mindre enn en normaluke. For lærere er en normaluke 43 timer. Jobber dere mindre enn det en uke så avspaserer dere. Jobber dere mer enn det en uke så bygger dere opp avspaseringstimer.
Slik det er nå så har dere enklere for å avspasere enn andre yrkesgrupper da dere kan avspaserer den ubundne tiden uten å spørre noen. Med den nye avtalen har dere fortsatt seks timer hver uke dere kan avspasere uten å spørre noen. Ønsker dere å avspasere mer enn 6 timer en uke må dere spørre rektor.
Jeg tror dere kunne vunnet mye på å sloss for tydelige regler for i hvilke tilfeller dere kan avspasere den bundne tiden istedenfor å sloss for å beholde all den ubundne tiden dere kan avspasere etter eget hode. For å opprettholde dagens situasjon så trenger dere egentlig bare å sikre at dere har rett til å avspasere tre timer av den bundne tiden i uken i tilfeller hvor dere har lagt dere opp avspaseringstimer. Dere vil da fortsatt ha 9 timer i uken som dere kan avspasere.
|