Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 07:09   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

OK, jeg trodde ikke at min-ganske så berettige- kommentar i forhold til innspillene om generell ubekvem arbeidstid i den norske befolkningen om høtta på torsdag ettermiddag skulle vekke så mye indigasjon, men jeg traff tydeligvis et ømt punkt der.

Ellers:

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det at elever er borte 50 prosent skyldes vel helt andre ting enn fraværssøknader?

At fravær er et stort problem er ikke vanskelig å skjønne. Det er kanskje enklere å være rigid på permisjonssøknader og si til Morten at han ikke får reise i mammas bryllup enn å gjøre noe med grunnproblematikken til en del av dem med stort fravær.

Er det noe system i skolen for å følge opp elever med høyt sykefravær og skulk? Er sykdom noe man aldri stiller spørsmålstegn ved?

Det er ganske naivt å tro at foreldres holdninger til skoleruten i grunnskolen ikke har noe som helt med fravær i vg.skole å gjøre iallfall. Men selvsagt er det også andre grunner til den høye frafallsprosenten i vg. skole. På lik linje med nokon og Darth hever jeg også øyenbrynene ved noen av sykemeldingene som kommer inn og har hatt min andel av elever med nattjobb på Esso og seng på skolen. (Faktisk mistenkte jeg nokon for å jobbe på min skole. ) Jeg leser at Nextlife mener at lærere ikke skal stille spørsmålstegn ved elevers sykemelding og det kan vi heller ikke gjøre, men i slike tilfeller må det være lov til å Tenke sitt.

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg skal ikke en gang begynne å si alt jeg mener om de legeerklæringene som spys ut til folk nå om dagen.

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Mange konsulenter i kunnskapsbedrifter kunne nom fint avspasert nok til at lærerstanden ble flau, men det funker ikke slik i den bransjen.

Det tror jeg det jeg vil om. At det ikke funker slik, altså.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kjenner at jeg får virkelig, virkelig vondt av det du skriver her.
Legen er pasientens kanskje mest fortrolige, og legen må formulere seg på en måte som tilfredsstiller skolens informasjonsbehov, legens taushetsplikt og pasientens personvern.
Du som lærer skal faktisk ikke synse noe som helst om disse erklæringene, men forholde deg til det som blir deg fortalt i sånne.

Ja, man blir dessverre nødt til det. Men dustelegeerklæringer er en stor del av problemet slik jeg ser det. Som regel kommer de når den nattpølseselgende eleven har så høyt fravær at han trues med å skrives ut av skolen. Mener du da at vi bare "skal forholde oss til" at han plutselig har fått et kronisk tretthetssyndrom, eller forsinket søvnfasesyndrom, kanskje, som faktisk holder på å utkonkurrere ME om dagen?

Jeg er for øvrig ikke kjent med at skoler ber om legeerklæring på ting som bare krever enkle tilpasninger, som f.eks å få være inne i friminutte grunnet pollenallergi. Tror ikke det er gjengs på alle skoler at man er så firkantet.

Sist redigert av rine : 25-09-13 kl 07:28.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.