Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 00:31   #321
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kjenner at jeg får virkelig, virkelig vondt av det du skriver her.
Legen er pasientens kanskje mest fortrolige, og legen må formulere seg på en måte som tilfredsstiller skolens informasjonsbehov, legens taushetsplikt og pasientens personvern.
Du som lærer skal faktisk ikke synse noe som helst om disse erklæringene, men forholde deg til det som blir deg fortalt i sånne.

Ja, jeg får også vondt av sånne legeerkæringer. Jeg har jobbet med norskopplæring i flere år, og de legeerklæringene der tok ikke taushetsplikten særlig seriøst. Jeg har lest mer om folks helse når det gjelder innvandrerbefolkningen enn jeg kunne ønske meg, og mye mer enn jeg trengte. De legeerklæringene en del ungdom får, de er gjerne ikke bedre de heller, men av en annen art. Jeg har f.eks. hatt elever som har hatt legeerkæringer på at de ikke kommer seg opp om morgenen, men som åpenbart håndterer helgejobbing helt fint. Legene bidrar til fraværsutviklingen på de mest sårbare elevene i like stor grad som skolen - det har jeg lov til å synse noe om.

Sist redigert av Darth : 25-09-13 kl 00:36.
Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:32   #322
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Men du nikket så fornøyd til Stompa.

Er enig med Stompa da vettu.

Gammel 25-09-13, 00:34   #323
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

"Dere har valgt det selv"-argumentet er så håpløst at jeg har ikke ord. Hvordan i huleste skal vi ha et bærekraftig samfunn hvis ingen blir leger og sykepleiere og brannmenn eller direktører og ingeniører og prester og gudvethva fordi det krever skift- eller turnusarbeid eller bare rett og slett ikke lar seg kombinere med familieliv?

Ikke minst fordi det argumentet kan man jo drepe enhver mening med. Tjener dere for dårlig? Du har valgt det selv!
Har dere store helserisiki på jobb? Dere har valgt det selv!

Et slikt argument kan man jo bruke mot absolutt alt. Og selv om jeg mener at man må i stor grad ta konsekvensene selv av sine personlige valg, så må det ikke være til hinder for fornuftig endring, og folk må få ha lov til å påvirke sitt liv, som at sykepleiere feks fikk igjennom en del lønnskrav for oen år siden. (dere har valgt det selv, var også noe som ble sagt da)

Og jeg skjønner at det er et problem med at større barn ikke møter på skolen. Det betyr ikke at man kan gi fan i at en del av de mindre barna får for lite ferie.

Og det handler ikke om at man "har lyst å ha ferie når det passer mor", dt handler om at barna skal få mer enn noen få uker ferie.

Gammel 25-09-13, 00:36   #324
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Turnusforeldre og andre med ubekvemme arbeidstider har stort sett fri om sommeren. De får av og til et par dager fri i forbindelse med høst- og vinterferie samt noe fri jul og påske. Det går ofte bra, men risikoen er der for at det faller veldig dårlig ut. Ikke så mye i forbindelse med sommerferien, de fleste får fri da, der er det andre yrkesgrupper som har større utfordringer, men i forbindelse med jul, påske, høst- og vinterferie. Jeg er enig med Esme: Enten trenger unger fri, da må man sørge for at alle får, eller så trenger de ikke fri og da kan man like godt fjerne disse feriene midt i året.

Gammel 25-09-13, 00:38   #325
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Ja, jeg får også vondt av sånne legeerkæringer. Jeg har jobbet med norskopplæring i flere år, og de legeerklæringene der tok ikke taushetsplikten særlig seriøst. Jeg har lest mer om folks helse når det gjelder innvandrerbefolkningen enn jeg kunne ønske meg, og mye mer enn jeg trengte. De legeerklæringene en del ungdom får, de er gjerne ikke bedre de heller, men av en annen art. Jeg har hatt elever som har legeerklæringer på at de ikke skal ha framføringer, men som har stilt opp på audition til store tv-programmer. Jeg har hatt elever som har hatt legeerkæringer på at de ikke kommer seg opp om morgenen, men som åpenbart håndterer helgejobbing helt fint. Legene bidrar til fraværsutviklingen på de mest sårbare elevene i like stor grad som skolen - det har jeg lov til å synse noe om.

Helt enig. Folk kommer til legen og tror at legen skal være en slags formell storebror som kan pushe gjennom hva de vil. Jeg skriver aldri ut sånne tøysegreier, for det første så er de ikke uten videre juridisk gyldig for alt mulig, dessuten så er det ikke noe vits i å ha legeerklæringer hvor pasienten selv har diktert innholdet.
Og der bør leger skjerpe seg og bare skrive ut erklæringer som er noenlunde objektive.

Gammel 25-09-13, 00:38   #326
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hva er det med denne idretten? Hvorfor trumfer idrett familie? Det skjønner jeg ikke. Eller vil ikke forstå.

Gammel 25-09-13, 00:39   #327
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg får også vondt av sånne legeerkæringer. Jeg har jobbet med norskopplæring i flere år, og de legeerklæringene der tok ikke taushetsplikten særlig seriøst. De legeerklæringene en del ungdom får, de er gjerne ikke bedre de heller. Jeg har hatt elever som har legeerklæringer på at de ikke skal ha framføringer, men som har stilt opp på audition til store tv-programmer. Jeg har hatt elever som har hatt legeerkæringer på at de ikke kommer seg opp om morgenen, men som åpenbart håndterer helgejobbing helt fint. Legene bidrar til fraværsutviklingen på de mest sårbare elevene i like stor grad som skolen - det har jeg lov til å synse noe om.

Det er ikke legeerklæringene jeg får vondt av det er deg og din holdning.

Sånn på siden så har jeg et barn med såkalte legerklæringer, og det i fleng. Disse beskriver sykdom, symptomer, potensielle problemer og løsninger og tilpasninger hun tidvis trenger.
For en lærer som ikke har helsefaglig bakgrunn kan kanskje noen av disse virke som om de har motsetninger eller oppleves som rare ifht hva hun kan/ikke kan til hvilken tid.
Legen derimot, han har full kontroll på dette, han har den helsefaglige bakgrunnen til å gjøre disse vurderingene og skrive om tilpasninger som må gjøres, og kan også se en helhet som han tross alt har mange års utdannelse for å gjøre.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:39   #328
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kjenner jeg ganske mange sykepleiere, en del ingeniører, og et par prester med. Alle de jeg kjenner har ferie på sommeren. Turnusarbeid betyr jo ikke at man ikke har ferie? At turnus har en del ulemper, det sier jeg ikke i mot, men at de ikke får ferie - er det virkelig vanlig altså? Direktører kjenner jeg ikke, annet enn at jeg vet at direktørene i kommunen har ferie på sommeren.

Joda man får ferie på sommeren, men ikke nødvendigvis sammen med ektefelle eller når det passer i forhold til skole/SFO/barnehage. Man har vel krav på 3 uker i perioden 1 juni til 30 september.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:40   #329
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og hva er det med denne idretten? Hvorfor trumfer idrett familie? Det skjønner jeg ikke. Eller vil ikke forstå.

Det skjønner virkelig ikke jeg heller. Toppidrett er jo ikke bra en gang.

Gammel 25-09-13, 00:40   #330
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Er enig med Stompa da vettu.

Derfor ble du dratt med i kommentaren min, beklager.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:42   #331
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg regner med at du skjønner at jeg ikke mener slike legeerkæringer? Du tror sikkert at jeg overdriver hvor mange legeerklæringer jeg får i løpet av et år, men jeg gjør faktisk ikke det.

Du kan nok ha rett i at jeg har litt holdningsproblemer i forhold til legeerklæringer, men jeg har ikke holdningsproblemer i forhold til elevene - ikke en gang til de som kommer trekkende med legeerklæringer som overhodet ikke holder vann. De gjør som de har lært: går til legen og får legeerklæring.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:43   #332
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Helt enig. Folk kommer til legen og tror at legen skal være en slags formell storebror som kan pushe gjennom hva de vil. Jeg skriver aldri ut sånne tøysegreier, for det første så er de ikke uten videre juridisk gyldig for alt mulig, dessuten så er det ikke noe vits i å ha legeerklæringer hvor pasienten selv har diktert innholdet.
Og der bør leger skjerpe seg og bare skrive ut erklæringer som er noenlunde objektive.

Jeg synes skolene kan skjerpe seg også og gå med på helt logiske tilpasninger uten krav om legeerklæring. Det bør gi seg selv at en med gipset bein ikke kan løpe, men bør få trene noe annet i gymtimene. Og at en som nettopp har ligget hjemme en uke med kyssesyke kanskje trenger litt tid før han er fullt aktiv i gym igjen. Det er allmennkunskap. Det er helt vanvittig hva man blir bedt om å bekrefte overfor skoler rundtomkring. (Det er til og med mulig det er en sammenfallende mengde i midten her av erklæringer som oppleves som dustete fra skolen sin side og som oppleves som noe som virkelig burde være unødvendig fra min side, men dog. Det ER faktisk noen som bør ha redusert aktivitet en periode også. ).

Gammel 25-09-13, 00:46   #333
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmål av nysgjerrighet: på turnusarbeidsplasser som sykehus, får foreldre med barn i skolealder noen prioritet påmferiedagene?

Gammel 25-09-13, 00:47   #334
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nasjonalt eller internasjonalt nivå, det er nok ikke mange fra hver skole som får fri på det grunnlaget.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:48   #335
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Spørsmål av nysgjerrighet: på turnusarbeidsplasser som sykehus, får foreldre med barn i skolealder noen prioritet påmferiedagene?

Det varierer fra avdeling til avdeling. Hos oss gjør de ikke det. Ikke mer enn en kollegial fordeling, de som ikke har barn vil ofte ikke be om fri disse dagene.

Gammel 25-09-13, 00:48   #336
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regner med at du skjønner at jeg ikke mener slike legeerkæringer? Du tror sikkert at jeg overdriver hvor mange legeerklæringer jeg får i løpet av et år, men jeg gjør faktisk ikke det.

Du kan nok ha rett i at jeg har litt holdningsproblemer i forhold til legeerklæringer, men jeg har ikke holdningsproblemer i forhold til elevene - ikke en gang til de som kommer trekkende med legeerklæringer som overhodet ikke holder vann. De gjør som de har lært: går til legen og får legeerklæring.

Jeg tolker nextlife slik jeg tolker deg; jeg mener at du går langt over streken ved å omtale legeerklæringey du har mottatt i egenskap av å være lærer, i denne tråden. Man har vel taushetsplikt og etiske regler å forholde seg til også som lærer?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:49   #337
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Nasjonalt eller internasjonalt nivå, det er nok ikke mange fra hver skole som får fri på det grunnlaget.

Nei, men hvorfor skal de få det? Jeg greier ikke å se noen gode argumenter for at nivå på fritidsaktiviteten skal spille noen rolle?

Gammel 25-09-13, 00:51   #338
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Nei, men de det gjelder har gjerne mye fravær.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:51   #339
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg valgte som 19-åring bort legeyrket fordi det er lite familievennlig. Jeg klarer ikke synes veldig synd på dem gikk inn i det med åpne øyne og nå synes det blir for lite ferietid i skoleferiene. Da jeg hadde en toåring gjorde jeg et nytt valg som gav meg mer tid med barna, mye lavere lønn, null status, men mer mening i mitt eget liv. Selv om feriebudsjettet mitt hadde vært mye høyere om jeg ikke gjorde det valget.

I mitt hode må man selv kunne ta grep dersom den totale situasjonen er slik at man mener man ser barna for lite, man kan ikke vente at samfunnet skal fikse det for en med all verdens fleksible ordninger og spesialtilpassede ferieløsninger.

Man må jo faktisk ha leger, sykepleiere, prester og politi her i landet. Noen må jo faktisk ha disse jobbene. Og man må faktisk godta at disse folka har barn.

Og det er ikke som at dette er behagelig jobber hvor man tjener masse heller, snyltejobber som man skummer fløten av tilværelsen. Det er tunge jobber som trengs i samfunnet.

Med din goode lærererfaring: det er sannsynlig og noe man bør forvente at 19-åringer velger yrke ut fra permisjonsregler for barn i grunnskolen, tenker du?

Gammel 25-09-13, 00:52   #340
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det skjønner virkelig ikke jeg heller. Toppidrett er jo ikke bra en gang.

For å si det med Per Inge: Gi ungdommen alkohol før (topp)idretten tar dem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.