Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 01:23   #361
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvorfor har de det? Jeg stilte det spørsmålet en gang i forbindelse med en samtale om litt enkel tilrettelegging.
Utløser legeerklæringen midler? Nei den gjorde ikke det.
Er barnet mer bevisbart allergisk med en legeerklæring enn uten? Nei i grunnen ikke da spørsmålet gjaldt å få lov til å være inne om pollenet ble for heftig. Er pollenet heftig sier det seg i grunnen selv. Legen vet svært lite om hva barnet trenger i en slik situasjon. Legen har kanskje aldri sett en reaksjon hos barnet, kun et prøveresultatø

Så hva var legeerklæring godt for? Svært lite i grunnen. Jeg tenker at en tankegang som går på å måtte dokumentere enkle og lettvinte helsemessige tilstander med legeerklæring bidrar til sykeliggjøring.

Selvsagt kan legeerklæringer være nødvendige, men jeg tenker at det da må ha en hensikt. Fokuset må være hva barna kan delta på og ikke fokusere mer enn nødvendig på begrensningene.

I kroppsøving vet jeg at de må ha det, regner med at de trenger det i tilfelle eleven klager på karakteren. Hvis du tenker at alle foreldre og elever alltid forteller sannheten er det sikkert unødvendig, men slik er det jo dessverre ikke.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 01:23   #362
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man ser eleven selge pølser midt på natta, men må ha seng på skolen må det da virkelig være lov å stille spørsmålstegn ved situasjonen?

I slike tilfeller lover eg deg at eg tar det opp, ja.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 01:32   #363
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

I kroppsøving vet jeg at de må ha det, regner med at de trenger det i tilfelle eleven klager på karakteren. Hvis du tenker at alle foreldre og elever alltid forteller sannheten er det sikkert unødvendig, men slik er det jo dessverre ikke.

Nei jeg tenker på de tilfellene skolen ber om et papir som er unødvendig med tanke på det bittelite hensynet som bes om å bli tatt. Det er viktig å spørre hva legeerklæringen trengs for.

Ofte sier legeerklæringer svært lite om barnets helsetilstand.
Å dokumentere at barnet har pollenallergi når nese og øyne er hovne, eller at barnet har et ankelbrudd og ikke kan delta på skoleturnering virker litt som bortkastet papir.
I tilfeller hvor dokumentasjon er nødvendig derimot bør det kunne kreves, men heller ikke en legeerklæring sier alt. Den kan være fullstendig basert på at legen tror at det foreldre og barn sier er sant i konsultasjonen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 01:33   #364
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har skrevet legeerklæring på at det er viktig at barnet får gå på do når hun må på do fordi hun blæretrener pga ustabil blære. Jeg fatter ikke at ikke foreldre kan tas på ordet. Alle vet jo at småskolebarn ikke alltid kan holde seg til neste friminutt?

Gammel 25-09-13, 01:38   #365
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har skrevet legeerklæring på at det er viktig at barnet får gå på do når hun må på do fordi hun blæretrener pga ustabil blære. Jeg fatter ikke at ikke foreldre kan tas på ordet. Alle vet jo at småskolebarn ikke alltid kan holde seg til neste friminutt?

Det er ganske far out, ja!

The glass is refillable.
Gammel 25-09-13, 01:45   #366
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Nei jeg tenker på de tilfellene skolen ber om et papir som er unødvendig med tanke på det bittelite hensynet som bes om å bli tatt. Det er viktig å spørre hva legeerklæringen trengs for.

Ofte sier legeerklæringer svært lite om barnets helsetilstand.
Å dokumentere at barnet har pollenallergi når nese og øyne er hovne, eller at barnet har et ankelbrudd og ikke kan delta på skoleturnering virker litt som bortkastet papir.
I tilfeller hvor dokumentasjon er nødvendig derimot bør det kunne kreves, men heller ikke en legeerklæring sier alt. Den kan være fullstendig basert på at legen tror at det foreldre og barn sier er sant i konsultasjonen.

Ja, brudd bes det ikke om legeerklæring for her. Allergi som skal utløse ekstra tid på eksamen må legeerklæres. Lærere er ikke leger og jeg vet at gymlærere gjerne vil at legen skal skrive hva slags belastning eleven ikke bør utsettes for, det kan jo bli helt feil å gå tur eller sykle om det er det som er alternativet til ballspill eller turn.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 07:09   #367
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, jeg trodde ikke at min-ganske så berettige- kommentar i forhold til innspillene om generell ubekvem arbeidstid i den norske befolkningen om høtta på torsdag ettermiddag skulle vekke så mye indigasjon, men jeg traff tydeligvis et ømt punkt der.

Ellers:

Det at elever er borte 50 prosent skyldes vel helt andre ting enn fraværssøknader?

At fravær er et stort problem er ikke vanskelig å skjønne. Det er kanskje enklere å være rigid på permisjonssøknader og si til Morten at han ikke får reise i mammas bryllup enn å gjøre noe med grunnproblematikken til en del av dem med stort fravær.

Er det noe system i skolen for å følge opp elever med høyt sykefravær og skulk? Er sykdom noe man aldri stiller spørsmålstegn ved?

Det er ganske naivt å tro at foreldres holdninger til skoleruten i grunnskolen ikke har noe som helt med fravær i vg.skole å gjøre iallfall. Men selvsagt er det også andre grunner til den høye frafallsprosenten i vg. skole. På lik linje med nokon og Darth hever jeg også øyenbrynene ved noen av sykemeldingene som kommer inn og har hatt min andel av elever med nattjobb på Esso og seng på skolen. (Faktisk mistenkte jeg nokon for å jobbe på min skole. ) Jeg leser at Nextlife mener at lærere ikke skal stille spørsmålstegn ved elevers sykemelding og det kan vi heller ikke gjøre, men i slike tilfeller må det være lov til å Tenke sitt.

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg skal ikke en gang begynne å si alt jeg mener om de legeerklæringene som spys ut til folk nå om dagen.

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Mange konsulenter i kunnskapsbedrifter kunne nom fint avspasert nok til at lærerstanden ble flau, men det funker ikke slik i den bransjen.

Det tror jeg det jeg vil om. At det ikke funker slik, altså.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg kjenner at jeg får virkelig, virkelig vondt av det du skriver her.
Legen er pasientens kanskje mest fortrolige, og legen må formulere seg på en måte som tilfredsstiller skolens informasjonsbehov, legens taushetsplikt og pasientens personvern.
Du som lærer skal faktisk ikke synse noe som helst om disse erklæringene, men forholde deg til det som blir deg fortalt i sånne.

Ja, man blir dessverre nødt til det. Men dustelegeerklæringer er en stor del av problemet slik jeg ser det. Som regel kommer de når den nattpølseselgende eleven har så høyt fravær at han trues med å skrives ut av skolen. Mener du da at vi bare "skal forholde oss til" at han plutselig har fått et kronisk tretthetssyndrom, eller forsinket søvnfasesyndrom, kanskje, som faktisk holder på å utkonkurrere ME om dagen?

Jeg er for øvrig ikke kjent med at skoler ber om legeerklæring på ting som bare krever enkle tilpasninger, som f.eks å få være inne i friminutte grunnet pollenallergi. Tror ikke det er gjengs på alle skoler at man er så firkantet.

Sist redigert av rine : 25-09-13 kl 07:28.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 07:39   #368
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine...selvsagt tror jeg foreldres holdninger har noe med saken å gjøre. Jeg tror bare ikke at det å kjøre rigid linje på permisjonsreglement er en god løsning for å endre holdninger.
Jeg tror ikke at det øker respekten, heller motsatt.
Når en "lydig" elev får et avslag på søknad om fri til en viktig begivenhet mens de som skulker og lyver på seg sykdom kommer seg gjennom skolen med putesying og lite konsekvens øker det ikke respekten for reglementet.

Jeg fant SINTEF rapporten om holdninger til fravær i skole og arbeidsliv (får ikke til å linke til PDF med phonen) og den var interessant å lese.
Der kom det fram at skulk er et problem og det ble pekt på årsakssammenhenger.

I arbeidslivet er det vanlig å gi permisjon til viktige ting og jeg tror ikke man reduserer for eksempel problem med sykefravær og skulk ved å ikke innvige velferdsperm annet enn ved sorg.

Jeg tror det er viktig fra barna er bittesmå at de ikke skal oppleve at sykdom og vondt er en
måte å slippe ubehageligheter på. Holdning hos foreldre her er kjempeviktig. Jeg har flere ganger opplevd å snakke bort magesmerter og hodepine hos tenåringer som egentlig gruer seg eller er giddalause.

Gammel 25-09-13, 08:32   #369
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var på foreldremøte i går og fikk vite at innstramminger i fraværsreglene skal gjennomføres hos oss også. Spesielt ble det nevnt at langhelger og billige sydenturer var hyppig fraværsgrunn i hele kommunen og at det ikke lenger ble innvilget ferier utenom skoleferiene. Det ble også sagt at de ikke hadde noen sanksjonsmetoder og at det egentlig var opp til oss, men at feriefravær ikke lenger ville bli innvilget av skolen og dermed registeres som ureglementert. Jeg vet ikke helt om det blir like strengt som i Oslo og at bare begravelser innvilges som reglementert fravær.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 25-09-13 kl 09:04.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 08:53   #370
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Han duden med gips på armen eller foten, han som kommer til legen for legeerklæring - den situasjonen kan jeg se for meg, for den har jeg opplevd noen ganger. Det går omtrent sånn:
Gipselev: Jeg kan ikke ha gym, jeg har gipset ankelen.
Gymlærer: Det går fint, du kan gjøre alternative øvelser fram til gipsen er av og du kan trene vanlig igjen.
Gipselev: Må jeg ha gym, med gipset fot?
Gymlærer: Ja, vi tilpasser gymmen til det du kan gjøre.
Gipselev er lite fornøyd, går til kontaktlærer, f.eks. meg.
Gipselev: Jeg må ha gym, men du ser jo at jeg har skadet foten?
Kontaktlærer: Ja, men det er sikkert noe du kan gjøre i gymmen? Har du fått opplegg av gymlærer? Hvis du ikke kan ha gym i det hele tatt, da må du ha legeerklæring. Vi mener at du har restevne som du kan bruke i gymmen.
Gipselev går til legen, og vi vet hva gipselev kommer ut fra legekontoret med.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 09:04   #371
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

" Hvordan i huleste skal vi ha et bærekraftig samfunn hvis ingen blir leger og sykepleiere og brannmenn eller direktører og ingeniører og prester og gudvethva fordi det krever skift- eller turnusarbeid eller bare rett og slett ikke lar seg kombinere med familieliv?

Det er da ikke sånn at ingen av disse yrkene lar seg kombinere med et familieliv. Det er også veldig stor variasjon fra arbeidsplass til arbeidsplass innenfor et yrke, og folk vil ha ulik terskel for hva som er greit for en selv og egen familie.

Jeg mener virkelig ingenting om hvilke yrker som lar seg kombinere med et familieliv, og det kan man uansett ikke si noe kategorisk om. Men om man selv, i kombinasjon med eventuell partner, har en arbeidshverdag som ikke oppleves som kompatibelt med familie, mener jeg at det er ens eget ansvar å ta grep, ikke samfunnet.

Er det noe system i skolen for å følge opp elever med høyt sykefravær og skulk? Er sykdom noe man aldri stiller spørsmålstegn ved?

Det er et ekstremt system i skolen for dette, og det brukes enorme ressurser på det både sentralt og lokalt.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er enig med Esme: Enten trenger unger fri, da må man sørge for at alle får, eller så trenger de ikke fri og da kan man like godt fjerne disse feriene midt i året.

Jeg kjenner jeg blir målløs over at du seriøst mener at det er samfunnets ansvar å sørge for at våre barn får de fridagene de trenger.

Jeg vurderer det til å være mitt eget ansvar å sørge for at mitt barn får nok ro, nok hvile, nok fri, nok stimulans - på samme måte som andre grunnleggende behov hos barna skal dekkes. Dersom min familie totalt sett er i en situasjon der det ikke er mulig å gi barna den rolige tiden de trenger, er det mitt og vårt ansvar.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 09:06   #372
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Ja, kva er eigentleg forsinka søvnfasesyndrom? Det har eg og vore borti i ein liknande situasjon som den Rine beskriv.

Eg har tenkt litt på denne diskusjonen i natt. Nokre av dei endringane som er foreslått er gode forslag, men dei krev ei omorganisering av ein enorm institusjon på systemnivå. I mellomtida må dei einskilde skulane gjere sitt beste for å møte dei problema som er.

Det er eit kjempeprosjekt nå på nasjonalt plan, som heiter NY GIV, som går på å følgje opp elevar som heng etter i basisfag, i overgang mellom u-trinn og vgs. Dette er ei satsing på systemnivå som handler om å forebygge for dei elevane mrd høg risiko. Ei anna satsing er revidering av læreplan for mindre teori på yrkesfag. Det er og gjort i år, det var klart same dag som "ferien" begynte i juni og skulle tre i kraft neste arbeidsdag. Eit tredje område er denne regelverkinnstrammiga i nokre kommunar. Og ein rope høgt om stråmenn, men det er faktisk sydenferiar og langhelger som er skuleeigarane si begrunning her, så akkurat det er ikkje ein stråmann.

Eg skulle ønske foreldre såg på skulen som så viktig at dei kunne forvalte den friheita det er med litt slack. Nå er jo tilfelle at det gårde enormted tid og ressursar for å følgje opp feriefråver utføre feriane, den ordninga vi har, fungerer ikkje. Og i påvente av ein revolusjon på systemnivå må ein kunne ta tak i problem på lokalt plan.

The glass is refillable.
Gammel 25-09-13, 09:07   #373
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Darth, du skjemmer deg ut nå, jeg mister totalt respekten for deg og dine argumenter i denne diskusjonen sånn som du holder på med elevutdritingen din.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 09:07   #374
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Han duden med gips på armen eller foten, han som kommer til legen for legeerklæring - den situasjonen kan jeg se for meg, for den har jeg opplevd noen ganger. Det går omtrent sånn:
Gipselev: Jeg kan ikke ha gym, jeg har gipset ankelen.
Gymlærer: Det går fint, du kan gjøre alternative øvelser fram til gipsen er av og du kan trene vanlig igjen.
Gipselev: Må jeg ha gym, med gipset fot?
Gymlærer: Ja, vi tilpasser gymmen til det du kan gjøre.
Gipselev er lite fornøyd, går til kontaktlærer, f.eks. meg.
Gipselev: Jeg må ha gym, men du ser jo at jeg har skadet foten?
Kontaktlærer: Ja, men det er sikkert noe du kan gjøre i gymmen? Har du fått opplegg av gymlærer? Hvis du ikke kan ha gym i det hele tatt, da må du ha legeerklæring. Vi mener at du har restevne som du kan bruke i gymmen.
Gipselev går til legen, og vi vet hva gipselev kommer ut fra legekontoret med.

Og hva er poenget med at jeg nå retter skytset mot legene?
Den første grunnen er at det ble stilt spørsmålstegn ved om skolen ikke foretar seg noe når elevere er mye syke og har stort fravær, og det har jeg da besvart.
Den andre grunnen, og den er mye viktigere, det er at den type argumentasjon - å bare skyte løs på andre for å finne "den store forklaringen" der - det fører lite med seg. Det er mye som skolen har ansvaret for, men foreldre, helsevesen, venner, politikere, ledelse i kommuner og fylkeskommuner, etc. - de tar avgjørelser som betyr noe for skolehverdagen og barna som går der, og det kan ikke lærerne ordne opp i alene.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 09:24   #375
Guava

Guava sin avatar

Standard

Darth.. Står det da i legeerklæringen at duden med gips ikke kan ha gym i det hele tatt og ikke er bevegelig? I så fall tenker jeg at det må være mulig for skolen å stille spørsmålstegn med legeerklæringen. I SINTEF-rapporten stod det noe om potensiale i bruk av skolehelsetjenesten. Kan det være noen å spille på i den sammenheng?
Jeg tenker at legeerklæring ikke er å betrakte som et absolutt, som ikke kan diskuteres eller stilles spørsmål ved.

Jeg har også hatt foreldre som har kommet med liste av begrensninger i forhold til hva ungene kan delta på begrunnet i diagnose og legeutsagn. Utgangspunktet er gjerne at det ønskes fritak fra hele aktiviteten hvor alternativet er å sitte og se på.
Da hender det at det trass alle diagnoser er ok å spørre hva ungdommen faktisk kan. "Jeg ser at Per deltar i lek og moro i pausene. Kan dere gi meg en oversikt over hva han kan utføre av aktivitet." Det er ofte mer relevant enn hva Per ikke kan.

Kan man be elever om å få legen til å beskrive hva eleven har mulighet til i en erklæring tro? Jeg synes det blir veldig feil om leger alene skal vurdere om elever som er friske nok til å være på skolen kan delta i aktiviteter.
Legen har gjerne lite oversikt over den enkeltes skolehverdag, lærers mulighet til å finne alternativt opplegg og tilrettelegging.
Hvordan kan en lege uttale at elev X med brudd i ankel overhodet ikke kan ha gym?
Legen kan si noe om ankelen og hva som ikke skal belastes.

Jeg blir ofte matt av voksne og ungdommer som tolker legeerklæringer og ting leger sier som "jeg får ikke lov av legen". Jeg tror ikke leger egentlig sier så mye om hva folk får liv til og ikke. Mitt inntrykk er at leger kommer med anbefalinger relatert til tilstand, men at folk lett kan slutte å bruke huet og tolke det som "lov/ikke lov".

"Legeerklæringen sier at du ikke kan ha gym. Hva tenker du? Hvilke deler av kroppen går det bra å bevege?"

Mange vil nok si at det er feil å legge seg opp i andres sykdom. Det er det, men det er lov å fokusere ganske sterkt på det ved en person som ikke er sykt og på muligheter for tilrettelegging.

Gammel 25-09-13, 09:33   #376
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

OK, jeg trodde ikke at min-ganske så berettige- kommentar i forhold til innspillene om generell ubekvem arbeidstid i den norske befolkningen om høtta på torsdag ettermiddag skulle vekke så mye indigasjon, men jeg traff tydeligvis et ømt punkt der.

Mer en skivebom enn et ømt punkt. Jeg har fleks til å dra på hytta (jeg ikke har) fredag, men det var ikke ømt en plass. Men det åpner seg et klasseskille i norsk arbeidsliv. Før var både direktør Hansen og vaskehjelp Jonsen på jobb 8 til 4 eller 7 til 3. Nå kan direktør Hansen (eller advokat eller konsulent eller investor) reise til hytta torsdag (riktignok er han på telefonkonferanse hele veien opp og mesteparten av fredagen, leser papirer det meste av helgen og svarer på eposter midt i pizzaspisingen lørdag kveld, men på kontoret må han ikke være). Mens vaskehjelp Jonsen er inne i en turnusordning der hun jobber 05 - 08 mandag til fredag, 14-18 torsdag til lørdag, eller en annen veldig uhensiktsmessig ordning, og der hun absolutt ikke kan ta fri for et foreldremøte eller en dugnad eller en hyttetur.

Gammel 25-09-13, 09:39   #377
Guava

Guava sin avatar

Standard

Apan... Jeg tolker deg som enten veldig arrogant eller uvitende når du lettvint hevder at man bare kan foreta grep i slutte i jobb. For en del er alternativet flytting (noe som definitivt ikke alltid er en god løsning for en presset familie) og det å få inntekt fra nav. Sistnevnte mener jeg ikke skal være en måte å fikse sånt med.
Nyetablerte i dag har ofte låneutgifter som gjør at det å redusere stilling ikke bare kan gjøres enkelt. Mange i vår alder har nytt godt av prisstigning, noe unge familier nå betaler en høy pris for.

Jeg ønsker for øvrig virkelig ikke at Esme og Katta med sin kompetanse skal ta seg deltidsjobb på Best fordi de ikke klarer å få jobb og barn til å gå opp. Jeg tenker at det da er viktig å kunne se på strukturer og få inn samfunnsperspektivet.

Gammel 25-09-13, 09:42   #378
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apan... Jeg tolker deg som enten veldig arrogant eller uvitende når du lettvint hevder at man bare kan foreta grep i slutte i jobb.

Jeg har ikke sagt at noe er lettvint, men jeg mener alvorlig at man selv, ikke staten, har ansvar for at hverdagen skal gå opp.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 09:52   #379
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil bare minne om at det er ikke "Skolen" som endrer permisjonsreglementet. Dette behandles politisk i de aller fleste tilfeller, og mange steder er det også initiert politisk. Det betyr at det er lokalpolitikerne dine (foreløpig) som er rette instans for å komme med innspill og ønsker om skoleårets organisering og tolkning av opplæringslovas permisjonsreglement. Ta saken gjennom FAU, snakk med dine kommunestyrerepresentanter og sett saken på kartet før lokalvalget. Forhåpentligvis blir det etter hvert løftet på nasjonalt nivå, og vi får en felles tolkning. Men inntil videre er ikke skolelederne (eller lærerne!) rette instans for å endre dette, de får gjort fint lite annet enn å evt. la være å håndheve det politikerne har bestemt.

Gammel 25-09-13, 09:58   #380
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg har ikke sagt at noe er lettvint, men jeg mener alvorlig at man selv, ikke staten, har ansvar for at hverdagen skal gå opp.

Ja bevares, men det er veldig berettiget å samtidig jobbe for at for eksempel skolen kan bevege seg i takt med samfunnet for øvrig. Samfunnet (og de som sørger for nok penger inn i systemet for å finansiere skole) trenger at kompetente mennesker jobber med det de er kvalifisert for.

Når da en systemendring kommer (som rigid permisjonsreglement) er det ikke noe som man bare trenger å si takk og amen til. Det er også noe man kan påvirke.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:36.