|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#361 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
I kroppsøving vet jeg at de må ha det, regner med at de trenger det i tilfelle eleven klager på karakteren. Hvis du tenker at alle foreldre og elever alltid forteller sannheten er det sikkert unødvendig, men slik er det jo dessverre ikke.
|
|
|
#362 |
|
Librocubicularist
|
I slike tilfeller lover eg deg at eg tar det opp, ja.
|
|
|
|
#363 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei jeg tenker på de tilfellene skolen ber om et papir som er unødvendig med tanke på det bittelite hensynet som bes om å bli tatt. Det er viktig å spørre hva legeerklæringen trengs for. |
|
|
|
|
|
#364 |
|
maler
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg har skrevet legeerklæring på at det er viktig at barnet får gå på do når hun må på do fordi hun blæretrener pga ustabil blære. Jeg fatter ikke at ikke foreldre kan tas på ordet. Alle vet jo at småskolebarn ikke alltid kan holde seg til neste friminutt?
|
|
|
#365 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
#366 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Ja, brudd bes det ikke om legeerklæring for her. Allergi som skal utløse ekstra tid på eksamen må legeerklæres. Lærere er ikke leger og jeg vet at gymlærere gjerne vil at legen skal skrive hva slags belastning eleven ikke bør utsettes for, det kan jo bli helt feil å gå tur eller sykle om det er det som er alternativet til ballspill eller turn.
|
|
|
#367 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneOK, jeg trodde ikke at min-ganske så berettige- kommentar i forhold til innspillene om generell ubekvem arbeidstid i den norske befolkningen om høtta på torsdag ettermiddag skulle vekke så mye indigasjon, men jeg traff tydeligvis et ømt punkt der.
Det er ganske naivt å tro at foreldres holdninger til skoleruten i grunnskolen ikke har noe som helt med fravær i vg.skole å gjøre iallfall. Men selvsagt er det også andre grunner til den høye frafallsprosenten i vg. skole. På lik linje med nokon og Darth hever jeg også øyenbrynene ved noen av sykemeldingene som kommer inn og har hatt min andel av elever med nattjobb på Esso og seng på skolen. (Faktisk mistenkte jeg nokon for å jobbe på min skole.
Det tror jeg det jeg vil om. At det ikke funker slik, altså.
Ja, man blir dessverre nødt til det. Men dustelegeerklæringer er en stor del av problemet slik jeg ser det. Som regel kommer de når den nattpølseselgende eleven har så høyt fravær at han trues med å skrives ut av skolen. Mener du da at vi bare "skal forholde oss til" at han plutselig har fått et kronisk tretthetssyndrom, eller forsinket søvnfasesyndrom, kanskje, som faktisk holder på å utkonkurrere ME om dagen? Sist redigert av rine : 25-09-13 kl 07:28. |
|
|
|
|
|
#368 |
|
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneRine...selvsagt tror jeg foreldres holdninger har noe med saken å gjøre. Jeg tror bare ikke at det å kjøre rigid linje på permisjonsreglement er en god løsning for å endre holdninger. |
|
|
|
|
|
#369 |
|
Borte
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneVi var på foreldremøte i går og fikk vite at innstramminger i fraværsreglene skal gjennomføres hos oss også. Spesielt ble det nevnt at langhelger og billige sydenturer var hyppig fraværsgrunn i hele kommunen og at det ikke lenger ble innvilget ferier utenom skoleferiene. Det ble også sagt at de ikke hadde noen sanksjonsmetoder og at det egentlig var opp til oss, men at feriefravær ikke lenger ville bli innvilget av skolen og dermed registeres som ureglementert. Jeg vet ikke helt om det blir like strengt som i Oslo og at bare begravelser innvilges som reglementert fravær.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 25-09-13 kl 09:04. |
|
|
|
|
|
#370 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHan duden med gips på armen eller foten, han som kommer til legen for legeerklæring - den situasjonen kan jeg se for meg, for den har jeg opplevd noen ganger. Det går omtrent sånn: |
|
|
|
|
|
#371 |
|
I mål
|
Det er da ikke sånn at ingen av disse yrkene lar seg kombinere med et familieliv. Det er også veldig stor variasjon fra arbeidsplass til arbeidsplass innenfor et yrke, og folk vil ha ulik terskel for hva som er greit for en selv og egen familie.
Det er et ekstremt system i skolen for dette, og det brukes enorme ressurser på det både sentralt og lokalt.
Jeg kjenner jeg blir målløs over at du seriøst mener at det er samfunnets ansvar å sørge for at våre barn får de fridagene de trenger. |
|
|
|
|
|
#372 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJa, kva er eigentleg forsinka søvnfasesyndrom? Det har eg og vore borti i ein liknande situasjon som den Rine beskriv.
|
|
|
|
#374 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Og hva er poenget med at jeg nå retter skytset mot legene? |
|
|
|
|
|
#375 |
|
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDarth.. Står det da i legeerklæringen at duden med gips ikke kan ha gym i det hele tatt og ikke er bevegelig? I så fall tenker jeg at det må være mulig for skolen å stille spørsmålstegn med legeerklæringen. I SINTEF-rapporten stod det noe om potensiale i bruk av skolehelsetjenesten. Kan det være noen å spille på i den sammenheng? |
|
|
|
|
|
#376 |
|
Yes, we can!!
|
Mer en skivebom enn et ømt punkt. Jeg har fleks til å dra på hytta (jeg ikke har) fredag, men det var ikke ømt en plass. Men det åpner seg et klasseskille i norsk arbeidsliv. Før var både direktør Hansen og vaskehjelp Jonsen på jobb 8 til 4 eller 7 til 3. Nå kan direktør Hansen (eller advokat eller konsulent eller investor) reise til hytta torsdag (riktignok er han på telefonkonferanse hele veien opp og mesteparten av fredagen, leser papirer det meste av helgen og svarer på eposter midt i pizzaspisingen lørdag kveld, men på kontoret må han ikke være). Mens vaskehjelp Jonsen er inne i en turnusordning der hun jobber 05 - 08 mandag til fredag, 14-18 torsdag til lørdag, eller en annen veldig uhensiktsmessig ordning, og der hun absolutt ikke kan ta fri for et foreldremøte eller en dugnad eller en hyttetur.
|
|
|
#377 |
|
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneApan... Jeg tolker deg som enten veldig arrogant eller uvitende når du lettvint hevder at man bare kan foreta grep i slutte i jobb. For en del er alternativet flytting (noe som definitivt ikke alltid er en god løsning for en presset familie) og det å få inntekt fra nav. Sistnevnte mener jeg ikke skal være en måte å fikse sånt med. |
|
|
|
|
|
#378 |
|
I mål
|
Jeg har ikke sagt at noe er lettvint, men jeg mener alvorlig at man selv, ikke staten, har ansvar for at hverdagen skal gå opp. |
|
|
|
|
|
#379 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg vil bare minne om at det er ikke "Skolen" som endrer permisjonsreglementet. Dette behandles politisk i de aller fleste tilfeller, og mange steder er det også initiert politisk. Det betyr at det er lokalpolitikerne dine (foreløpig) som er rette instans for å komme med innspill og ønsker om skoleårets organisering og tolkning av opplæringslovas permisjonsreglement. Ta saken gjennom FAU, snakk med dine kommunestyrerepresentanter og sett saken på kartet før lokalvalget. Forhåpentligvis blir det etter hvert løftet på nasjonalt nivå, og vi får en felles tolkning. Men inntil videre er ikke skolelederne (eller lærerne!) rette instans for å endre dette, de får gjort fint lite annet enn å evt. la være å håndheve det politikerne har bestemt.
|
|
|
#380 |
|
|
Ja bevares, men det er veldig berettiget å samtidig jobbe for at for eksempel skolen kan bevege seg i takt med samfunnet for øvrig. Samfunnet (og de som sørger for nok penger inn i systemet for å finansiere skole) trenger at kompetente mennesker jobber med det de er kvalifisert for. |
|
|
|
![]() |
|
|