Sv: I disse lavkarbotider ...
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Jeg synes det virker som det finnes to ganske ulike utfall av lavkarbokurer. Noen får skremmende høyt kolesterol i løpet av ganske kort tid. Det mener jeg er et klart signal på at man enten ikke tåler denne typen kur/livsstil, eller at man gjør det på feil måte.
Sånn som denne damen i VG igår, som gikk opp i kolesterol. Eller meg selv, jeg økte veldig i kolesterol nå på vårparten - og B12. Jeg ble sjekket på alle bauger og kanter fordi det skjedde litt andre mystiske ting samtidig, men akkurat dette fant vi ingen ren medisinsk forklaring på. Legen min luktet dog lunta ift B12 (som det visstnok er mye av i melkeprodukter) og ba meg redusere kraftig på melkeprodukter, og jaggu. Kolesterol+B12 gikk umiddelbart ned igjen. Så selv om jeg egentlig visste det lærte jeg også på kroppen at lavkarbo kosthold egentlig ikke er noen fritt fram for å momse i seg av ost og fløte og melkeprodukter altså. (ikke at jeg momset, men jeg brukte det endel i matlagingen).
Damen i VG slår meg mer som den typen også Polyanna skisserer her under. De som hiver seg på bølgen etter å ha lest om det i Allers, uten å helt sette seg inn i hva lavkarbo betyr. De som burde ha spist Fedonsk fordi de ikke er eller klarer å komme seg i eller bør være i ketose, men så spiser de 1pk bacon med smør og ost og rømmesaus lsm fordi de har hørt at "når man spiser lavkarbo kan man spise så mye fett man vil". Som er tildels sant f.eks på knallhard Atkins-diett og i ketose. Men ikke for den gjengse mann i gata som ikke holder seg i ketose og kanskje ikke vet hva det er, da er det jo ikke så rart man legger på seg om man stapper i seg av fett og melkeprodukter. Eller disse ketolyse-produktene som selges over alt - folk vet jo i stor grad ikke hva det er eller dreier seg om. (det er en dansk/norsk lege som har laget sin egen diett - a la det Grete Roede har gjort - og som fører til at de som følger den er i ketose. Også har han pulver for ditt og vitaminer for datt og slikt som han da selger til de som følger opplegget. Dette selges i matbutikkene uten noen videre forklaring, men det folk må skjønne er at om de spiser slikt pulver i tillegg til halvveis vanlig mat er de ikke i ketose og da gjelder akkurat de samme reglene som for alle andre - man legger på seg når man spiser for mye. )
Dette står det forøvrig om damen i VG:
For to år siden la Dysthe om til steinalderkost, eller lavkarbodiett. Hun skriver at hun ikke vek så mye som en minigulrot fra de strenge lavkarboprinsippene: Bare grønnsaker som vokser over jorden. Null frukt. Null poteter. Null ris. Null brød. Null pasta. Og null sukker.
Jeg vet ikke helt hvor hun har fått dette fra, men det er ikke dette som heter steinalderkost. Denne med "null ditt og null datt" har heller ingenting med lavkarbo som sådan å gjøre...
Men skremselsoverskriften er selvsagt "la om til lavkarbo og fikk kolesterolsjokk" elns.
|