Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

I disse lavkarbotider ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-11, 16:55   #181
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse lavkarbotider ...

ElinM: jeg er enig at det også er en interessant diskusjon, og jeg er ikke på noe korstog mot lavkarbo i seg selv. Jeg bare mener at skolemedisinen er nokså klar på at kolesterol fortsatt er en valid og viktig markør for hjerte- og karsykdom, uavhengig av kostholdsfilosofi.

På den annen side, hvis man går ned i vekt og opp i kolesterol på en diett, så er det ikke gitt hva som er mest gunstig. Da hadde jeg antagelig tittet på andre markører som f.eks. blodtrykk, hvis det skjer noe med det. Men uansett hadde jeg personlig lagt om fra animalsk til det som generelt er ansett som sunnere fettsyrer. Man dør sjelden av å la være å spise bacon. :Populist:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 17:01   #182
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg kan, for det det er verdt, forsikre om at jeg har levd av å lese artikler om kliniske studier med stor omhu, og dra ut det viktigste fra dem, i over 10 år, og hovedsaklig innen hjerte-/kar og diabetes, så jeg føler meg ganske kompetent på det.

Jeg er bare i den spede begynnelse, men en del av det jeg skal ha eksamen i nå i høst er lesing og tolking av medisinske forskningsrapporter, med håp om at det skal gjøre oss mer kompetente til å skille klinten fra hveten i havet av mer og mindre seriøs forskning.

Jeg skal ergo ikke påberope meg noe i nærheten av Candy sin erfaring, men det jeg vet er at de som har laget studiet jeg går på sitter inne med lassevis av erfaring, og jeg stoler også på at de som utformer kostholdrådene er i stand til å lese og tolke forskningsrapporter, og at det ikke er fordi de har misforstått at de gir de rådene de gir.

Der er konsensus mht de rådene, altså. Og det helt uavhengig av om det finnes enkeltstudier som sier noe annet. Hva framtiden vil vise kan man jo ikke spå, men det er kanskje en smule smart å avente dette, før man legger drastisk om på kosten og spiser stikk i strid med det som det som en sammenfatning av forskningen - inkludert den som sår tvil om at dagens kostholdsanbefalinger- sier?

Ja, og den talen var seffers ikke rettet mot Candy.

Gammel 13-10-11, 17:03   #183
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kan, for det det er verdt, forsikre om at jeg har levd av å lese artikler om kliniske studier med stor omhu, og dra ut det viktigste fra dem, i over 10 år, og hovedsaklig innen hjerte-/kar og diabetes, så jeg føler meg ganske kompetent på det.

Men du skalikke føle, CD.

Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 17:04   #184
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg fikk forøvrig superkolesterol på lavkarbo ala Fedon, men ikke på ketose.

Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 17:05   #185
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men du skalikke føle, CD.

Men jeg er jo en føledame, fjeset.

- No. 4 -
Gammel 13-10-11, 17:06   #186
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men dette er vitenskap, cd. Ikke klesskapogikke føleskap. Vitenskap. :streng:

Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 17:19   #187
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nå får du gi deg, disse er da så flotte og hvite at...

og denne spiser ikke sine venner mener du

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 17:41   #188
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Det er ganske komplisert å lese forskningsrapporter. Dette krever bred kunnskap på mange områder, og ikke alle har tid til å sette seg inn i alle detaljene.

Jeg tror jeg - utfra det jeg vet om Candy Darling hvertfall - kan forsikre om at, om noen i denne tråden, så har Candy både nok kompetanse og tid til å sette seg inn i alle detaljene i forskningrapporter om dette. For å si det mildt

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 17:42   #189
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Man kan si hva man vil om den fæle legemiddelindustrien, men vi leser kliniske artikler som fanden leser bibelen - grundig.

- No. 4 -
Gammel 13-10-11, 17:58   #190
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så bra, men det gjør ikke jeg. (Var ikke myntet på deg det innnlegget mitt altså CD!)
Men jeg har lest en god del, og ut ifra det jeg har lest tror jeg transfett, sukker og stivelse er farligere enn mettet fett, og at det er disse som er en kilde til hjerte-kar sykdommer heller enn kolesterol.
Men det er meg da...

Gammel 13-10-11, 18:08   #191
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg må innrømme at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal respondere på det innlegget, M&M. Bortsett fra å si at det nok er lurt å fortsatt poengtere hva det er du tror og hva forskningen vet?

- No. 4 -
Gammel 13-10-11, 18:22   #192
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kan egentlig forskning vite noe? Det er jo ikke en person.

Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:23   #193
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, jeg bidrar med pauseunderholdning jeg da.

Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:24   #194
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg som trodde jeg hadde lagt tråden død en gang for alle med krokodillen min.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 19:16   #195
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Når ble du sjefsspikker, SF?

- No. 4 -
Gammel 13-10-11, 20:04   #196
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Som allergiker forventer jeg ikke spesialmat.
Som lavkarbo-spiser forventer jeg ikke spesialmat.

Som gjest håper jeg å kunne spise det jeg ønsker (eller ikke) uten at folk blir sure, fornærmet eller lei seg.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 22:38   #197
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Så bra, men det gjør ikke jeg. (Var ikke myntet på deg det innnlegget mitt altså CD!)
Men jeg har lest en god del, og ut ifra det jeg har lest tror jeg transfett, sukker og stivelse er farligere enn mettet fett, og at det er disse som er en kilde til hjerte-kar sykdommer heller enn kolesterol.
Men det er meg da...

M&M: Det er jo fint at du anerkjenner at dette har du ikke kompetanse til å bedømme i det hele tatt. Men det er ganske idiotisk å gå hardt ut og påstå at det er "bevist" null sammenheng mellom kolesterol og hjertesykdom, når kilden du har til det er "Pål", mens for eskempel the Lancet godt og grundig dokumenterer det motsatte.

Man trenger ikke være dum for å ikke ha oversikt over alt mulig, men man er ganske dum hvis man velger kildene sine på den måten.

Og jeg gidder ikke sukre med , kjenner jeg.

Gammel 13-10-11, 23:06   #198
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

og denne spiser ikke sine venner mener du

Nei, men den spiser sikkert fiendene sine.

Nå er Fedon på TV, forresten. Lavkarbo...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 23:44   #199
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

M&M: Det er jo fint at du anerkjenner at dette har du ikke kompetanse til å bedømme i det hele tatt. Men det er ganske idiotisk å gå hardt ut og påstå at det er "bevist" null sammenheng mellom kolesterol og hjertesykdom, når kilden du har til det er "Pål", mens for eskempel the Lancet godt og grundig dokumenterer det motsatte.

Man trenger ikke være dum for å ikke ha oversikt over alt mulig, men man er ganske dum hvis man velger kildene sine på den måten.

Og jeg gidder ikke sukre med , kjenner jeg.

Jeg er ikke utdannet og jobber heller ikke innenfor dette så min kompetanse kommer fra flere forskningsartikler som sier det motsatte enn den i The Lancet. Og dersom du er interessert kan jeg godt komme med mine kilder? Jeg ønsket bare å gjøre dette lett forklarlig, da det å lese side opp og side ned på vitenskapelig engelsk er noe de fleste glatt hopper over! Derav "Pål" sin forklaring som jeg mener er et godt sammendrag av det jeg har lest!

Gammel 13-10-11, 23:57   #200
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke lest innlegg her siden sist jeg svarte her inne, men så noen debatten på nrk 21.30 i dag?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.