|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: I disse lavkarbotider ...Jeg synes det virker som det finnes to ganske ulike utfall av lavkarbokurer. Noen får skremmende høyt kolesterol i løpet av ganske kort tid. Det mener jeg er et klart signal på at man enten ikke tåler denne typen kur/livsstil, eller at man gjør det på feil måte.
|
|
|
#162 |
|
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I disse lavkarbotider ...
Stemmer, det er ikke uvanlig at kolesterolet øker en stund, MEN så synker det igjen og stabiliserer seg på et helt kurant nivå!
|
|
|
#163 |
|
Passiv
|
Sv: I disse lavkarbotider ...For meg er det sånn at jeg ikke greier å spise moderate mengder sukker. Det er mye eller ingenting som funker. Lavkarbo hjelper meg sånn sett først og fremst til å ikke a sug etter store mengder sukker. |
|
|
|
#164 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sånn som denne damen i VG igår, som gikk opp i kolesterol. Eller meg selv, jeg økte veldig i kolesterol nå på vårparten - og B12. Jeg ble sjekket på alle bauger og kanter fordi det skjedde litt andre mystiske ting samtidig, men akkurat dette fant vi ingen ren medisinsk forklaring på. Legen min luktet dog lunta ift B12 (som det visstnok er mye av i melkeprodukter) og ba meg redusere kraftig på melkeprodukter, og jaggu. Kolesterol+B12 gikk umiddelbart ned igjen. Så selv om jeg egentlig visste det lærte jeg også på kroppen at lavkarbo kosthold egentlig ikke er noen fritt fram for å momse i seg av ost og fløte og melkeprodukter altså. (ikke at jeg momset, men jeg brukte det endel i matlagingen). |
|
|
|
|
|
#165 |
|
|
Det spørs jo akkurat hva man mener med hjertesykdom. Blodpropp i hjertet er relatert til kolesteronivå. (blodpropp i hjernen og kroppen ellers også, forsåvidt) |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Superduper
Hvor har du dette fra??
|
|
|
#167 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men null i karbohydrater var hun jo ikke. Ut fra det hun skriver kan man få inntrykk av at hun drakk masse kaffe latte med skummet melk, og satte til livs en halv sjokoladeplate (mørk, men dog) daglig. Med det fantastiske inntaket av fett og kalorier er det klart at det vil påvirke kroppen hennes. Sist redigert av ElinM : 13-10-11 kl 12:44. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
utfordrer ikke
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
![]() ![]() ![]() |
Huh? Mulig at det ikke er de fleste, men høyt kolesterol er da virkelig en risikofaktor for hjerte- og karsykdommer?
|
|
|
#169 |
|
På vei
Jeg har ikke satt meg veldig inn i dette, men har da fått med meg såpass et dette er svært omstridt blant fagfolk. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Superduper
Har lånt denne forklaringen av brukeren Pål på lavkarbo.no;
|
|
|
#171 |
|
|
Nei, mulig jeg tabloidiserte en smule, og mulig jeg har misforstått noe. Det var egentlig bare en kommentar til det du skrev om at kolesterolnivå ikke er korrelert til hjertesykdom, for det mener jeg er feil. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Shake it out!
|
Okki.... Har du lest deg fram til dette på lavkarbo-sider og i litteratur som støtter lavkarbo, eller har du tatt et søk på PubMed og funnet metastudier som omhandler dette? Der er faktisk slik at det finnes plenty av studier som støtter opp om teorien om at det er korrelasjon mellom høy LDL, lav HDL og hjerte-og karsykdommer. Det er derfor kostholdanbefalingene er slik de er! Det er IKKE noe myndighetene har funnet på som en ond konspirasjon mot alle som ønsker å spise mye fett. Man har smmenfattet relevant forskning på området, og gir råd ut fra det de sier.
|
|
|
#173 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: I disse lavkarbotider ...Det er nok omstridt at hyper- og dyskolesterolemi fører til hjerte- og karsykdommer, men ikke i etablerte skolemedisinske fagmiljøer. Der er det så vidt meg bekjent fremdeles ganske god konsensus, på lik linje med hypertensjon (høyt blodtrykk), hyperglykemi (høyt blodsukker) og overvekt/abdominal fedme. Og røyking.
|
|
|
#174 |
|
På vei
Metastudie sa du?
|
|
|
|
|
|
#175 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: I disse lavkarbotider ...Nå blander du to ulike ting, ElinM. Det du sier er at man ikke har dokumentert at fett i kosten gir økt CVD. Nå diskuterte vi (jeg?) om høyt kolesterol gir CVD. Det mener jeg er godt dokumentert, senest i Lancet, et av verdens mest respekterte medisinske tidsskrift, der de har gått gjennom 61 randomiserte studier med 55 000 hjerte- og kardødsfall.
Det er mye vanskeligere å dokumentere den andre påstanden, for hvis folk går ned i vekt på et lavkarbokosthold, vil det motvirke CVD.
|
|
|
#176 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: I disse lavkarbotider ...Og min private konklusjon er altså at HVIS man får forhøyet kolesterol av kostholdet sitt, er det all grunn til å revurdere det.
|
|
|
#178 |
|
På vei
Ja nettopp. Du så jo selv at jeg skrev denne metastudien handlet om fett og ikke kolesterol. Jeg har ikke lest studien, og vet dermed ikke om kolesterol er behandlet i studien. Sist redigert av ElinM : 13-10-11 kl 16:27. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Superduper
Sv: I disse lavkarbotider ...Det er ganske komplisert å lese forskningsrapporter. Dette krever bred kunnskap på mange områder, og ikke alle har tid til å sette seg inn i alle detaljene. Jeg prøvde å sette meg litt inn i dette da min svigermor med høyt kolesterol fikk bukt med dette på lavkarbo, og skulle få min mann til også å prøve dette kostholdet. Jeg var da skeptisk!
|
|
|
#180 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: I disse lavkarbotider ...Jeg kan, for det det er verdt, forsikre om at jeg har levd av å lese artikler om kliniske studier med stor omhu, og dra ut det viktigste fra dem, i over 10 år, og hovedsaklig innen hjerte-/kar og diabetes, så jeg føler meg ganske kompetent på det.
|
![]() |
|
|