Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

I disse lavkarbotider ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-11, 09:59   #161
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse lavkarbotider ...

Jeg synes det virker som det finnes to ganske ulike utfall av lavkarbokurer. Noen får skremmende høyt kolesterol i løpet av ganske kort tid. Det mener jeg er et klart signal på at man enten ikke tåler denne typen kur/livsstil, eller at man gjør det på feil måte.

Andre spiser mye fett, men har likevel strålende kolesterol. Det betyr enten at kroppen responderer godt på dette kostholdet, eller at man spiser riktig type fett.

Jeg tror det handler mye om det siste. Det er ganske godt fundert at kroppen ikke har godt av mettet animalsk fett i store mengder.

Om man går ned i vekt eller ikke er ikke nødvendigvis et godt mål; de aller fleste som går på diett går ned i vekt, i hvert fall midlertidig.

Å spise minst mulig sukker og lyst brød og mer hvitt kjøtt og fisk, grønnsaker og sunt fett tror jeg ikke du får noen protester på i noen leire. Så får man velge selv om man synes det er enklest og riktigst også å kutte ut moderate mengder av grovt mel og fullkornspasta, eller å kjøre moderasjonslinjen - jeg tror det har minimalt å si kostholdsmessig hvilken linje man kjører. Det handler kanskje mest om man er en person som har lettest for å være moderat eller mer binær (jeg er egentlig det siste - det er lettere å kutte ut sjokoladen hvis jeg gjør det fordi jeg er på en slags kur, moderering i hverdagen er vanskeligere ).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 10:11   #162
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes det virker som det finnes to ganske ulike utfall av lavkarbokurer. Noen får skremmende høyt kolesterol i løpet av ganske kort tid. Det mener jeg er et klart signal på at man enten ikke tåler denne typen kur/livsstil, eller at man gjør det på feil måte.

Stemmer, det er ikke uvanlig at kolesterolet øker en stund, MEN så synker det igjen og stabiliserer seg på et helt kurant nivå!
Min slanke og spreke svigermor hadde ekstremt høyt kolestrol, gikk på medisiner og spiste "sunt"; type Vita hertegod-produkter, ikke fett, ikke sukker. Da hun byttet lege og ble rådet til å prøve lavkarbo tok det et par måneder, så var kolestrolet hennes normalt...

PS! det er til dags dato ikke funnet noen korrelasjon mellom høyt kolesterol og hjertesykdom!

Gammel 13-10-11, 10:13   #163
Slettet bruker
Passiv

Standard

For meg er det sånn at jeg ikke greier å spise moderate mengder sukker. Det er mye eller ingenting som funker. Lavkarbo hjelper meg sånn sett først og fremst til å ikke a sug etter store mengder sukker.

Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 10:36   #164
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn som denne damen i VG igår, som gikk opp i kolesterol. Eller meg selv, jeg økte veldig i kolesterol nå på vårparten - og B12. Jeg ble sjekket på alle bauger og kanter fordi det skjedde litt andre mystiske ting samtidig, men akkurat dette fant vi ingen ren medisinsk forklaring på. Legen min luktet dog lunta ift B12 (som det visstnok er mye av i melkeprodukter) og ba meg redusere kraftig på melkeprodukter, og jaggu. Kolesterol+B12 gikk umiddelbart ned igjen. Så selv om jeg egentlig visste det lærte jeg også på kroppen at lavkarbo kosthold egentlig ikke er noen fritt fram for å momse i seg av ost og fløte og melkeprodukter altså. (ikke at jeg momset, men jeg brukte det endel i matlagingen).

Damen i VG slår meg mer som den typen også Polyanna skisserer her under. De som hiver seg på bølgen etter å ha lest om det i Allers, uten å helt sette seg inn i hva lavkarbo betyr. De som burde ha spist Fedonsk fordi de ikke er eller klarer å komme seg i eller bør være i ketose, men så spiser de 1pk bacon med smør og ost og rømmesaus lsm fordi de har hørt at "når man spiser lavkarbo kan man spise så mye fett man vil". Som er tildels sant f.eks på knallhard Atkins-diett og i ketose. Men ikke for den gjengse mann i gata som ikke holder seg i ketose og kanskje ikke vet hva det er, da er det jo ikke så rart man legger på seg om man stapper i seg av fett og melkeprodukter. Eller disse ketolyse-produktene som selges over alt - folk vet jo i stor grad ikke hva det er eller dreier seg om. (det er en dansk/norsk lege som har laget sin egen diett - a la det Grete Roede har gjort - og som fører til at de som følger den er i ketose. Også har han pulver for ditt og vitaminer for datt og slikt som han da selger til de som følger opplegget. Dette selges i matbutikkene uten noen videre forklaring, men det folk må skjønne er at om de spiser slikt pulver i tillegg til halvveis vanlig mat er de ikke i ketose og da gjelder akkurat de samme reglene som for alle andre - man legger på seg når man spiser for mye. )

Dette står det forøvrig om damen i VG:
For to år siden la Dysthe om til steinalderkost, eller lavkarbodiett. Hun skriver at hun ikke vek så mye som en minigulrot fra de strenge lavkarboprinsippene: Bare grønnsaker som vokser over jorden. Null frukt. Null poteter. Null ris. Null brød. Null pasta. Og null sukker.
Jeg vet ikke helt hvor hun har fått dette fra, men det er ikke dette som heter steinalderkost. Denne med "null ditt og null datt" har heller ingenting med lavkarbo som sådan å gjøre...
Men skremselsoverskriften er selvsagt "la om til lavkarbo og fikk kolesterolsjokk" elns.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 10:42   #165
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

PS! det er til dags dato ikke funnet noen korrelasjon mellom høyt kolesterol og hjertesykdom!

Det spørs jo akkurat hva man mener med hjertesykdom. Blodpropp i hjertet er relatert til kolesteronivå. (blodpropp i hjernen og kroppen ellers også, forsåvidt)

Gammel 13-10-11, 11:50   #166
M&M
Superduper

M&M sin avatar

M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det spørs jo akkurat hva man mener med hjertesykdom. Blodpropp i hjertet er relatert til kolesteronivå. (blodpropp i hjernen og kroppen ellers også, forsåvidt)

Hvor har du dette fra??

De fleste som har høyt kolesterol får faktisk ikke hjertesykdom, og de fleste som får hjerteattakk har ikke høyt kolesterol. Man kan ikke få åreforkalkning av å ha mye fett i blodet. Fett kan faktisk ikke feste seg på åreveggen i det hele tatt. Man blir for eksempel ikke åreforkalket i venene, men kun i arteriene, og alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene. Den samme mengden fett finnes i både arterier og vener, men bare arteriene får forkalkninger. Veggene i arteriene kan bare få atherosklerotisk plakk (forkalkning) om det har skjedd en skade der fra før. Skader kan oppstå blant annet på grunn av høy blodtrykk, kjemikalier, røyking, høyt blodsukker og oksidasjon o.s.v.

Gammel 13-10-11, 12:00   #167
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Dette står det forøvrig om damen i VG:
For to år siden la Dysthe om til steinalderkost, eller lavkarbodiett. Hun skriver at hun ikke vek så mye som en minigulrot fra de strenge lavkarboprinsippene: Bare grønnsaker som vokser over jorden. Null frukt. Null poteter. Null ris. Null brød. Null pasta. Og null sukker.
Jeg vet ikke helt hvor hun har fått dette fra, men det er ikke dette som heter steinalderkost. Denne med "null ditt og null datt" har heller ingenting med lavkarbo som sådan å gjøre...
Men skremselsoverskriften er selvsagt "la om til lavkarbo og fikk kolesterolsjokk" elns.

Men null i karbohydrater var hun jo ikke. Ut fra det hun skriver kan man få inntrykk av at hun drakk masse kaffe latte med skummet melk, og satte til livs en halv sjokoladeplate (mørk, men dog) daglig. Med det fantastiske inntaket av fett og kalorier er det klart at det vil påvirke kroppen hennes.

Jeg har nettopp lest en interessant artikkel om at man legger på seg selv om man ikke spiser karbohydrater (produserer insulin). Insulinnivået er det som er aller viktigst ved fettlagring og fettfrigjøring i kroppen, men ikke den eneste faktoren som spiller inn. Andre enzymer og hormoner spiller også inn, i en komplisert prosess. Når man stapper i seg hinsides mengder med fett som denne dama gjorde, går man opp i vekt fordi kalorioverskuddet hennes er så stort, selv om hun er aldri så mye på lavkarbo. (Men man må jo legge merke til at hun faktisk bare gikk opp 4 kilo i løpet av to år på å stappe i seg fett.)

Man skal derfor spise "passe mengder" med mat når man er sulten, og slik at man blir mett, når man er på lavkarbo. Det viser seg at da vil kaloriinntaket normalt faktisk være mindre enn ved et tradisjonelt kosthold. I tillegg har man lave verdier av insulin som gjør at lite fett lagres og mye fett frigjøres fra kroppen. Den mengden fett man inntar bør naturlig nok ikke tilsvare mer enn den energimengden man taper på å ikke spise karbohydrater. Det blir faktisk ikke så mye fett.

Norske kostholdsråd anbefaler forøvrig at proteinmengden bør ligge på 10 - 20 prosent av totalt energiinntak, og mange på tradisjonelt kosthold ligger faktisk på et for lavt inntak av proteiner (dette har visst bedret seg litt i senere år). De fleste på lavkarbo/ketolyse ligger vel på rundt 20%, altså ikke særlig over norske kostholdsråd. Man spiser altså ikke veldig mye mer kjøtt på lavkarbo enn på vanlig kosthold.

Sist redigert av ElinM : 13-10-11 kl 12:44.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 12:35   #168
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Hvor har du dette fra??

De fleste som har høyt kolesterol får faktisk ikke hjertesykdom, og de fleste som får hjerteattakk har ikke høyt kolesterol.

Huh? Mulig at det ikke er de fleste, men høyt kolesterol er da virkelig en risikofaktor for hjerte- og karsykdommer?
Fra for eksempel Lipidklinikken: I Norge fødes det ca 150 barn hvert år med sykdommen familiær hyperkolesterolemi. Dette er en arvelig form for høyt kolesterol som overføres fra generasjon til generasjon. Risikoen for hjerte- og karsykdom hos disse er 25 ganger høyere enn hos normale. Det er derfor viktig å starte med riktig behandlig så tidlig som mulig.

Gammel 13-10-11, 12:38   #169
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av emma71, her.

Huh? Mulig at det ikke er de fleste, men høyt kolesterol er da virkelig en risikofaktor for hjerte- og karsykdommer?

Jeg har ikke satt meg veldig inn i dette, men har da fått med meg såpass et dette er svært omstridt blant fagfolk.

Gammel 13-10-11, 12:52   #170
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emma71, her.

Fra for eksempel Lipidklinikken: I Norge fødes det ca 150 barn hvert år med sykdommen familiær hyperkolesterolemi. Dette er en arvelig form for høyt kolesterol som overføres fra generasjon til generasjon. Risikoen for hjerte- og karsykdom hos disse er 25 ganger høyere enn hos normale. Det er derfor viktig å starte med riktig behandlig så tidlig som mulig.

Har lånt denne forklaringen av brukeren Pål på lavkarbo.no;

Det er riktig at de med familiær hyperkolesterolemi (FH) har en LDL reseptor defekt som gjør at cellene sliter med å ta opp kolesterol fra LDL. Hver andre mann og hver tredje kvinne med FH får hjerteattakk før 60.

Men, det at mennesker med FH har mer hjertesykdom og samtidig mer LDL i blodet betyr ikke automatisk at LDL forårsaker hjerteproblemet. For å komme til den konklusjonen må du allerede ha bestemt deg for at LDL forårsaker hjerteattakk.

FH er en sykdom som påvirker kroppen på mange måter. Høye LDL nivåer er bare et av symptomene. Det finnes for eksempel andre tilstander som også gir skyhøye kolesterolverdier, men som ikke gir økt risiko for hjerteattakk.

Det er heller ikke en sammenheng mellom grad av aterosklerose og LDL nivå hos dem med FH og det hjelper ikke å senke kolesterolet hos dem heller. Om man tror at høyt kolesterol fører til hjertesykdom må man også forklare alle tilfeller av hjertesykdom hos dem med lavt kolesterol og mangelen på hjertesykdom hos svært mange med høyt kolesterol.

Dette er et litt komplisert tema og det er mye fysiologi å ta hensyn til, men det at mennesker med FH både har økt risiko for hjertesykdom og har høye LDL nivåer betyr ikke at LDL forårsaker sykdommen. Vitenskapelige studier støtter ikke denne hypotesenog den er derfor usannsynlig.

Selv om det er ting som tyder på at visse typer LDLmolekyler er involvert i dannelsen av ustabilt plakk, som kan sprekke og føre til blodlevring og dermed blodpropp, er selve mekanismene fortsatt uklare. Jeg synes hypotesen som legges frem her er interessant http://www.nmsociety.org/App_Themes/...20Ravnskov.pdf.

Evnen til å danne blodpropp er også en viktig del av mekanismen bak hjerteattakk. Personer med FH har også endringer i et gen som styrer prothrombin som øker blodlevringen. Personer med FH har også oftere økte nivåer av fibrinogen og andre faktorer som bidrar til økt blodlevring. Disse faktorene kan forklare økte hjerteattakk hos dem med FH.

Husk at; bare fordi to faktorer opptrer sammen, betyr ikke det at den ene forårsaker den andre.

Gammel 13-10-11, 12:59   #171
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Hvor har du dette fra??

De fleste som har høyt kolesterol får faktisk ikke hjertesykdom, og de fleste som får hjerteattakk har ikke høyt kolesterol. Man kan ikke få åreforkalkning av å ha mye fett i blodet. Fett kan faktisk ikke feste seg på åreveggen i det hele tatt. Man blir for eksempel ikke åreforkalket i venene, men kun i arteriene, og alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene. Den samme mengden fett finnes i både arterier og vener, men bare arteriene får forkalkninger. Veggene i arteriene kan bare få atherosklerotisk plakk (forkalkning) om det har skjedd en skade der fra før. Skader kan oppstå blant annet på grunn av høy blodtrykk, kjemikalier, røyking, høyt blodsukker og oksidasjon o.s.v.

Nei, mulig jeg tabloidiserte en smule, og mulig jeg har misforstått noe. Det var egentlig bare en kommentar til det du skrev om at kolesterolnivå ikke er korrelert til hjertesykdom, for det mener jeg er feil.

Jeg venter på at Candy skal komme og forklare oss hvordan det _egentlig_ henger sammen

Gammel 13-10-11, 14:35   #172
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Okki.... Har du lest deg fram til dette på lavkarbo-sider og i litteratur som støtter lavkarbo, eller har du tatt et søk på PubMed og funnet metastudier som omhandler dette? Der er faktisk slik at det finnes plenty av studier som støtter opp om teorien om at det er korrelasjon mellom høy LDL, lav HDL og hjerte-og karsykdommer. Det er derfor kostholdanbefalingene er slik de er! Det er IKKE noe myndighetene har funnet på som en ond konspirasjon mot alle som ønsker å spise mye fett. Man har smmenfattet relevant forskning på området, og gir råd ut fra det de sier.

Det finnes riktignok studier som tyder på at sammenhengen ikke er så enkel, men foreløpig er de verken mange nok eller gode nok til å forkaste hypotesen om at kolesterolet har betydning for hjertet. Slik virker vitneskapen, man kan ikke bare ta enkeltundersøkelser til inntekt for sitt syn og forkaste dem man ikke liker.

Gammel 13-10-11, 15:18   #173
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok omstridt at hyper- og dyskolesterolemi fører til hjerte- og karsykdommer, men ikke i etablerte skolemedisinske fagmiljøer. Der er det så vidt meg bekjent fremdeles ganske god konsensus, på lik linje med hypertensjon (høyt blodtrykk), hyperglykemi (høyt blodsukker) og overvekt/abdominal fedme. Og røyking.

Beklager, men for meg personlig er det like uinteressant hva Pål på lavkarbo sier om dette som hva Kari på vaksineaksjonen sier om svineinfluensa.

- No. 4 -
Gammel 13-10-11, 15:30   #174
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Okki.... Har du lest deg fram til dette på lavkarbo-sider og i litteratur som støtter lavkarbo, eller har du tatt et søk på PubMed og funnet metastudier som omhandler dette?

Metastudie sa du?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?t...ular%20disease

Nå vet jeg ikke om denne studien ser på kolesterolverdier, eller om det kun er inntaket av mettet fett den ser på. Uansett lyder konklusjonen slik:

Sitat:

Conclusions
A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.

Det jeg syns er litt interesant når man diskuterer dette temaet, (om mettet fett gir økt kolesterol eller økt risiko for hjertelidelser), er å vite hva det er man egentlig har undersøkt. Er det effekten av mettet fett i et høykarbokosthold, eller er det effekten av mettet fett i et lavkarbokosthold? For det tror jeg kan gi to vidt forskjellige konklusjoner. Det finnes for eksempel forskning som viser at sukker "ødelegger" den sunne effekten av omega 3. (http://www.matportalen.no/matvaregru...ekt_av_omega_3)

Gammel 13-10-11, 15:38   #175
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Nå blander du to ulike ting, ElinM. Det du sier er at man ikke har dokumentert at fett i kosten gir økt CVD. Nå diskuterte vi (jeg?) om høyt kolesterol gir CVD. Det mener jeg er godt dokumentert, senest i Lancet, et av verdens mest respekterte medisinske tidsskrift, der de har gått gjennom 61 randomiserte studier med 55 000 hjerte- og kardødsfall.

http://www.thelancet.com/journals/la...778-4/fulltext

Sitat:

Interpretation
Total cholesterol was positively associated with IHD mortality in both middle and old age and at all blood pressure levels. The absence of an independent positive association of cholesterol with stroke mortality, especially at older ages or higher blood pressures, is unexplained, and invites further research. Nevertheless, there is conclusive evidence from randomised trials that statins substantially reduce not only coronary event rates but also total stroke rates in patients with a wide range of ages and blood pressures.

Det er mye vanskeligere å dokumentere den andre påstanden, for hvis folk går ned i vekt på et lavkarbokosthold, vil det motvirke CVD.

- No. 4 -
Gammel 13-10-11, 15:40   #176
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Og min private konklusjon er altså at HVIS man får forhøyet kolesterol av kostholdet sitt, er det all grunn til å revurdere det.

- No. 4 -
Gammel 13-10-11, 15:42   #177
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Candy sier.

Gammel 13-10-11, 16:22   #178
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Nå blander du to ulike ting, ElinM. Det du sier er at man ikke har dokumentert at fett i kosten gir økt CVD. Nå diskuterte vi (jeg?) om høyt kolesterol gir CVD.

Ja nettopp. Du så jo selv at jeg skrev denne metastudien handlet om fett og ikke kolesterol. Jeg har ikke lest studien, og vet dermed ikke om kolesterol er behandlet i studien.

Selv syns jeg konklusjonen i denne metastudien er like så viktig og interessant som studier om kolesterol og hjertelidelser, da det jo er inntaket av metted fett de på lavkarbo blant annet kritiseres for.

Når det så i tillegg finnes studier på at mettet fett ikke gir høyere kolesterol, og studier som viser at selv i tilfeller der kolestrolet går opp, blir partiklene større og dermed mindre farlige, kan man jo virkelig begynne å lure på hva man skal tro på. Det finnes også studier som viser at fettopptaket fra tarmen i større grad er styrt av karbohydratinntaket enn mengden kostholdsfett. Og da spør jeg igjen: Er de tradisjonelle konklusjonene basert på studier av effekten av fett i et "høykarbo"kosthold eller i et lavkarbokosthold? Kan man si med sikkerhet hva som er hva i disse studiene, er det fettet eller sukkeret eller kombinasjonen som er problemet?

Jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal tro, men jeg velger i alle fall å ha tiltro til at disse nye studiene som viser at mettet fett ikke er farlig, er seriøse. (Å skylde på at alle slike studier kun presenteres av lavkarbotilhengere tar jeg som et useriøst argument. Det blir som høna og egget. Kanskje snakker de positivt om lavkarbo nettopp fordi de har lest mange slike studier og selv sett de positive effekten det har på helsen til mange.) Jeg er ikke overbevist om at alle tidligere studier har greid å eliminere effekten av sukker og effekten av sukker+fett. Jeg ser fram til den dagen da man kan konkludere endelig på dette. Om den dagen kommer ...

Sist redigert av ElinM : 13-10-11 kl 16:27.
Gammel 13-10-11, 16:35   #179
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Standard

Det er ganske komplisert å lese forskningsrapporter. Dette krever bred kunnskap på mange områder, og ikke alle har tid til å sette seg inn i alle detaljene. Jeg prøvde å sette meg litt inn i dette da min svigermor med høyt kolesterol fikk bukt med dette på lavkarbo, og skulle få min mann til også å prøve dette kostholdet. Jeg var da skeptisk!

Uansett; jeg velger å tro at det er mange myter ute å går, og at vi i tiden som kommer vil få mer info og sikkert noen AHA-opplevelser. Så det blir spennende å følge med.
-Jeg husker hvertfall høykolesterolmatvaren egg.

Legger ved denne linken om hvor vanskelig det kan være å tolke forskingsrapporter innefor kosthold; http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/...ka-vetenskapen

Gammel 13-10-11, 16:49   #180
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg kan, for det det er verdt, forsikre om at jeg har levd av å lese artikler om kliniske studier med stor omhu, og dra ut det viktigste fra dem, i over 10 år, og hovedsaklig innen hjerte-/kar og diabetes, så jeg føler meg ganske kompetent på det.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.