Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-11, 18:04   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Jeg har vært på Balderklinikken og ble satt på rotasjonsdiett for å bli kvitt soppinfeksjoner som aldri forsvant og konstante magesmerter.

Infeksjonen forsvant og magen ble bra - men det var en ekstrem diett og jeg har på ingen måte klart å holde meg unna sukker og mel i årene etterpå. Så nå har jeg de samme plagene igjen.

At endring av diett kan hjelpe på ulike sykdommer og plager, er ikke så veldig alternativt, synes jeg.

Dette ble jo en riktig boltre-seg-tråd for skeptikerne. Og det er lett å være enig i kritikken av ekstrem steinerpedagogikk og sikkert homeopati også (har ikke noe forhold til det siste). Uetiske, pengegriske alternativbehandlere likeså.

Likevel er det nå slik at det er mange tilstander allmennmedisin ikke kan kurere og mye av tradisjonell behandling har urovekkende bivirkninger. Som Skavland påpeker i sin kronikk er legevitenskapen i stadig utvikling og i mengden av alt som er latterlig til enhver tid, vil alltid enkelte elementer aksepteres som gode behandlingsmetoder etterhvert. Det faller ikke meg så veldig naturlig å le meg skakk av absolutt alt som ikke er 100% akseptert av legevitenskapen til enhver tid - jeg forholder meg nøytral, evt. interessert til nye behandlingsmetoder og teorier som blir lansert og håper på stadig nye og mer effektive behandlingsmåter med så få bivirknnger som mulig innenfor tradisjonell legevitenskap.

Selv blir jeg grinete på at det settes et likhetstegn mellom et "alternativt" syn på helse og skruppelløse, pengegriske behandlere.

Jeg legger merke til at Skavland uttaler at homeopati er en behandlingsform for folk som har et holistisk syn på livet. Jeg har et holistisk syn på helse og har aldri følt at homeopati er veien til noe som helst. Ikke andre typisk alternativbehandlere i særlig grad heller. For meg betyr det å ha et holistisk syn på helse, at jeg tenker at mange sykdommer oppstår som et resultat av ubalanse i tilværelsen. Vi vet allerede at stress kan føre til tilstander som høyt blodtrykk og hjertesykdommer og at man kan få hodepine pga av for lite søvn, f.eks. For meg er det ikke så kjemperart om psykiske/emosjonelle ubalanser over tid kan føre til en rekke andre sykdommer også. Jeg tenker ikke da at alternative behandere er det man skal ty til, men at man heller selv skal sørge for å finne balanse i egen tilværelse så godt man kan. Det koster ikke noe og man blir ikke lurt av noen.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.