Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Det jeg ser som problemet med Knausgård

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-10, 21:51   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Eh, så du ser rett og slett ikke problemstillingen ved at overgrep har vært en tematikk hos Wassmo gjenneom hele forfatterskapet hennes, og så avslutter det med en bok som forteller at hun ble utsatt for seksuelle overgrep av faren?

Hadde det da vært OK om Knausgård skrev en ren romanserie, og så etter et par år forteller at: "Ja, jeg har også en ekskone som har vært utro, en bror, en far som er alkoholiker og jeg også bor i Stockholm som min romanperson."?

Som sagt mange ganger - jeg kjenner på ingen måte nok til Wassmo og hennes bøker til å kunne uttale meg spesifikt. Men den boken hennes jeg faktisk har lest satte meg ikke hen til å tenke at hennes far var en passe stor drittsekk akkurat den søndagen i mai da hun var ni. Det er en forskjell på å skrive basert på noe og på å gjengi detaljert noe som man også påpeker er sann opplevelse.
Har Wassmo gått ut og sagt at "det der er ekte" og "side 43 beskriver min far" eller har hun skrevet mye om romanpersoner som utsettes for overgrep for så å si at hun har erfart dette selv også?

Margit Sandemo skrev for ordens skyld om en jente som voldtas av tre menn i ung barndom og bekreftet senere at hun selv ble voldtatt da hun var ung. Jeg fant ikke noe problem i det heller.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:40.