Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Knausgård er ikke utsatt for overgrep av sin ekskone såvidt meg bekjent. Dermed kan det ikke rettferdiggjøres å legge hennes liv i biter.
Jeg må nesten bare sitere Kasia her:
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Selv om overgripere i et rettferdighetsperspektiv kan fortjene å bli utlevert i all sin ondskap, så er det jo langt flere enn selve overgriperen som vil rammes også i slike romaner. Hele forfatterens nettverk blottstilles i noen grad.
Poenget mitt er at det er jo flere mennesker som blir innvolvert når man skal fortelle en historie.
Opprinnelig lagt inn av smilefjes
Og det at en som er utsatt for overgrep og som skriver om overgrep betyr ikke at det denne skriver er et referat.
Eh, så du ser rett og slett ikke problemstillingen ved at overgrep har vært en tematikk hos Wassmo gjenneom hele forfatterskapet hennes, og så avslutter det med en bok som forteller at hun ble utsatt for seksuelle overgrep av faren?
Hadde det da vært OK om Knausgård skrev en ren romanserie, og så etter et par år forteller at: "Ja, jeg har også en ekskone som har vært utro, en bror, en far som er alkoholiker og jeg også bor i Stockholm som min romanperson."?