|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Snåsamannen
Ok. Jeg kan se at sarkasmen muligens slår noen hakk sterkere inn når man blir betegnet som "ikke åpen nok" og denslags fordi man ikke tror. Derimot ser jeg ingen latterliggjøring av de som faktisk har fått hjelp på den ene eller andre måten. Det er jo en Fin Ting. Å diagnostisere skjeve hornhinner synes jeg ikke helt går inn under helbredelse. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jepp, det må gå begge veier, de troende latterliggjør også oss som ikke tror. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Man skal ikke latterliggjøre andres opplevelse av noe, like lite som å latterliggjøre de som ikke tror. Men jeg skjønner at når man har fått opplevelser som har hjulpet en så skulle en gjerne fått andre til å skjønne at det er ting vi ikke kan forklare, men som har hjulpet en. Det er en god tanke, men dersom mottageren ikke er klar så er det bortkastet. Det blir som å få en person til å bli kristen når den overhodet ikke tror på noe som helst og ikke har noen interesse for det. Det må finnes en indre motivasjon et sted før man kan nå fram. Den fikk jeg da jeg lå med dødsangst. Først da var jeg klar for å prøve noe alternativt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dere latterliggjør kanskje ikke de ikke-troende, men det oppleves absolutt ikke som om dere skjønner at vi har et like reflektert og bevisst syn på dette som det dere har. Det blir som religionsviteren Eliades grunnholdning: alle er religiøse, de som mener noe annet har bare ikke skjønt det enda. Jeg synes absolutt ikke det er en åpen og respektfull håndtering av de med annen overbevisning enn seg selv. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Kjære vene. Hvor har du dette fra? Jeg hadde også et reflektert og bevisst syn da jeg ikke trodde på noe. Jeg har respekt for at noen tror og andre ikke gjør det. Jeg tror på min måte, men passer ikke inn i de konservative kristnes rekker.... Jeg dømmer ikke de som er konservative, og jeg har full forståelse for at vi har ulike ståsteder... Jeg tror ikke jeg er den rette å "skyte" her... |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ekvilist
|
|
|
|
#8 |
|
Pauset
|
Jeg var hos en dame som drev som healer noen år før jeg ble alvorlig syk. Moren min sendte meg dit, og betalte. Denne healeren skulle ikke ha betalt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Jeg kjenner at det stritter litt i meg når et kommer slike uttalelser. Selv er jeg skeptiker selv etter alvorlige hendelser i livet så er jeg det.
Så fordi du "så lyset" da du hadde "kniven på strupen" så har du nok empiri til å hevde at alle andre vil det også?
Jeg er veldig på linje med Safran i dette her ser jeg.
Det er rimelig mye som gjør meg skeptisk med de som hevder at de har overnaturlige evner av ett eller annet slag. Jeg synes det er direkte uetisk av dem som henvender seg til f.eks. kreftsyke og hevder at de kan helbrede dem. Nå skjønner jeg at denne mannen ikke hevder det men at mange kreftsyke drar til ham alikevel for helbredelse. Vel jeg sier nå en gang bah humbug til slikt. |
|
|
|
#10 |
|
Pauset
|
Her viser du din uvitenhet og dine fordommer. Når man snakker om å være åpen så er det snakk om å åpne for det en healer kan gjøre for deg. Man trenger ikke å tro på det, men man må legge skepsisen litt på si og tenke at kanskje kan det være noe i dette. Først når jeg gjorde det, og det tok tid, så hjalp healingen meg. Etter det har det skjedd mye rart. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
|