Sv: Julegudstjeneste i skolen
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Åh, denne tråden har utviklet seg på en måte som gjør meg forbanna, og ikke minst vettskremt.
Jeg er en av de som til vanlig ikke hadde kristendom på barne- og ungdomsskolen, surprise, surprise. Selv om jeg ikke lenger er medlem av den trosretningen jeg vokste opp i, er jeg veldig glad for at kristendomsfaget har forandret seg fra jeg var liten.
Som oftest hadde jeg og noen andre livssynstimer i stedetfor, hvor vi gikk inn på mange forskjellige religioner. Lærerikt og morsomt. En gang i blant var jeg med i kristendomstimene, og å påstå at det som ble sagt ble lagt frem som tro og ikke visshet, er ren svada. Nå kan det selvfølgelig være at det hadde noe med ignorante lærere å gjøre, men det er sikkert ikke bare jeg som har blitt utsatt for det.
Mine lærere satt slett ikke pris på de gangene jeg var med i timene. Da var det nemlig noen som satte spørsmål ved tingene de snakket om, og "that was frowned upon". Dette er pokkern ta ikke lenge siden heller.
At Lionking tror at man er redd for at barna skal bli utsatt for religion fordi man velger å gi dem det hele bildet, og ikke bare det statskirken fremstiller, blir for dumt.
Elias' lille oppgulp gidder jeg ikke kommentere engang, bortsett fra å si at en unnskyldning jaggu var på sin plass.
Å tro at man selv har funnet sannheten er flott. Å ikke akseptere at andre ikke mener at det er sannheten, er ille.
(Og å tro at Jesus ble født på julaften, og at det er derfor vi feirer jul, er rett og slett pinlig uopplyst.)
Men trur du ikkje at dine barn er smarte nok til å gjere sine eigne vurderingar sjølv om kristendommen blir presentert som den einaste sanninga?
Det er vel liten sjanse for at dei skal bli hjernevaska av å gå i kyrkja eit par gangar i året?