Sv: Må vi forsøke å forstå alt?
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Jeg er sikkert for fordomsfull og kan for lite om tvangsekteskap og barnebruder som beskyttelse og trygghet - men når jeg leser at kvinner, mødre og jenter SELV er bekymret for en praksis de ikke ser som positiv - ja så er jeg av dem som kanskje ikke VIL forstå.
Det er vel ingen av oss, verken her eller Fugelli, som ser på det som en positiv praksis vi ikke er bekymret for. Diskusjonen går jo på hvordan man møter par som kommer over grensa hvor dette er en realitet. Det er jo noe det må være nødt til å diskutere på flere plan, innse at grunnene bak er mangfoldige, det er ikke alltid jenter i prepubertet og menn i overgangsalderen, og også finne en god måte å ivareta disse jentene på. Mannen kan ha vært det nærmeste de har hatt av trygghet i en lang, svært turbulent periode, og da er det svært viktig at de ikke blir kastet ut i ny usikkerhet når de kommer hit. Hvordan vi behandler 15-åringer som er gift med 17-åringer må nødvendigvis være anderledes enn hvordan vi behandler 12-åringer som er gift med 30-åringer. Og innimellom der er det et hav av faktorer som også må vurderes.