|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Glamorøs
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?
Det er vel ingen av oss, verken her eller Fugelli, som ser på det som en positiv praksis vi ikke er bekymret for. Diskusjonen går jo på hvordan man møter par som kommer over grensa hvor dette er en realitet. Det er jo noe det må være nødt til å diskutere på flere plan, innse at grunnene bak er mangfoldige, det er ikke alltid jenter i prepubertet og menn i overgangsalderen, og også finne en god måte å ivareta disse jentene på. Mannen kan ha vært det nærmeste de har hatt av trygghet i en lang, svært turbulent periode, og da er det svært viktig at de ikke blir kastet ut i ny usikkerhet når de kommer hit. Hvordan vi behandler 15-åringer som er gift med 17-åringer må nødvendigvis være anderledes enn hvordan vi behandler 12-åringer som er gift med 30-åringer. Og innimellom der er det et hav av faktorer som også må vurderes.
|
|
|
#122 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke noe alternativ. Jeg bare klarer ikke skru om til å skulle ha forståelse for en usunn tradisjon som primært gagner menn. Mitt problem - helt sikkert - men jeg har bare lyst å sette foten beinhardt ned for å skulle opprettholde mulighet for ekteskap mellom eller med barn her i Norge. Jeg klarer liksom ikke se forbi tvangsaspektet, ufrivillighetsaspektet og jenter brukt som middel i mannsdominerte kulturer. Jeg VET det ikke er en særlig fornuftig løsning.
|
|
|
#123 |
|
Glamorøs
|
Jamen, det blir jo gjort? Ekteskapene blir annulert! Å forstå går ikke ut på å godta barneekteskap i Norge, eller andre steder for den saks skyld.
|
|
|
#124 |
|
maler
|
Det er forskjell på å forstå og å ha forståelse for. Jeg mener vi skal forstå, men ikke ha forståelse for det. Men for å kunne jobbe aktivt imot må vi skjønne hvordan kultur, samfunn og mennesker virker. Det er ikke nødvendig med inngående kjennskap for oss alle heldigvis, men jeg tror det er en fordel om de fleste av oss forstår at dette fungerer annerledes enn om tilsvarende forhold skulle oppstått i dagens Norge. Og samtidig ha i bakhodet at det ikke er alt ved vårt samfunn som er helt hundre heller på dette området. Det er ikke veldig langt mellom hver gang man ser uttalelser som "hun var ikke mye barn nei" om jenter i ungdomsskolealder.
|
|
|
#125 |
|
Usedvanlig begavet
Jeg skjønner selvfølgelig at de færreste i Norge er postive til barnebruder og tvangsekteskap. Der det holder hardt for noen, er å møte disse tradisjonene med forståelse, og å klare se at man ivaretar disse jentene ved å gjøre det motsatte av all umiddelbar logikk (som jo er å fjerne disse jentene umiddelbart fra det som vi i Norge anser som overgrep eller en særdeles usunn praksis).
|
|
|
#126 |
|
Glamorøs
|
Men det blir jo gjort. I følge lenka jeg la inn tidligere blir alle jenter under 16 år separert fra mannen sin. I de tilfellene der hun er over den seksuelle lavlalder ser man på andre faktorer også, som tvang, vold, osv og vurderer det hele i et større bilde. Det er jo også viktig at man hører på den aktuelle jenta, og hva hun har å si om saken når hun er over en viss alder. Det er viktig at vi ikke stakkarsliggjør dem ytterligere også, mener jeg.
|
|
|
#127 |
|
Usedvanlig begavet
Jeg synes denne var verdt å lese:
|
|
|
#128 |
|
Glamorøs
|
Ja, om du leser tråden er den lagt inn tidligere, og jeg har allerede sagt meg enig i den. Jeg ser ikke at den står i motsetning til verken det jeg sier eller det Fugelli sier. Det står vel ikke der at man godtar barneekteskap på norsk jord heller, så vidt jeg kan se.
|
|
|
#129 |
|
Usedvanlig begavet
Jeg har ikke sett noen påstå at likestillingen og synet på unge jenter alltid er helt bra i Norge, men jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal respondere på innlegget ditt.
|
|
|
#130 |
|
Usedvanlig begavet
Stakkarsliggjøring er uhensiktmessig, helt klart.
|
|
|
#131 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
|
#132 |
|
Usedvanlig begavet
Ikke sant, jeg skjønte heller ikke hva du mente
|
|
|
#133 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei nei. Jeg tror ikke jeg kan forklare heller for det du tolker er virkelig helt på viddene. Hjelpes! |
|
|
|
|
|
#134 |
|
maler
|
Respekt for andre er ofte lettere med et litt kritisk blikk på egen kultur i bakohdet.
|
|
|
#135 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Det er ikke så lenge siden det sto ett eller annet sted om ei norsk jente som var 16 og hadde to barn. Det som sjokkerte meg mest, var at mora sa foreldrene hadde visst at hun var sammen med en 18-åring da hun var 12, men de hadde kommet til at det fikk være sånn hvis de brukte kondom. For meg er ikke det kjærester, det er seksuelt overgrep. Uansett hvor høyt 12-åringen elsker fyren. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Usedvanlig begavet
Jeg vet jo ikke Guava, men når du skriver følgende: "Arrangert ekteskap er ikke synonymt med tvang og hva tvang er er ikke opplagt. Er det kvinnens egen opplevelse?" - så er vi nok ganske uenige i hvordan tvang og frivillighet fungerer i samfunn hvor arrangerte ekteskap er vanlig. Reelle muligheter til egne valg og å kunne takke nei, bør i hvertfall være et minste krav. Hva som er en kvinnes opplevelse av situasjonen er nok også ganske avhengig av hvor hun har vokst opp, og hvilke rolle hun har hatt og er tiltenkt.
|
|
|
#138 |
|
Usedvanlig begavet
Selvsagt ikke, det er jo ikke tvang hvis begge parter VIL, OG står fritt til å la være. Dessuten et vel ikke arrangerte ekteskap ulovlig. Men, jeg TROR det kan være ganske flytende overganger og at begge parter under andre omstendigheter kanskje hadde valgt en annen partner eller valgt å vente.
|
|
|
#139 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Må vi forsøke å forstå alt?Ja. Og nettopp dette med omstendigheter er noe jeg synes man godt kan prøve å forstå. At en fjortenåring på flukt fra krig ser på mannen hun er gift med som trygghet, er vel ikke vanskelig å forstå. Selv om det var arrangert. Men, å være tvangsgiftet og bli behandlet som sexslave er jo forferdelig enten det foregår her eller i Syria.
|
|
|
#140 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sånn prinsipielt mener jeg at arrangerte ekteskap mellom barn (eller voksen og barn) alltid inneholder såpass mange elementer av tvang og press at man ikke lenger kan snakke om at det "bare" er arrangert. Det er jo ikke voksne arrangerte ekteskap vi snakker om her, som er en helt annen - og mye mindre kontroversiell - diskusjon. |
|
|
|
![]() |
|
|