Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva er vold?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-15, 01:07   #10
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Poenget som fortsatt står er at jeg er veldig kritisk til å skrive en slik artikkel basert på mistenktes versjon av saken. Uavhengig av om det finnes noen dom eller annen dokumentasjon som er tilgjengelig for journalisten. Er det ikke tilgjengelig bør man ikke skrive det (slik), mener jeg.

Jeg har inntrykk av at det er utbredt praksis blant journalister å be om å få se dokumentasjon før de skriver typisk barnevernkritiske artikler, da det har vært en del underlige påstander ute. Om det er praktisert her vet jeg jo ikke, men både moren og advokaten hennes har tilgang til alt av dokumenter.

Jeg stusser på den barnevernkritiske vinklingen, egentlig. Det er rimelig stor konsensus på at barneverntjenesten skal politianmelde vold, og det er også langt på vei lovpålagt. Det er en pågående debatt i fagmiljøer om dette alltid er til barnets beste, mye fordi vi ofte opplever manglende kapasitet hos politiet. For et par år siden kom det frem i media at en barneverntjeneste i Oslo gjorde individuelle vurderinger av dette, og advokatmiljøet var i harnisk.

Bildeteksten "Linda og mannen valgte å kjempe mot barnevern og politi da hun ble siktet for vold mot sønnen sin" er direkte tendensiøs. De ble ikke angrepet. De ble siktet, avhørt og siktelsen frafalt for en av dem. For den andre fremkom det - i følge politiet - et straffbart forhold, men av såpass mild art at det ikke ble straffeforfulgt. Jeg ser veldig lite i artikkelen som underbygger utsagnet "Jeg kaller det for en slags hekseprosess. Politiet satset alt på at jeg skulle tilstå noe etter først å ha satt meg i sjokktilstand og så konfrontere meg med absurde påstander." Jeg forstår at hun var sjokkert, men betviler at en pågripelse av sivilkledd politi var ment for å sette henne i sjokktilstand. Og man må nødvendigvis konfronteres med påstandene man er siktet for. Det er ikke en hekseprosess, det er en rettslig prosess.

Det kan hende det kunne vært gjort smidigere, men det kan nok også hende samfunnet må leve med at også de som er uskyldig mistenkt for vold mot barna sine opplever pågripelse og avhør ekstremt belastende. Jeg er helt sikker på at det kan gjøres mer for å bearbeide opplevelsen i tiden rett etterpå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:20.