Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om julegavenes innhold

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-07, 13:50   #81
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og igjen ringer overforbruket i ørene mine. Hvorfor er det sånn at flere av dere som kjøper praktiske ting snakker om denne balansen, at ungene faktisk får både og, og likevel hevder å være moderate? Barna dine får sannsynligvis dobbelt så mange pakker til jul som mine får - og likevel hevder du at mine barn er utakknemlige og bortskjemte, mens du er moderat? Logikk? Hvor?

Jeg antar at du kjøper vinterdresser og sokker og for den saks skyld møbler til barna dine, du også, så selv om de ikke får "begge deler" akkurat til jul, så får de jo sikkert begge deler, gjør de ikke? Er det "mer moderat" å gi ungene vinterdress i november, en leke i desember og en bok i januar, enn at de får alle tre tingene i desember og ingenting de to andre månedene?

Dessuten er det ingen som har hevdet at dine barn er utakknemlige og bortskjemte, så det var helt unødvendig å beskylde Nooria for det.

Gammel 21-12-07, 13:58   #82
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier ja takk begge deler. Om han får vinterdress av besteforeldrene så syns jeg det er helt greit. Om vi kjøper ulltøy så er det også helt greit. Det er også greit at han får leker. I år får han et keyboard hos oss og det tror jeg han blir glad for, men jeg ser for meg en fornuftig blanding...

Denne diskusjonen får meg forøvrig til å tenke på gudsønnen min som jeg kjøpte sølvtskjeer i julegave til, i tillegg fikk han tegnesaker eller lignende... Vel, da han var nesten 6 og jeg kom innom i romjula så ser han på meg og sier; "Tusen takk for julegavene, men den der skjeia hadde du ikke trengt å kjøpe" Han fikk ikke flere enn 6 for å si det sånn

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 13:58   #83
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg antar at du kjøper vinterdresser og sokker og for den saks skyld møbler til barna dine, du også, så selv om de ikke får "begge deler" akkurat til jul, så får de jo sikkert begge deler, gjør de ikke? Er det "mer moderat" å gi ungene vinterdress i november, en leke i desember og en bok i januar, enn at de får alle tre tingene i desember og ingenting de to andre månedene?

Dessuten er det ingen som har hevdet at dine barn er utakknemlige og bortskjemte, så det var helt unødvendig å beskylde Nooria for det.

Det er snart jul, men det får da være grenser for hårsårhet.

La meg snu på flisa, Skilpadda. Hvis JEG hevder at jeg er opptatt av miljø, overforbruk og global oppvarming, og derfor gir barna både praktiske gaver og leker til jul - har jeg da forstått noen poeng over hode?

Eller har jeg - enkelt og greit - sørget for en gigantisk gavehaug på julaften, og verken mer eller mindre?

Og på den annen side - hvis JEG hevder at jeg må kjøpe praktiske gaver, for rommene til ungene er stappfulle av plastikk og leker - hvor miljøvennlig er jeg da, på en skala fra 1 til 10?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 14:03   #84
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskjell nr. 1: vi voksne disponerer våre egne penger og kan i større grad innfri våre ønsker fortløpende.

Frøkna får ukepenger og vet at hun kan spare hvis det er noe hun ønsker seg sterkt. Utover det har du selvsagt rett i dette.

Sitat:

Forskjell nr. 2: når vi voksne "leker" så er det stort sett begrenset til spill eller sportsutstyr. Barna leker mye mer med fantasien enn vi gjør.

Og det er et argument for at de trenger masse dilleleker, fordi …?
Frøkna leker rolleleker med de utroligste ting. Hadde hun ikke hatt annet tilgjengelig, hadde hun glatt lekt med pinner og kongler. Det gjør hun for så vidt uansett. Jeg synes absolutt ikke at ungers fantasi er noen grunn for å kjøpe flere leker til dem enn de klarer å bruke.

Sitat:

Forskjell nr. 3: voksne har mer realistiske forventninger og har for lengst innsett at Porsche på ønskelista ikke resulterer i nytt kjøretøy til jul, men til latter og kanskje en lekebil for moro skyld.

Og en måte å lære det på, er kanskje å lære fra barndommen at noen ting er det realistisk å ønske seg, mens andre ting kan man bare drømme om og snakke om på sengekanten.

Sitat:

Forskjell nr. 4: vi voksne har ansvar for oss selv, husholdningen, barna, hjemmet - og våre ønsker gjenspeiles av det. Barna har bare ansvar for seg selv, og selv det er bare til en viss grad.

Og ett av de ansvarene vi som foreldre har, er å lære ungene å sette pris på gavene de får og lære dem at jul og bursdag ikke trenger være en orgie i leker og dill, men også la dem oppleve gleden av ny nattkjole, nye votter eller ny seng.

Sitat:

Men barna ønsker seg fortsatt nesten alt de ser. Og får de noe flott å leke med så blir de oppslukt i timesvis, i dagesvis. Men får du nye diamanter - ja så putter du dem sikkert i et smykkeskrin eller en skuff.

Tvert om, faktisk. Jeg bruker mine diamanter hele døgnet (Jeg har tross alt ikke flere enn jeg klarer å bære.), mens de aller fleste lekene som Frøkna har fått gjennom årene aldri blir brukt. Hun bruker få leker i rollespillene sine, og min erfaring er at de lekene hun syntes det var morsomst å pakke ut, er de som blir brukt kortest tid.

Lego, Brio-tog, tegnesaker og bøker, er det som har langst levetid (eller "leketid", om man vil) her i huset. Ja, også prinsesskjolen, så klart. Den har hun bodd i på andre året nå. I tillegg har hun noen få, utvalgte
kosedyr som også har vart lenge. Puslespill går det også mye av i perioder. Men for det meste blir dukker, bamser, pyntesmykker, smykkeskrin, baller, dukkeklær, lydleker, plastdyr og de fleste andre leker bare liggende å slenge. Og det er grunnen til at vi prøver å styre gavene hun får inn på ting som vi vet at hun ikke vil bli like ekstatisk over å få få akkurat der og da, men som på sikt vil bli langt mer brukt og satt pris på.

Men for all del: det hun ønsker seg aller mest til jul i år, er Rosella-Barbie, og det får hun av mine foreldre, selv om vi vet at den bare kommer til å bli liggende i skuffen etter noen uker. Jeg er med andre ord ikke uenig i at unger skal få oppleve gleden over å få noe de virkelig ønsker seg, men jeg synes altså ikke at det er galt at vi voksne, som faktisk vet bedre enn henne hva hun kommer til å få mest glede av på sikt, skreller vekk mesteparten av de tingene hun ønsker seg fordi det ser kult ut i lekekatalogen, og i stedet sørger for at hun får ting hun har glede av lenge.

Sitat:

Og igjen ringer overforbruket i ørene mine. Hvorfor er det sånn at flere av dere som kjøper praktiske ting snakker om denne balansen, at ungene faktisk får både og, og likevel hevder å være moderate? Barna dine får sannsynligvis dobbelt så mange pakker til jul som mine får - og likevel hevder du at mine barn er utakknemlige og bortskjemte, mens du er moderat? Logikk? Hvor?

Som sagt får hun bare én ting av oss, så i antall gaver hevder vi definitivt å være moderate. Men hun får da presanger av andre enn foreldrene også, og siden det er jeg som lager ønskelisten hennes, og siden familien velger å forholde seg til denne, har jeg mulighet til å påvirke gavehaugen slik at den består av en ganske passende blanding av gøy og nyttig. I år får hun for eksempel, i tillegg til Slaomski og Barbie-dukke, også Devold-undertøy, nattkjole og tøfler, for å nevne noen av disse ekle, praktiske gavene som hun kommer til å sette stor pris på på sikt, om de ikke blir opphav til de største jubelbrølene på julaften.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 14:05   #85
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

La meg snu på flisa, Skilpadda. Hvis JEG hevder at jeg er opptatt av miljø, overforbruk og global oppvarming, og derfor gir barna både praktiske gaver og leker til jul - har jeg da forstått noen poeng over hode?

Eller har jeg - enkelt og greit - sørget for en gigantisk gavehaug på julaften, og verken mer eller mindre?

Og på den annen side - hvis JEG hevder at jeg må kjøpe praktiske gaver, for rommene til ungene er stappfulle av plastikk og leker - hvor miljøvennlig er jeg da, på en skala fra 1 til 10?

Hvorfor er du så opptatt av størrelsen på den gavehaugen? Det er da ikke deri problemet ligger men i det totale forbruket.

Jeg antar at du mener det skaper en presedens for stor gavehaug du tenker på, så tror jeg du tar feil. Jeg synes det er langt værre at barn lærer seg å ta praktiske og nødvendige ting for gitt, og at de dukker opp bestandig og samtidig at gaver må være leker/personlige.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 14:08   #86
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så veldig hårsår, men jeg synes godt du kan la være å si at Nooria har påstått at dine barn er utakknemlige og bortskjemte når hun ikke har sagt det. Ingen andre har heller uttalt seg om dine barn i det hele tatt. Jeg synes det er du som fremstår som hårsår akkurat her.

Nå synes jeg du er ganske usaklig og at det ikke virker som om dette egentlig er spørsmål du vil ha svar på. (Hvis jeg tar feil, kan jeg godt prøve å svare.)

Gammel 21-12-07, 14:19   #87
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke så veldig hårsår, men jeg synes godt du kan la være å si at Nooria har påstått at dine barn er utakknemlige og bortskjemte når hun ikke har sagt det. Ingen andre har heller uttalt seg om dine barn i det hele tatt. Jeg synes det er du som fremstår som hårsår akkurat her.

Nå synes jeg du er ganske usaklig og at det ikke virker som om dette egentlig er spørsmål du vil ha svar på. (Hvis jeg tar feil, kan jeg godt prøve å svare.)

En ting av gangen: hårsår - det må gå an å snakke litt i bilder uten at du skal hevde at jeg har beskyldt andre for noe som helst.

Når det gjelder det du kaller usaklig - så har du selvsagt rett i at dette ikke er konkrete spørsmål, mer retoriske.

I denne tråden - og andre tråder om julegaver - så kommer det frem at mange mener at hvis ikke barna får praktiske gaver til jul, så blir barna bortskjemte, og man bidrar til kjøpefest, gavehysteri og global oppvarming.

Og I TEORIEN kunne det vært riktig, det. Men så viser det seg at de som da liksom står for dette "begrens hysteriet - kjøpt noe fornuftig" - samtidig forteller om overfylte barnerom fulle av leker som aldri blir brukt, om besteforeldre som overøser barnebarna sine med nyttig og unyttig - og gjerne i tillegg forteller at også DE SELV balanserer julegavene ved å gi både morsomme ting og nyttige ting. Alt dette for å "lære barna" verdien i praktiske gaver.

Og det er da jeg spør - og dette er et ærlig spørsmål - syns du fra et logisk og rasjonelt synspunkt at dette på noen måte bidrar til å redusere "kjøpefesten", eller på noen måte er positivt i forhold til overforbruk, eller på noen måte lærer barna måtehold?

Når barna likevel får både i pose og sekk, og mange av dem enda mer enn det i tillegg - hvor ble det liksom av den gode moralen?

Er det - i det store perspektivet - egentlig vesentlig om barnets overflod skyldes foreldrenes kjøpelyst, eller besteforeldrenes?

Og dette spør jeg om av en grunn - og siden du er litt på hugget skal du slippe å spekulere, jeg skal fortelle deg hvorfor.

Flere har hevdet at hvis barn bare får ting de ønsker seg, så blir de bortskjemte. Nooria hevdet til og med at barna kom til å tro at det var en menneskerett å få dyre roboter.

Og da opplever jeg argumentasjonsrekken slik:

1: Jeg vil ikke at mitt barn skal bli bortskjemt derfor kjøper jeg praktiske gaver i tillegg til leker

2: Det er lite miljøvennlig å gi barna mange leker, derfor overlater jeg det til besteforeldrene

Og kort sagt så kan jeg ikke se at noen av disse argumentene holder vann.

Jeg hevder riktignok ikke at det på noen måte er MER miljøvennlig, eller MINDRE bortskjemming å gjøre ting slik jeg gjør. Og jeg har på et tidspunkt i tråden også korrigert meg selv litt. For jeg formulerte meg i starten som om dette med praktiske gaver til jul forårsaket overflod - mens jeg senere korrigerte til at det er et UTSLAG av overflod. Ungene har så mye at man ikke aner hva man skal kjøpe. Ungene har så mye at de ikke bryr seg om enda en plastikk-ponny, for de hadde jo 22 fra før.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 14:26   #88
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og da opplever jeg argumentasjonsrekken slik:

1: Jeg vil ikke at mitt barn skal bli bortskjemt derfor kjøper jeg praktiske gaver i tillegg til leker

2: Det er lite miljøvennlig å gi barna mange leker, derfor overlater jeg det til besteforeldrene

Og kort sagt så kan jeg ikke se at noen av disse argumentene holder vann.

Du får det til å høres ut som om det er foreldrene som oppfordrer besteforeldrene til å kjøpe julegaver? Jeg vet ikke om det er slik det fungerer i andre familier, men i vår familie er det slik at besteforeldrene kommer til å kjøpe julegaver til barnebarna helt uavhengig av hva vi måtte mene om saken, og siden de allikevel kommer til å gi ungene våre gaver, synes vi det er bedre om de gir ungene gaver som er brukbare.

Og siden besteforeldrene gjerne vil gi ungene leker og morsommer ting, velger vi foreldrene å konsentrere oss om de mer praktiske tingene, slik at det ikke blir bare leker under juletreet. Jeg har fortsatt til gode å skjønne hvorfor dette er galt, umoralsk eller hyklersk.

Gammel 21-12-07, 14:30   #89
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Når barna likevel får både i pose og sekk, og mange av dem enda mer enn det i tillegg - hvor ble det liksom av den gode moralen?

Det er for øvrig ikke bare snakk om "moral". Det er da i høyeste grad snakk om økonomi også: hvis vi synes at Frøkna bør få nye ski i år, så får hun det til jul, og det betyr at vi 1) gir henne en fin gave som hun vil ha stor glede av og 2) slipper å bruke penger både på julegave og på nye ski.

Det er jammen ikke ofte man føler at man må forsvare at femåringen bare får slalomski til jul. Dette er i grunnen veldig absurd, kjenner jeg.

Gammel 21-12-07, 14:33   #90
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Barna dine får sannsynligvis dobbelt så mange pakker til jul som mine får - og likevel hevder du at mine barn er utakknemlige og bortskjemte, mens du er moderat? Logikk? Hvor?

En ting av gangen: hårsår - det må gå an å snakke litt i bilder uten at du skal hevde at jeg har beskyldt andre for noe som helst.

Bina, hvis det jeg uthevet i det øverste sitatet her er ment som noe annet enn en påstand om at Nooria har hevdet at dine barn er utakknemlige og bortskjemte, så har du uttrykt deg veldig klønete.

Jeg kutter en del i innlegget ditt, jeg, og svarer mer samlet i stedet for på enkeltsetninger

Jeg hevder riktignok ikke at det på noen måte er MER miljøvennlig, eller MINDRE bortskjemming å gjøre ting slik jeg gjør.

Dette synes jeg ikke har kommet frem før. Det har sett veldig ut som om du har "angrepet" dem som gjør det annerledes enn du for å være mindre miljøvennlige, og i større grad venne barna til store gaveberg, enn du er. Det er en av hovedgrunnene til mange av svarene du har fått, tror jeg.

Og jeg har på et tidspunkt i tråden også korrigert meg selv litt. For jeg formulerte meg i starten som om dette med praktiske gaver til jul forårsaket overflod - mens jeg senere korrigerte til at det er et UTSLAG av overflod. Ungene har så mye at man ikke aner hva man skal kjøpe. Ungene har så mye at de ikke bryr seg om enda en plastikk-ponny, for de hadde jo 22 fra før.

Sant nok, i mange tilfeller. Og hvis man nå sitter der med 22 plastikk-ponnier (som kanskje har kommet inn som jule- og bursdagsgaver fra de fem tantene og onklene de siste to årene), er det ikke da greit å gi ungen ny genser i julegave? Det er det jeg ikke skjønner at du ser ut til å mislike. (For du mener jo ikke at man ikke skal gi barna sine julegaver, ikke sant?) Og hvis man ikke ønsker å ende opp i en situasjon der barnet har 22 plastikk-ponnier, så velger man kanskje å sørge for at tre-fire av de ti-tolv gavene barnet får er praktiske, og at de resterende er en passe blanding av ting fra ønskelisten og litt mer "fornuftige", men morsomme/varige, leker.

Jeg er ellers ikke så veldig på hugget her, og jeg føler meg heller ikke særlig "truffet" hverken av eksemplene eller argumentene dine. Jeg ser hva du mener (i alle fall i dette innlegget), og jeg tror absolutt at de foreldretypene du snakker om finnes. Men i denne tråden har du vært rimelig krass når du har påstått at dersom man gir barna sine "praktiske" gaver, så er man med på å øke gavehysteri og overforbruk, og det har virket veldig som om du mente at dersom man i stedet gir dem leker, så er det bedre. Jeg synes (som sagt) det er en veldig bakvendt vinkling på problemet, og at det ville være mye mer konstruktivt å foreslå at man kutter ned på leker - særlig leker som holder dårlig og som det har vist seg at barna likevel ikke bryr seg stort om.

Gammel 21-12-07, 14:36   #91
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jammen ikke ofte man føler at man må forsvare at femåringen bare får slalomski til jul. Dette er i grunnen veldig absurd, kjenner jeg.

Jeg satt å tenkte på akkurat det samme.

Det man må se på er jo det totale forbruket. Hvordan man som foreldre deler det opp er jo totalt uinteressant sånn i forhold til forbruksdiskusjonen.

Det er argumenter som ikke henger sammen. Altså hvor mye man gir og når man gir det. Det går ikke å konkludere med at fordi man velger å gi ting i julegave så har man et større forbruk enn andre. Man har rett og slett valgt å gi det til andre tidspunkt fordi man gjennom dette ønsker å oppnå noe i forbindelse med at vi ønsker at barna skal bli de voksne vi ønsker at de skal bli.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 14:36   #92
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjøner fremdeles ikke problemet du skisserer.
Det virker som om du snur problemet etter som hvilke svar du får.

Her er en hypotetisk julegaveliste for Poden:

Fra mamma og pappa: Seng
Fra bestemor: Koseklut og dukkeklær
Fra bestefar: Ny dyne og pute med sengetrekk
Fra oldemor: Ullsokker og en plasticfantastic blinkeleke
Fra Tante1: Dukke
Fra Tante 2 Biler i en garasje.

Osv...

Da får poden både praktisk og gøyalt til jul, men i og med at vi har styrt noen av gavene over på praktske ting minker vi mengden av leker som hoper seg opp på barnerommet.

Det er ikke avansert matematikk å se at om han hadde fått leker fra oss og bestefar også så hadde det vært 2 ting til som fyller opp lekekassen hans.

Hvor er det jeg misforstår deg, bina?

Gammel 21-12-07, 14:40   #93
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Scenario 1:
Foreldrene gir ett par slalåmski og en plastponni
Besteforeldrene gir en plastponni
Sum: ett par slalåmski og to plastponnier

Scenario 2:
Foreldrene gir ett par slalåmski
Besteforeldrene gir en plastikkponni
Sum: ett par slalåmski og en plastponni

Er gavehaugen redusert fra scenario 1 til scenario 2?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 14:42   #94
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Scenario 1:

Scenario 2:

bina mener vel at man skulle droppet slalomskiene og kjøpt dem utenom jul. Så kunne man f. eks endt opp med to plastponnier. *prøver å tolke*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 14:53   #95
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er flere som er utrolig dyktige til å telle her.

Gammel 21-12-07, 14:56   #96
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Scenario 1:

Scenario 2:

Og hvor mye, på en skala fra 1 til 10?

Gammel 21-12-07, 14:56   #97
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes bina har et poeng når det gjelder dette med at julegaver skal gis for mottakers skyld og være noe mottaker ønsker seg. Samtidig så har jeg altså med meg i bagasjen en erfaring om at gaver jeg selv ikke tenkte på å ønske meg (dyne, tøfler etc.) var veldig fint å få og var en god bit av resten av julefeiringen. Og den opplevelsen vil jeg gjerne at mine barn også skal få.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 14:57   #98
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Samtidig så har jeg altså med meg i bagasjen en erfaring om at gaver jeg selv ikke tenkte på å ønske meg (dyne, tøfler etc.) var veldig fint å få og var en god bit av resten av julefeiringen. Og den opplevelsen vil jeg gjerne at mine barn også skal få.

Enig med deg her. Og du får frem et viktig poeng i det innlegget hvor du beskriver det.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 15:04   #99
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener at blandingen mellom leker/fornuftige ting, ønsker/ting man ikke ønsker seg er den optimale. Jeg kommer aldri til å bare gi ungene mine ting de ønsker seg. Jeg tror ikke det gjør dem til bedre mennesker eller at de får en bedre barndom av den grunn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 16:18   #100
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg klarer ikke å få det til å bli overforbruk når lillesøster får fylt opp med mere ullundertøy (gave fra slektninger som jeg ordnet med) i tillegg til at hun feks får en leke fra bestemoren og oss.

Sist redigert av Nooria : 21-12-07 kl 16:27.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.