|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#641 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!mkj: Nettopp.De fleste smarte mennesker klarer å kaste "misunnelig på lærerne"-brillene, som jeg tror er like mye medfødt hos nordmenn som ski på beina, og se de utrolig alvorlige konsekvensene en ny arbeidstidsavtale vil få. Gode/erfarne lærere forsvinner så fort de får sjansen, jeg tror ikke det er noe man truer med. (Jeg gjør iallfall ikke det, og jeg liker å tro at jeg ville fått meg en annen jobb om jeg søkte... |
|
|
|
|
#642 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!
Hva kan man gjøre med dette? |
|
|
|
|
#643 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Lærerstreik!Du svarte aldri på hva du tenker jeg skal gjøre når den bundne og ufleksible arbeidsdagen min er slutt og jeg ikke er ferdig med det jeg må gjøre. |
|
|
|
|
#644 |
|
maler
|
Sv: Lærerstreik!Årsaken er at de som forhandler pengesekken ikke er de samme som de som er tvunget til å stå i skvis mellom arbeidstakere, politiere og tredjepart i det daglige liv.
|
|
#645 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg svarte bare på spørsmålet du stilte meg om jeg trodde at lærerne satte seg i bilen med en gang undervisningen var ferdig kl 14. |
|
|
|
|
#646 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke sagt at det er bra at arbeidsdagen deres blir mindre fleksibel. Jeg har bare sagt at jeg tror at dere kan ha større nytte av å kjempe for at den bundne tiden blir litt mer fleksibel enn den er i dag; dvs at lærere som jobber mye får samme fleksibilitet som i dag, mens de som ikke gjør det har en litt mindre fleksibel hverdag. |
|
|
|
|
#647 |
|
By the Sea
|
Sv: Lærerstreik!Lærernes fleksible arbeidsuke blir stadig omtalt som et gode vi har. Jeg har snarere alltid bare tenkt på det som en nødvendighet. Det kan føles som et gode når jeg kan gå rett etter undervisning en dag jeg har behov for det og det kan føles som en ulempe når ukene er så hektiske at jeg må jobbe hele helger framfor å ta med barna mine på tur - men generelt opplever jeg det bare som en nødvendighet, en måte å jobbe på som ivaretar elevenes behov.
|
|
#648 |
|
Halloen!
Jeg tolker dette som om du mener at det ikke er ulikt andre yrker, og da får jeg jo lyst til å spørre om du mener at alle yrker burde hatt mindre fleksibel arbeidstid, ikke bare lærerne? |
|
|
|
|
#649 |
|
audio, video, disco
Sv: Lærerstreik!Amen.
|
|
#650 |
|
Travelt opptatt
|
Som forelder til et barn med jevnlig kontakt med PPT vil jeg si ganske bastant at sannheten ikke ligger midt i mellom. Kommunen bryter de lover de klarer å bryte, og får de lov til å skvise flere undervisningstimer ut av hver enkelt lærer så er det ikke mange rektorer som klarer å si nei. Flere av de som har prøvd å stå mot økonomene, har allerede mistet jobben.
|
|
#651 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Lærerstreik!Dette er virkeligheten i skolenorge: http://www.nordlys.no/nyheter/article6400323.ece
|
|
#652 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik!Helt enig, gaiamor. Altfor mange kommuner er fullstendig skakkjørte økonomisk. I min egen hjemkommune har man latt skoler råtne på rot i flere tiår, for så, når man har kniven godt innpå strupen, i hui og hast gått i gang med storstilte nybygg mens elevene går på rådyre midlertidige skoler. Kan man ha tillitt til folk som vanskjøtter kommuneøkonomien og oppgaven sin så til de grader? Jeg har i alle fall ikke det. |
|
|
|
|
#653 |
|
Introvert optimist
|
Datteren min var på skolen før helgen og hentet pensumbøkene. Hun begynner å jobbe selv.
|
|
#654 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke sagt noe om at lærerne skal ha mindre fleksibilitet. Det jeg har prøvd å få frem er at det dere kaller fleksibilitet er det samme som det man i andre yrker kaller avspasering. I andre yrker er regelverket rundt avsppasering tydelig definert og jeg tror det kan være nyttig for lærerne at dere også får mer struktur rundt avspaseringen deres. Jeg mener ikke her at dere skal avspasere mindre tid, men at en bedre struktur rundt avspaseringen deres vil øke tilliten utenfor lærerstanden til at lærerne jobber det de skal. Med økt tillit vil dere få mange flere med dere i kampen om riktig lønn og arbeidsvilkår. |
|
|
|
|
#655 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Ikke jeg heller. Aldri. Dog drømmer jeg om at alle kan dra hjem slik at jeg får arbeidsrommet for meg selv. Toppen på hverdagslyjje.
Om skolene til mine blir tatt ut i streik må de jobbe med pensum hjemme. |
|
|
|
|
#656 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
#657 |
|
Tittel og tittel....
|
Vi har undervisning til 14.15 på fredagene, og jeg som jobber på småtrinnet følger i tillegg elevene ut i garderoben så jeg er aldri ferdig før 14.30. De siste ukene før sommerferien pleide jeg å gå da på fredager pga private årsaker, og jeg når jeg dro var parkeringsplassen like full som tidligere på dagen.
|
|
|
#658 |
|
villende
|
Jeg tror elg har et poeng, altså. Det var ikke før i går jeg skjønte hva konflikten faktisk dreier seg om, nettopp fordi mange lærere omtaler arbeidstidsordningen som som så veldig spesiell og helt ulik alt annet. |
|
|
|
|
#659 |
|
audio, video, disco
Sv: Lærerstreik!Kontortid er greit begrep, bortsett fra at vi er lite på kontoret i den tiden. Vi har 5 faste møter lagt inn i denne tiden, cirka 3,5 t, utenom kommer andre møter som varierer fra uke til uke, men det ER jo slik at rektor legger inn møter i kontortiden/den bundne tiden. Frykten er at med utvidet kontortid (!) vil timene, som vi nå bruker til forberedelse og retting, bli brukt til møter og vikarjobbing. Rektor styrer all vår tid mens vi er på skolen, også pauser og undervisningsfrie timer.
|
|
#660 |
|
Halloen!
Det er jo slik vi har det? |
|
|
![]() |