Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-12, 10:53   #521
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Jepp, langkokt tomatsaus er det sunneste.

Gammel 23-08-12, 10:54   #522
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jepp, langkokt tomatsaus er det sunneste.

Og godeste. Besteste.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 10:57   #523
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beste i verden. Jeg lager alltid det når vi skal ha pizza, fryser ned eventuelle rester. Koker i minst en time, det er bare så digg! Med masse fersk basilikum i. Nei nå fikk jeg veldig lyst på pizza, gitt.

Gammel 23-08-12, 11:07   #524
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Beste i verden. Jeg lager alltid det når vi skal ha pizza, fryser ned eventuelle rester. Koker i minst en time, det er bare så digg! Med masse fersk basilikum i. Nei nå fikk jeg veldig lyst på pizza, gitt.

Jeg også. Det er så deilig å ha en liten boks med saus i fryseren hvis jeg skal lage en kjapp hverdagsbolognes eller noe sånt.

Og for n'te gang. Det pizzamelet altså. Pizza blir aldri det samme igjen - in a good way.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 11:08   #525
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha enig i det. ha Tipo.
Jeg er dog blitt litt lat og bruker ofte disse ferdigbunnene med saus fra Rimi eller Ica. De er ganske gode, tynne og bakt i Italia. Kanskje litt tørre, men dt går jo an å ta på mer saus (det er kun bunn og saus, ikke noe ost eller fyll). Jeg tror jeg har 25 stk i frysen nede.

Gammel 23-08-12, 11:12   #526
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Sjokomelk? Jøss. Det trodde jeg ikke noen skoler gjorde.

Du tenker ikke på Tine Mild Laktosefri Kakaomelk? Det er laktosefri melk tilsatt litt kakao og inneholder totalt mindre sukker enn vanlig melk.

Får man tilbud om den i skolemelk tilbudet? På tide å lese melkelappene kanskje...*lete i søpla*

Forøvrig står det på eldste sin lapp fra læreren:"Det er også greit å ha med sitteunderlag, samt en tursjokolade og en brus"... Bittelitt sjokkert. Brus og sjokolade? Greit nok med en tursjokolade, men brus? Det var første gang vi har opplevd iallefall.

Og så må jeg nok en gang si: Hvorfor noen sender med sjokolade er likegyldig så lenge de velger det. Men jeg tror det er både kakeforbud og godteriforbud i klassen til mellombror iallefall. Hva skolen sier generelt aner jeg ikke, men det er fordi godteri aldri er med i matboksen.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 11:16   #527
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg vet det. Men jeg tenkte i min enfold at når noen har undersøkt og funnet ut at sjokolade inneholder mye antioksidanter, så er det ferdig sjokolade de har undersøkt, og ikke kakaobønnene?

Om det så hadde inneholdt enda MER før det ble behandlet er sånn sett ikke så relevant, og i hvert fall ikke nok til å si at "da er det vel ikke så sunt allikevel".

Det er visstnok gjort studier på mengden antioksidanter i forskjellige sjokoladesorter, og det ble funnet variasjoner. Jeg fant bl.a. noe her: http://www.sciencedaily.com/releases...0421234416.htm og http://www.sciencedaily.com/releases...0207073748.htm. En hovedregel er at jo mer kakao, jo mer antioksidanter, men framstillingsprosessen har også noe å si. (Det kan også være lurt å merke seg at antioksidantene finnes i kakaoen, slik at hvit sjokolade faktisk ikke er så sunt. )

Jeg leser også at kakaobønner er den frukten som inneholder desidert mest antioksidanter. Blåbær som så ofte blir trukket fram som så sunt pga antioksidantene blir bare - blåbær - til sammenlikning.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 11:16   #528
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Forøvrig står det på eldste sin lapp fra læreren:"Det er også greit å ha med sitteunderlag, samt en tursjokolade og en brus"... Bittelitt sjokkert. Brus og sjokolade? Greit nok med en tursjokolade, men brus? Det var første gang vi har opplevd iallefall.

Hva var dette da, på tur? Hver uke eller var det en sjelden gang?
Her får de jo lov å ha med seg en liten brus og en kjekspakke eller lignende på skoleavslutninger og sånt. På tur, som de er på en gang i uka (uteskole) får de selvsagt ikke det, men de får ha med kakao i vinterhalvåret.

Gammel 23-08-12, 11:25   #529
Stjerneskuddet
Erfaren

Standard

Hva var dette da, på tur? Hver uke eller var det en sjelden gang?
Her får de jo lov å ha med seg en liten brus og en kjekspakke eller lignende på skoleavslutninger og sånt. På tur, som de er på en gang i uka (uteskole) får de selvsagt ikke det, men de får ha med kakao i vinterhalvåret.

Det er en turdag for hele ungdomsskolen. Så vet ikke om det gjelder kun denne turen eller hver tur.

Gammel 23-08-12, 11:41   #530
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er visstnok gjort studier på mengden antioksidanter i forskjellige sjokoladesorter, og det ble funnet variasjoner. Jeg fant bl.a. noe her: http://www.sciencedaily.com/releases...0421234416.htm og http://www.sciencedaily.com/releases...0207073748.htm. En hovedregel er at jo mer kakao, jo mer antioksidanter, men framstillingsprosessen har også noe å si. (Det kan også være lurt å merke seg at antioksidantene finnes i kakaoen, slik at hvit sjokolade faktisk ikke er så sunt. )

Jeg leser også at kakaobønner er den frukten som inneholder desidert mest antioksidanter. Blåbær som så ofte blir trukket fram som så sunt pga antioksidantene blir bare - blåbær - til sammenlikning.

Ved varmebehandling av kakaobønner og rå kakao forsvinner store mengder Epicatechin (den mest kraftfulle anitoksidanten i sjokolade), så mye av helseeffekten går dessverre tapt der. Står mer om det her.

Men jeg velger nå likevel å tro at mørk sjokolade fra dagligvare har sin funksjon også jeg, siden den ikke er helt strippet for flavanoider.

Gammel 23-08-12, 11:45   #531
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Får man tilbud om den i skolemelk tilbudet? På tide å lese melkelappene kanskje...*lete i søpla*

Det kommer helt an på hva slags melk skolen deres tilbyr.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 11:46   #532
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Her tilbyr de kun vanlig skolemelk uten smak. Lettmelk.

Gammel 23-08-12, 11:53   #533
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Her tilbys også kakaomelk, ervisst få som liker den har jeg skjønt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 11:57   #534
Stjerneskuddet
Erfaren

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Her kan de velge mellom "TineMelk Lett" til 770 pr år eller "TINE Ekstra Lett Melk Mild Kakaosmak*" til 1010. *TineMelk Kakao har skiftet navn til TINE Ekstra lett Melk Mild Kakaosmak. Det er den samme, gode og sunne melka som tidligere. (Flere enn meg som ble ør av Alle De Store Bokstavene? )

Eldste sluttet med melk på skolen pga den hersens kakaomelka. De i klassen som hadde kranglet seg til dette ved skolestart ble drittleie etterhvert og forsynte seg med vanlig melk, og mitt avkom med alt for lite spisse albuer satt igjen med kakaomelk som han syntes smakte helt forjævlig. Ifølge min rektorsvigerinne var dette et stort problem på hennes skole også, men det var visst vanskelig å kutte pga at kakaomelka er laktosefri og dermed eneste tilbud til de med laktoseintoleranse.

Fordi Tine ikke lager annen laktosefri/laktoseredusert melk i småkartonger? Hvorfor kan de i såfall ikke lage vanlig melk i steden tenker jeg..... Tviler ikke på at mellombror ville hatt skolemelk om det hadde vært et alternativ.

Gammel 23-08-12, 12:08   #535
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Ved varmebehandling av kakaobønner og rå kakao forsvinner store mengder Epicatechin (den mest kraftfulle anitoksidanten i sjokolade), så mye av helseeffekten går dessverre tapt der. Står mer om det her.

Men jeg velger nå likevel å tro at mørk sjokolade fra dagligvare har sin funksjon også jeg, siden den ikke er helt strippet for flavanoider.

Ja, jeg spiser heller ikke rå sjokolade til vanlig. Jeg spiser som regel 86%, men av og til 70% også, og jeg spiser det både fordi det er sunt og godt. Å like så mørk sjokolade som 86% tror jeg er en vanesak. Første gang jeg spiste 70% likte jeg det ikke, og det tok flere år før jeg prøvde igjen. Nå som jeg er på lavkarbo syns jeg 86% smaker fortreffelig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 12:22   #536
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, jeg spiser heller ikke rå sjokolade til vanlig. Jeg spiser som regel 86%, men av og til 70% også, og jeg spiser det både fordi det er sunt og godt. Å like så mørk sjokolade som 86% tror jeg er en vanesak. Første gang jeg spiste 70% likte jeg det ikke, og det tok flere år før jeg prøvde igjen. Nå som jeg er på lavkarbo syns jeg 86% smaker fortreffelig.

Ja, det er en vanesak. Venner man seg til mindre sukker og søtsmak, liker man som regel de mørke typene. Jeg har alltid likt dem, men i perioder der jeg er sukkerjunkie craver jeg den lysere, søtere smaken.

Gammel 23-08-12, 13:24   #537
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heh, min eks-stefar, som er dansk men har bodd i Norge siden åttitallet, heter Carsten Jensen. Tenk om det var ham.

Det var han forfattaren som har skrive Jeg har sett verden begynne og Vi, de druknede. Er han eks-stefaren din?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 13:43   #538
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei, da er det en annen. Ganske vanlig navnekombinasjon, det der.

Gammel 23-08-12, 13:50   #539
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Sikkert omtrent like vanlig som vår Jan Johansen.

Det finnes 1174 Carsten Jensen i Danmark. :bidrar: Til sammenlikning er det bare 745 Jan Johansen i Norge.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 13:50   #540
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De studiene viser jo det jeg sier: Noe forsvinner, mye blir igjen. Ett av dem sier at mørk sjokolade inneholder antioksidanter enn fruktjuice. Så å si at "varmebehandling ødelegger antioksidantene, så det er ikke sunt" blir litt misvisende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.