Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 19:08   #501
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Er det mulig?
Tråden gikk fra et spørsmål om det var normalt å reagere på at frukten i matboksen ble delt ut på fellesen, til å krangle om mørk sjokolade er godteri eller ei.
Samma det vel? Når noen velger å sende det med ungene pga dårlig matlyst eller whatever så trenger det vel ikke forsvares i det vide og breie?
Helt greit å være uenig, men det går da vel ann å holde seg til normal folkeskikk og seriøse spørsmål? Jeg lurte også med en gang, men fikk temmelig fort svar og da ser jeg ikke vitsen med å kverulere videre.
Jeg tror det går sport i for enkelte å være mest mulig nebbete og vanskelig. Mulig de ser på det som et image? Ikke vet jeg.

Gammel 22-08-12, 19:12   #502
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

De snakker om rå sjokoladenibs fordi alle de gode egenskapene reduseres når sjokoladen vamebehandles (som er det vanligste) men nettbutikklenkene på siden funker visst ikke. Hvor får jeg kjøpt, rå, mørk sjokolade tro?

Helsekosten har, som regel. Men du kan lage selv. Jeg har laget både mørk og hvit, og de SER bra ut, men siden jeg ikke takler smaken av kakaosmør (kan hende det er Navitas, merket jeg har brukt, som er ille) så er det ikke noen umiddelbar suksess hos meg.

Gammel 22-08-12, 21:17   #503
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Er det spesielt vanlig at skolen har sjokoladeregler? Det har jeg aldri hørt om, og Vesla har fått med en sånn nøtteblanding en gang på uteskolen uten at noen hadde protestert mot det.

Nå har jeg spurt frøken fremtidig-advokat-eller-politi-med-loven-i-hånd og hun sier at det er lov å ha med et kakestykke eller en liten sjokoladebit, nøtter, tørre nudler etc. på skolen en sjelden gang i blant, men at man ikke kan ha det med flere ganger i uken etc.

Sjokopålegg er lov og sjokomelk tilbys jo som en del av melkeordningen så det kan det umulig være noen regler for.

Det høres i grunnen helt fair og avslappet ut, og jeg regner med at om godteri hadde vært en viktig del av matpakken til alle i klassen så hadde vi fått et forbud vi også.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:22   #504
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Helsekosten har, som regel. Men du kan lage selv. Jeg har laget både mørk og hvit, og de SER bra ut, men siden jeg ikke takler smaken av kakaosmør (kan hende det er Navitas, merket jeg har brukt, som er ille) så er det ikke noen umiddelbar suksess hos meg.

www.okosjokolade har alt du trenger for å lage egen sjokolade.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:23   #505
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokomelk? Jøss. Det trodde jeg ikke noen skoler gjorde.

Du tenker ikke på Tine Mild Laktosefri Kakaomelk? Det er laktosefri melk tilsatt litt kakao og inneholder totalt mindre sukker enn vanlig melk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 21:27   #506
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du tenker ikke på Tine Mild Laktosefri Kakaomelk? Det er laktosefri melk tilsatt litt kakao og inneholder totalt mindre sukker enn vanlig melk.

Ja, det er den. Vesla på snart 10 vet jo ikke forskjell på den og annen sjokomelk så jeg syns ikke det spiller noen rolle at den egentlig er sunnere enn annen melk når den oppfattes som sjokomelk av de fleste barn.

Gammel 22-08-12, 21:36   #507
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ja, det er den. Vesla på snart 10 vet jo ikke forskjell på den og annen sjokomelk så jeg syns ikke det spiller noen rolle at den egentlig er sunnere enn annen melk når den oppfattes som sjokomelk av de fleste barn.

For helsen spiller det jo en rolle?

Forøvtig kan jeg være tilbøyelig til å være enig, selv om jeg konsekvent kaller den kakaomelk på jobb, uansett om noen kaller den sjokomelk.

Gammel 22-08-12, 22:12   #508
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

For helsen spiller det jo en rolle?

Ja, så klart, og jeg skjønner jo det, og Vesla skjønner det også når hun får det forklart, men hun snakker med lengsel om sjokomelken på skolen likevel.

Gammel 22-08-12, 23:28   #509
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Her er det få som liker den.

Gammel 22-08-12, 23:32   #510
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den kakaomelken på skolen er god synes jeg. Skulle ønske jeg fikk kjøpt sånn i butikken.

Gammel 23-08-12, 01:31   #511
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var eit program om matpakke og brødmat på P2 for litt sidan. Dei sang matpakkesangen, diskuterte brødskiva og snakka med danske Carsten Jensen, som synest brød med gouda er sært.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 09:40   #512
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heh, min eks-stefar, som er dansk men har bodd i Norge siden åttitallet, heter Carsten Jensen. Tenk om det var ham.

Gammel 23-08-12, 09:48   #513
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ok, da sjekker jeg der Har tenkt at vi egentlig diskuterte rundt all den mørke sjokoladen som finnes i dagligvarebutikkene (nam), men da må jeg bare innse at den nok dessverre ikke er SÅ sunn som jeg trodde (annet enn redusert sukker, selvsagt). Æsj.

Gammel 23-08-12, 09:49   #514
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg kjøper mørk dagligvaresjokolade, så lenge den er melkefri. Jeg liker jo ikke de hjemmelagde sjokoladene, pføy.
Men som sagt så kan det hende jeg har brukt feil kakaosmør, Navitas er i hvert fall ikke å anbefale. :urk:

Her prøvde jeg meg på hvit sjokolade, usunn og raw (sunnere). Skulle virkelig ønske jeg likte smaken av kakaosmør altså. Hvis det ikke bare som sagt er fordi jeg har brukt en dårlig type.

Gammel 23-08-12, 09:59   #515
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke det der med at antioksidantene ikke tåler varme noe humbug funnet på av de derre gærningene som selger denne "supersunne sjokoladen", da?

Gammel 23-08-12, 10:08   #516
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er ikke det der med at antioksidantene ikke tåler varme noe humbug funnet på av de derre gærningene som selger denne "supersunne sjokoladen", da?

Dunno. Jeg har ikke greie på det, men det var det som sto på nettsiden det ble linket til. Jeg aner ikke noe om nettstedet (selvom det kanskje ikke var DER jeg hadde hentet info i jobbsammenheng ). Virker helt logisk at egenskapene endres ved varmebehandling, det gjelder de fleste biologiske materialer.

Gammel 23-08-12, 10:42   #517
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Raw food er et begrep som strekker seg langt ut over det dissse gærningene med den "supersunne sjokoladen" driver på med. Raw food dreier seg om at man ikke skal bearbeide mat over 42 grader fordi det bryter ned mye av næringsstoffene/antioksidantene, og det gjelder så vidt jeg vet all slags mat.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 10:46   #518
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det ElinM sa. Det er ikke noe nytt. Jeg er ingen rawfooder selv, og tror jo man skal være litt forsiktig med bakterier og sånt når mat aldri skal varmes opp, kommer an på hva man spiser. Men jeg tror mye av det har noe for seg. Nøtter skal jo helst ikke varmes for mye opp. Men til jul skal jeg innrømme at jeg heller bruker 30 minutter enn 2 timer (pga. lavere temperatur) når jeg lager de salte mandlene mine altså. Har ikke tålmodighet til sånt. Jeg visste ikke engang hva dette rawfoodgreiene var før for et par år siden, men nå når jeg har satt meg mer og mer inn i det og har flere venner som driver med det, så er det jo definitivt mer interessant enn det var før jeg visste noe om det.

Gammel 23-08-12, 10:47   #519
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg vet det. Men jeg tenkte i min enfold at når noen har undersøkt og funnet ut at sjokolade inneholder mye antioksidanter, så er det ferdig sjokolade de har undersøkt, og ikke kakaobønnene?

Om det så hadde inneholdt enda MER før det ble behandlet er sånn sett ikke så relevant, og i hvert fall ikke nok til å si at "da er det vel ikke så sunt allikevel".

(Og i noen tilfellere så vil varmebehandling gjøre vitaminer MER tilgjengelige, for eksempel i gulrot, der man omtrent ikke tar opp noe betakaroten fra rå gulrot, mer fra raspet og mest fra kokt)

Gammel 23-08-12, 10:49   #520
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

(Og i noen tilfellere så vil varmebehandling gjøre vitaminer MER tilgjengelige, for eksempel i gulrot, der man omtrent ikke tar opp noe betakaroten fra rå gulrot, mer fra raspet og mest fra kokt)

Tomater også, er det ikke sånn at lykopen (?) blir mer tilgjengelig når tomatene varmes opp, feks. i ketchup og tomatsaus? Jeg husker at datteren min kom gledesstrålende en dag og fortalte at hun hadde lest at ketchup var sunt pga. dette.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.