Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 14

Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 14

Postet 14-12-25 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 18. årgang -

14

[1 Pøblis ] [2 Syrinx ] [3 Nenne ] [4 Adrienne ]
[5 -ea- ] [6 amylin ] [7 Timar ] [8 him ] [9 tink ] [10 Fjols ] [11 Tjorven ]
[12 Maverick ] [13 Magica ] [14 Blånn ] [15 Fersken ]
[16 celebelen ] [17 Tallulah ] [18 Malama ] [19 Tangerine ] [20 Inagh ]
[21 Skilpadda ] [22 Eia ] [23 Toffskij ] [24 Heilo ]

For meg er en stor del av adventstid og jul de mange julefortellingene.

Du har de tradisjonelle fortellingene som «Den vesle bygda som glømte at det var jul» og «Snekker Andersen og julenissen» skrevet av Alf Prøysen. Bøker som blir lest om igjen og om igjen.

«Itte no’ knussel» er fortellingen om Marte Svennerud som ta ansvar for en søskenflokk på 7. Man blir varm om hjertet når man leser denne.

En bok jeg leste for en klasse for mange år siden i advent var «Marias lille esel», fortellingen om reisen til Betlehem fortalt av eselet som bar på Maria.

En av de tristeste fortellingene er eventyret «Piken med svovelstikkene». Jeg var ganske stor tror jeg da jeg skjønte hvor trist eventyret slutter. Første søndag i advent i år spilte korpset mitt på julegrantenningen på Grefsenkollen. Da leste Per Christian Ellefsen eventyret og vi spilte Det lyser i stille grender da han var ferdig.

Det året jeg fylte 19 kom ga Jostein Gaarder ut boka Julemysteriet. Da jeg oppdaget den noen år senere ble den et fast innslag i adventstiden. Et kapittel på t-banen på vei til jobb. Å følge Elisabeth sin reise tilbake i tid samtidig som Joakim åpner luke for luke er magisk. I år har jeg av en eller annen grunn ikke kommet så langt.

For 3-4 år siden ble også Snøsøsteren av Maja Lunde en del av min daglige tradisjon.

Siden barna mine nå er voksne og jeg ikke står i klasserommet daglig er jeg glad for at skolen jeg jobber på har en dyktig og oppdatert bibliotekslærer. Hver advent finner hun fram bøker som egner seg for høytlesning. Vi konkurrerer med skjerm, men gir oss ikke. Og kanskje er det noe gjenkjennelig i noen av julefortellingene også for elevene våre som kommer fra nesten alle verdensdeler?

Tradisjonelle fortellinger er en viktig del av vår historie, men det er heldigvis også rom for nye fortellinger og bøker. Og julemagi - det håper jeg vi beholder til evig tid!

(Kilde: youtube.com)

Kommentarer totalt 11

Kommentarer

Gammel
Blondie sin avatar
Åh.
Jeg leste den illustrerte versjonen av Julemtsyeriet for ungene hver desember da de var små. Det var magisk.
(Og så må jeg bare si, at straks 18-åringen kom for å takke meg for at hun ikke kunne relatere til historien i Stargate, var et rørende høydepunkt denne desember).
Postet 14-12-25 kl 08:13 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Julemysteriet leste jeg for hun på straks 21 da hun var yngre. Husker den som magisk

Nydelig og viktig luke!
Postet 14-12-25 kl 09:07 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Takk for fin luke! Nå fikk jeg lyst til å lese Julemysteriet av Jostein Gaarder igjen. Det er lenge siden sist.
Postet 14-12-25 kl 09:49 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Ja, julehistorier er så fine! Jeg kjøpte et nytt hefte i år. Må bare få prioritert å lese litt. Gleder meg også til å se Stargate på kino neste helg.
Postet 14-12-25 kl 09:52 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for fin påminnelse. Det er lenge sidenjeg har lest en julefortelling.
Postet 14-12-25 kl 11:55 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Åh.
Postet 14-12-25 kl 14:34 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Marte Svennerud Den forteljinga er så fin, blir alltid like berørt av den.

Du inspirerte meg no og eg kom på den fryktelig triste Karens jul. Så vond og dessverre ikkje akkurat uaktuell den dag i dag.
Postet 14-12-25 kl 22:28 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Millen sin avatar
Nå måtte jeg google opp Marte Svennerud å lese den. Hadde glemt den. Takk for påminnelsen.
Postet 14-12-25 kl 23:41 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Nydelig sang! Og en fin påminnelse om å grave fram en julefortelling eller tre til lesestunden - selv om den består av meg og meg.
Postet 15-12-25 kl 09:39 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Postet 16-12-25 kl 08:45 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Postet 16-12-25 kl 21:11 av Dali Dali er ikke aktiv

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.