Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 18



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 18

Postet 18-12-21 kl 09:30 av Kalenderpiken
Oppdatert 18-12-21 kl 13:02 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

18


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floksa] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]


Snikete mord og stor kjærlighet- julefortellingen i strileversjon

Dette er min første julekalender for FP, og veldig mulig at dette blir et sjangerbrudd altså. For denne luken er for dem som er lysten på mer spenning og utfordring i desember enn å se barna åpne lukene i julekalenderen hver morgen.

Vi skal lese Jon Fosse. Smak på det. Han som 9 av 10 ganger referees til som håpløst tung og kjedelig, bøker skrevet uten så mye som et punktum eller komma, på nynorsk. Av den mest kronglete og gammeldagse typen.

Fosse har jo skrevet hyllemeter med bøker, så det var ganske tilfeldig at det var "Andvake" jeg kom hjem med da jeg skulle prøve meg for første gang.


https://www.goodreads.com/en/book/show/1845980.Andvake

Grunnfortellingen er fra en bitteliten veiløs bygd på Vestlandet. Asle og Ales er pur unge, fattige, og etter hvert helt alene i verden. Det er så håpløst for dem, livsbetingelsene er bare så urettferdige og vanskelige Som leser gjør det vond å kjenne på fortvilelsen til dette fine kjæresteparet som er så glade i hverandre. All sympati er hos dem, og vi håper bare så inderlig at det skal gå bra med dem når de i hemmelighet setter færingen på fjorden en svart natt retning Bjørgvin for å skape seg et nytt liv.

Ales er høygravid og det første de må gjøre når de kommer til Bergen er å finne et sted hun kan føde. De banker på den ene døren etter den andre. Men ingen har plass til dem. Så kommer de til et hus hvor det bor en jordmor. Tror jeg ikke jeg skal si mer om hva som skjer.

Handlingen er superenkel, referansene til juleevangeliet overtydelig. Lenge tenkte jeg på denne boken som genial fordi den hadde en godt fortalt grunnhistorie som du kan lese for et barn. Samtidig kjærlighetshistorien er noe av det fineste jeg har lest på norsk. Boken «satt i» lenge, jeg snakket om den med venninner og så tenkte jeg ikke mer på den på noen år.

Så kom jeg plutselig over en omtale av boken hvor det stod noe om mordene i «Andvake». Jeg stusset og begynte å google og fant frem boken på nytt. Og fy søren for en snikmorder Jon Fosse er. Uten at leserne merker det en gang, tar han i denne boken liv etter liv. Drapsmetode; Det er et ord som mangler her, et adjektiv som antyder der. Helt rått. Så min juleutfordring til deg er å lese «Andvake», tell opp antall mord og så sammenligner vi på julaften. Noen som er med?

Hvis du ikke orker å lese nå før jul, syns jeg dette bildet har mye av den samme sørvestlandske julestemningen.



God førjulstid alle sammen!

Kommentarer totalt 11

Kommentarer

Gammel
daffy sin avatar
Snart 15 år på FP men har fortsatt ikke helt dreis på å legge bilder inn i teksten. Kanskje Kalenderpiken kan hjelpe meg?
Postet 18-12-21 kl 10:00 av daffy daffy er aktiv nå
Gammel
celebelen sin avatar
Takk for boktips, kanskje jeg skal prøve meg på Fosse likevel?
Postet 18-12-21 kl 10:30 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Oi, spennende! Den prøver jeg meg på. Takk for fin luke, og for spark i baken til å begynne på Fosse-trilogien.


Den ligger på Fabel, for de som heller lytter.
Postet 18-12-21 kl 12:49 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Wow, så spennende. Hvis jeg får kloa i den på biblioteket skal jeg lese Andvake på nytt.
Postet 18-12-21 kl 15:29 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for luke med boktips, har aldri prøvd Fosse.
Postet 18-12-21 kl 16:31 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Takk for tips! Den skal jeg prøve å få lest.
Postet 18-12-21 kl 17:39 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Åh, det var et godt tips! Jeg leste Andvake for noen år siden, men gjør det gjerne igjen –*jeg har lest fryktelig lite det siste året, så om jeg faktisk gjør dette, blir det en liten seier i seg selv. Tusen takk!
Postet 19-12-21 kl 00:33 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Tusen trakk for fin luke
Postet 19-12-21 kl 09:24 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Har ikke lest Fosse. Kanskje jeg skulle gjort et forsøk? Takk for tips og artig luke.
Postet 19-12-21 kl 10:10 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Takk for godt tips. Tror det blir et nyttårsforsett å lese Andvake og telle mord.
Postet 20-12-21 kl 09:30 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Artig og annerledes luke. Jeg har aldri helt fått sansen for Fosse på bakgrunn av de skuespillene jeg har sett. Kanskje jeg skal gi han en sjanse som romanforfatter?
Postet 20-12-21 kl 09:38 av Heilo Heilo er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no