Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 17



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 17

Postet 17-12-21 kl 09:18 av Kalenderpiken
Oppdatert 17-12-21 kl 09:59 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 14. årgang -

17


[1 Heilo] [2 Nenne] [3 Mex] [4 Fersken] [5 Che] [6 Toffskij]
[7 Tjorven] [8 Blånn] [9 ingling] [10 oslo78] [11 Tallulah] [12 Skilpadda]
[13 Pøblis] [14 amo] [15 Floksa] [16 Dali] [17 tink] [18 daffy] [19 vixen]
[20 Taien] [21 007] [22 annemede] [23 Maverick] [24 celebelen]


I dag er det Lasarusdagen, til minne om Martha og Marias bror Lasarus, som Jesus vekket opp fra de døde. Nå vil jeg forsøke å vekke til live julestemningen, men først litt lett og blandet om dagens dato. I det gamle romeriket var 17. desember starten på midtvintersfesten saturnalia. Litt nærmere opp i tid kan jeg informere om at både Eva Weel Skram og Martin Ødegard har bursdag i dag. Jeg fant også en FP-kalender (fra 2015) som påstår at ingen av våre medlemmer er registrert med bursdag i dag 17. desember. Men jeg regner nesten med at en eller annen av dere har et bursdagsbarn der hjemme, eller en bror eller tante som fyller år i dag. Alt ligger med andre ord til rette for en real fest, selv om den må tilbringes på teams for å unngå smitte og karantene inn i julaften.



For det er jo det denne dagen egentlig handler om. Det er ei uke igjen til julaften. Ei uke med deilig juleferie for husets barn, ei urimelig lang uke for den yngste frøkna på 9 år. Og ikke minst ÅNEI, bare en uke igjen for oss voksne som er gørrslitne etter en hektisk høst med korona har flere arbeidsdager neste uke, med hufsa sittende i en mørk krok og gnage på alt som skulle vært i orden. Pakker som skulle vært kjøpt, og kaker som skulle vært bakt. Og hadde det ikke vært hyggelig med en gløgg og julefilm nå? Bare vi hadde fått støvsugd litt etter pepperkakebakingen som har lagt hele stua i et hvitt lag av snø. Jaja, det er jo ikke snø ute, så det er greit at det er litt hvitt her inne.

Men ærlig talt, er det så farlig da? I dag er det 11 år siden vi flyttet inn i det huset vi bor i nå. Jeg sa da, og mener fortsatt at det sikkert var det reneste julehjemmet vi noensinne kommer til å få. Vi flyttet fra en annen by, mannen hadde vært på visning og jeg tok budrunden. Vi flyttet tilbake til min studentby og mannens hjemby, men til en bydel vi var lite kjent. Og i en periode da det stort sett er mørkt ute. Men det var snø da for 11 år siden, det var en fredag da også. Jeg husker siste arbeidsdag, med farvel til gode kollegaer, farvel til mellomste snart tre sine gode venner i barnehagen og ikke minst storebror sin bestevenn på sfo. Da vennen begynte å hulke, kom tårene mine også. Hva hadde vi gjort? Men jeg stappet guttene i bilen og kjørte avgårde, og det snødde og snødde på veien hjem. Vi hørte på julesanger og «Eg ve te Bæærgen» med Knutsen og Ludvigsen. Vi skulle flytte til farmor og farfar sin by, og de skulle komme til oss på julaften. Mannen hadde reist i forveien og skaffet hvitevarer på Finn (det var ikke plass til det i den billige flyttebilløsningen). Det kjentes som midt på natten da vi endelig kjørte inn på parkeringsplassen her oppe og guttene kunne løpe inn og se på det nye rommet sitt og avslutte dagen med et bad i badekaret.

Den første helga fikk guttene være med min tante i juletreskogen og hente juletre til oss. Vi voksne stakk på Lagunen og handlet inn julegaver på søndagsåpen butikk og kunne hente gutter og få middag. Det var stor stas å endelig ha tilgang på slektninger og barnevakt. Siden den gang har det altså plutselig gått 11 år, lillebror på nesten tre har blitt mellombror på nesten 14. Smokken er byttet ut med skjerm, men han er fortsatt en sjarmerende luring. Eldste har gått fra å være den aller minste gutten i 1. klasse til å være akkurat passe stor og veldig trygg VG2-elev. Også har vi lillesøster da, som tok oss med storm for 9 år siden. Sammen setter de sitt preg på førjul og julehøytid. De har hver sine ønsker og forestillinger om den perfekte jula. Niåringen kan ikke vente med å pynte treet, mens guttene mener det likner på blasfemi å lytte til julemusikk før 1. desember.

I 11 år har panikken tatt meg i midten av desember, engstelig for at vi aldri kommer i mål til jul, og i 10 har jeg funnet juletroen tilbake på flyttedagen som jo faktisk var ei uke før jul. Hvem flytter inn i et nytt hus og feirer jul ei uke etterpå? Jo det er vi det. For hvert år blir treet fullere av hjemmelaget og nyinnkjøpt julepynt. De siste årene har det ikke vært befolkningsvekst blant de skeive nissene i vinduskarmen, guttene har sluttet å produsere og lillesøster lager faktisk pene og rette saker. Men vet dere hva, det blir jul i år også!

Vi kommer til å finne noen snarveier til julekakene, huset får helgevask både denne helga og til julaften. Nytt i år er at treet ikke hentes fra skogen, men fra loftet. I fjor vinter måtte vi gi kapitulere for allergien, så på loftet ligger et splitter nytt plasttre med lys. Men jeg er overbevist om at vi har nok gammel, skeiv og nydelig julepynt til at vi får det absolutt nydeligste treet i hele verden. Helt objektivt altså.



Helt til slutt, ønsker jeg å invitere der med inn i Live og Ronny sin jakten på julestemning. Mange av dere hører kanskje på denne podcasten allerede. Men de tilbyr en halvtimes sludring og småprat om stort og smått av juleforberedelser, gode og dårlige juleminner, nydelig julemusikktips og ispedd en dose erotisk julekalender.



Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
annemede sin avatar
Takk for en fin luke.
Postet 17-12-21 kl 09:33 av annemede annemede er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk for et glimt inn i før-julstanker og jakt på julestemning. Jeg synes alltid denne tida på året ender med en liten oppsummering og statussjekk av året som gikk og hvor er vi nå. Det er fint, men også av og til skummelt, for hvor blir årene av?
Postet 17-12-21 kl 09:34 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Stikker hodet innom for å formidle at det kanskje kommer noen illustrerende bilder i løpet av dagen. Man er bare ikke så teknisk anlagt...
Postet 17-12-21 kl 09:40 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Takk for hyggelig mimring.

Og flytting en uke før julaften, til og med fra en annen by, er virkelig imponerende.

Vi flyttet inn i vårt første rekkehus helt i slutten av november med ett barn på 10 måneder og jeg syntes det var travelt nok.

Veldig med på anbefaling av Julestemning. Jeg hører hver dag og koser meg enormt.
Postet 17-12-21 kl 09:48 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Så fin luke. Jeg kjenner også ei som flyttet inn en uke før julaften. Alenemor med to små, og hun kom i mål. Jeg blir svett ved tanken.
Postet 17-12-21 kl 09:53 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Koselig luke! Her er lite i orden enda, men det blir jul i år og.
Postet 17-12-21 kl 09:58 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Takk for en nydelig luke tink.
Koselige minner du kommer med. Men hvor ble det av årene?

Må nesten le litt også. Du er ikke alene om å flytte 17. desember. Jeg sendte nettopp melding til en kollega som overtar sitt nye hus i dag - og skal feire jul der med både barn, eks og søskenfamilie.
Postet 17-12-21 kl 10:04 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Takk for koselig luke.
Vi flyttet inn i nytt hus 3 uker før jul, det var vår eneste rene og ryddige jul. (Nesten alt stod jo nedpakket i kasser.) I år skal vi feire vår niende jul i huset vårt, med helgevask og uten julekaker som ingen spiser.
Postet 17-12-21 kl 10:10 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Så fin luke.

Jeg er ferdig med julestress. Jeg har nemlig skaffet meg en datter som tar seg av alt (seriøst; hun både pynter, baker og kjøper alle presanger), og som gjør det med stor entusiasme. Så i år er jeg HELT rolig. Det tror jeg er første gang.
Postet 17-12-21 kl 10:41 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg er litt på ÅNEI, må jeg si, men det blir jo jul, og det blir nok fint. Heldigvis er sløving en vesentlig del av juletradisjonene våre.
Postet 17-12-21 kl 11:18 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Å, dette var en nydelig luke. Håper siste uke før julaften går fort for yngste, og seint nok for foreldrene.
Postet 17-12-21 kl 12:05 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
11 år siden?! Jeg husker at jeg fulgte den flytteprosessen via blogg, stum av beundring over hva du fikk til!

God siste uke før jul!
Postet 17-12-21 kl 12:59 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Sissel sin avatar
Herlig! Litt på linje med oss. Vi flyttet 17. mars. Jeg var høygravid med nr. 3, og hadde tvillinger på knappe halvannet år, og en mann som gikk på krykker p.g.a. røket menisk. Minsten ble født 21. mars. Vi hadde kjøkkenskap som svigermor hadde "møblert" i mange år før vi så at "hvorfor i helsike står det der, og ikke der hvor det er mye mer logisk at det står".
Postet 17-12-21 kl 13:17 av Sissel Sissel er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Så koselig luke!
Postet 17-12-21 kl 14:41 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Sånn en deilig luke. Tusen takk!
Postet 17-12-21 kl 15:36 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
daffy sin avatar
Så fin luke!

Jeg har luke i morgen. Legger jeg inn på morgenen, eller hvordan funker dette?
Postet 17-12-21 kl 22:57 av daffy daffy er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Du sender den på pm til Kalenderpiken i kveld.
Postet 17-12-21 kl 23:24 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
For en fin luke
Postet 19-12-21 kl 09:22 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no