Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ryanair

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-09, 08:07   #24
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.486
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ryanair

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Her var det mye bla, bla, bla SAS er dårlig, dårlig, dårlig. Dårlig fordekt sutring om SAS som flyselskap, og hvor man ikke engang gidder å lese innleggene mine såpass at man forstår at jeg faktisk ikke har imot så veldig mange selskaper i denne verden bortsett fra Ryanair.

Hvis det var det du leste så tror jeg at du leser meg med piggene ute. Det var overhodet ikke sutre over SAS, bare gi et litt mer nyansert bilde av et selskap som fortsatt har noe å gå på når det gjelder å være perfekt. Jeg leste kanskje deg med piggene ute, for jeg leste av deg (i alle innleggene, som jeg faktisk har lest) at du rakker ned på Ryan Air ved å forherlige SAS. Og da ville jeg gi et litt mer nyansert bilde av hvilken type service SAS (og forsåvidt mange andre selskaper) har.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det er beklagelig at du har hatt trøbbel med dine spesialmat-bestillinger. 3% opplever det samme som deg på de flyvninger hos SAS hvor man kan bestille spesialmat. 3% er ikke spesielt mye. Pr. i dag kan man kun bestille spesialmat dersom man bestiller de to dyreste billettkategoriene + charter, ettersom man må betale for maten i alle andre klasser.

Dette var for noen år siden, før jeg fikk barn. Og som sagt, bare et eksempel. Og jeg reiste kun businessklasse, om det skulle ha noen betydning.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Lavpris-billetter hos SAS har restriksjoner hva angår mulighet for å endre billetten,oppgraderinger osv. Det skulle bare mangle at man ikke har større fleksibilitet og frihet dersom man betaler mer. MEN, og her er forskjellen som skiller SAS og bl.a. Ryanair, dersom det skjer uregelmessigheter underveis som skyldes flyselskapet selv, eller forhold som ikke passasjeren er herre over, så får man hjelp. La oss anta at du har en billig-billett fra SAS og skal fly Alicante-Oslo-Tromsø. Flyet tar av forsinket fra Alicante, og du rekker ikke videreforbindelsen din til Tromsø. SAS vil da sørge for at du blir ombooket til senere fly, og dersom siste fly for kvelden har gått, så får du hotellrom betalt av SAS. DET kan du glemme om du flyr Ryanair eller andre lavpris-selskaper. Jeg er ganske sikker på at du ville opplevd sistnevnte som svært dårlig service - selv om du ikke hadde betalt en dritt for billetten.

Nope, det ville jeg ikke, for jeg er såpass oppegående at jeg vet at dette er en av ulempene med å reise med selskaper som kun tilbyr den type tjenester som RA gjør. Hvis jeg skal reise med mellomlandinger betaler jeg heller litt mer, for på en måte å ta opp en forsikring mot forsinkelser og de konsekvensene det har. På den andre siden så trenger man jo ikke en slik "forsikring" når man bare reiser fra et sted til et annet uten mellomlandinger.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det er bra med konkurranse for det skjerper de involverte selskapene. MEN fri konkurranse i luftfarten bør ikke gå på bekostning av f.eks. miljøet, bare for konkurransens skyld. Myndighetene kunne f.eks. fint bestemme at Norge deles i to. Norwegian får Stavanger, SAS får Bergen osv. Dvs. litt styring på galskapen. Det ER galskap når to flyselskaper flyr på like tider, til samme byer, og begge flyselskapene flyr med mange tomme seter. Jeg mener fortsatt det ikke skal være slik at alle, alltid skal kunne fly akkurat hvor mye man vil hvorsomhelst bare fordi det er kunstig billig og fri konkurranse.

Ehh, har du forstått prinsippene bak konkurranse? Om Norwegian får helt alene råde over strekningen Oslo-Stavanger så blir det jo ikke noen konkurranse på den strekningen. Da ville de stått fritt til å bestemme både priser og ruter, og være sjef i gata. Med mindre myndighetene vil regulere priser og rutetider også, og vi har jo sett av historien hvor godt det er for passasjerene. På strekningen Oslo-Haugesund har SAS hatt tilnærmet monopol, og det er en strekning som jeg opplever som dårligere tilbud i form av både ruter og priser. Strekningen Oslo-Evenes er et eksempel på hvordan konkurransen har fungert bra, synes jeg. I begynnelsen så hadde både SAS og Norwegian mange ruter, men fløy med halvfulle fly. Når har de klart å tilpasse tilbudet i forhold til etterspørselen, og resultatet er at det er like mange passasjerer men færre avganger, og prisene har holdt seg sånn noenlunde.

Dereguleringen av flymarkedet har vært tøff for mange flyselskap. Det er typisk i deregulerte markeder, det er ikke som om den tøffe omstillingen selskapene har måtte gå igjennom er noe unikt for flybransjen. Og jeg tror, til syvende og sist, at det vil være til det beste for både passasjerer og ansatte.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no