Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ryanair

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-09, 20:27   #22
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ryanair

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Elin: Jeg må nesten fnise litt av den i din forsvarstale for SAS. Jeg forstår jo hvorfor du gjør det, men husk nå på at det er ikke alltid vi kundene opplever akkurat det dere i SAS håper på at vi skal oppleve. Jeg har i løpet av mitt 10-årige arbeidsliv reist veldig mye til tider, og jeg har opplevd svært mye ymse når det gjelder service fra SAS. Spesielt på matsiden har jeg opplevd ekstremt mye rot, i en periode var det mer regelen enn unntaket at jeg ikke fikk maten jeg hadde bestilt. Jeg er allergiker og hadde spesialmat, og jeg sluttet helt å stole på at jeg fikk maten jeg skulle ha og endte opp med å spise før jeg reiste. Det var nesten en lettelse når de sluttet å servere mat på kortere turer, for da forventet jeg heller ikke å få noe og følte ikke jeg betalte for noe jeg likevel ikke fikk. Men han var dog veldig sjarmerende flyverten som gav meg flere flasker med champis som kompensasjon for manglende frokost en gang.

Og de fremstår ikke mye fleksible alltid, og har man en lavprisbilett (noe jeg aldri har når jeg reiser i jobbsammenheng) så er ikke den spesielt fleksibel, nei. Og det har gått fra "vi hjelper deg med det meste" til "du får gjøre det meste selv" der også, som de fleste andre selskapene jeg har reist med i det siste.

Jeg er for økt konkurranse i flymarkedet, det er bra for kundene og til syvende og sist er det bra for selskapene. Og jeg synes det er bra at reisende får vite hva selskapene står for, sånn at vi kan ta et bevisst valg om hva vi synes er greit å betale for. Jeg synes ikke det er så ille om noen må betale for å ta utdannelse, det er jo ikke noe som er uvanlig andre steder.

Her var det mye bla, bla, bla SAS er dårlig, dårlig, dårlig. Dårlig fordekt sutring om SAS som flyselskap, og hvor man ikke engang gidder å lese innleggene mine såpass at man forstår at jeg faktisk ikke har imot så veldig mange selskaper i denne verden bortsett fra Ryanair. Det finnes mye SAS kan gjøre bedre. Det finnes mange flyselskaper som er langt bedre enn SAS på service. Grunnen til at jeg nevner SAS er selvsagt fordi det er det selskap jeg kjenner best fra innsiden, OG fordi SAS er et flyselskap som representerer motparten av Ryanair. SAS er et bra flyselskap med over gjennomsnittet bra service. Det blir de premiert for gang på gang, så da hjelper det lite at noen tenker som deg. Jeg har jobbet 17 år i flybransjen så jeg har, med fare for å virke blærete, ganske god oversikt over bransjen og ganske god erfaring.

Det er beklagelig at du har hatt trøbbel med dine spesialmat-bestillinger. 3% opplever det samme som deg på de flyvninger hos SAS hvor man kan bestille spesialmat. 3% er ikke spesielt mye. Pr. i dag kan man kun bestille spesialmat dersom man bestiller de to dyreste billettkategoriene + charter, ettersom man må betale for maten i alle andre klasser.

Lavpris-billetter hos SAS har restriksjoner hva angår mulighet for å endre billetten,oppgraderinger osv. Det skulle bare mangle at man ikke har større fleksibilitet og frihet dersom man betaler mer. MEN, og her er forskjellen som skiller SAS og bl.a. Ryanair, dersom det skjer uregelmessigheter underveis som skyldes flyselskapet selv, eller forhold som ikke passasjeren er herre over, så får man hjelp. La oss anta at du har en billig-billett fra SAS og skal fly Alicante-Oslo-Tromsø. Flyet tar av forsinket fra Alicante, og du rekker ikke videreforbindelsen din til Tromsø. SAS vil da sørge for at du blir ombooket til senere fly, og dersom siste fly for kvelden har gått, så får du hotellrom betalt av SAS. DET kan du glemme om du flyr Ryanair eller andre lavpris-selskaper. Jeg er ganske sikker på at du ville opplevd sistnevnte som svært dårlig service - selv om du ikke hadde betalt en dritt for billetten.

Det er bra med konkurranse for det skjerper de involverte selskapene. MEN fri konkurranse i luftfarten bør ikke gå på bekostning av f.eks. miljøet, bare for konkurransens skyld. Myndighetene kunne f.eks. fint bestemme at Norge deles i to. Norwegian får Stavanger, SAS får Bergen osv. Dvs. litt styring på galskapen. Det ER galskap når to flyselskaper flyr på like tider, til samme byer, og begge flyselskapene flyr med mange tomme seter. Jeg mener fortsatt det ikke skal være slik at alle, alltid skal kunne fly akkurat hvor mye man vil hvorsomhelst bare fordi det er kunstig billig og fri konkurranse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:18.