|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
kamerat
|
Sv: Størrelse 42 - et problem eller helt greit?Alle må selvsagt finne ut sjøl hvor det er riktig for dem å ligge. Jeg har bare inntrykk av at mange ikke gjør noen skikkelig kost-nytte-analyse, og ender opp med et mål som gjør dem ulykkelige, misfornøyde og tidvis utsultede i årevis.
|
|
|
#162 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Størrelse 42 - et problem eller helt greit?Det der med BMI irriterer meg noe skrekkelig. Samtidig er jeg oppgitt over meg selv fordi jeg ikke klare å la være å forholde meg til BMI. I følge BMI er jeg 9 kilo overvektig. Dvs. at jeg må gå ned 9 kilo for å komme under 25. Jeg kan ikke huske sist jeg veide så lite.
|
|
|
#163 |
|
|
Sv: Størrelse 42 - et problem eller helt greit?
Jupp. Definitivt. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Pauset
|
Jeg syntes det er flott om du føler deg bra, uansett om du er en størrelse 32, 42 eller en 52, jeg. Jeg er ikke bekymret for andre, men jeg bare påpeker at det ikke helsemessig er optimalt med overvekt og at det tross alt er viktigere med god helse enn å klemme seg inn i en størrelse 42. Eller 52 eller 32, for den saks skyld. Det burde jo vært helsen som avgjør om man er komfortabel, og ikke utseende... egentlig. Jeg sier burde, for jeg vet at de færreste tenker sånn. Dette inkluderer meg selv. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Passiv
|
Samtlige innlegg du har skrevet i denne tråden fortjener blomster. |
|
|
|
#166 |
|
Pauset
|
Jeg brukte ordet gla-tjukk fordi Autofil syntes det meste annet ble feil for hennes lange tær. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Textrovert
|
Sv: Størrelse 42 - et problem eller helt greit?Vel, slik helsefarene ved overvekt er beskrevet, virker det som om jeg når som helst kan falle død om. Så det er derfor jeg lurer på om jeg er heldig som har sluppet unna fysiske plager. For flere år siden var jeg på overvektsklinikken på Riksen, og de fant ikke et eneste avvik (annet enn litt vitamin D-underskudd). Jeg spurte om det var uvanlig at en så overvektig person som meg, var helt frisk, og de sa at det var det overhodet ikke. De fleste overvektige de hadde med å gjøre, var helt friske, sa de.
|
|
|
#168 |
|
Lille tyrann
Hvor: Oslo
|
|
|
#169 |
|
Pauset
|
Naturlig anlagt til å være slank? Jeg kan være med på at om man trenger jevnlig og spiser sunt, ikke lyver for seg selv.... og fortsatt er lubben. Ja, da er man det. Men jeg tror ikke det gjelder altfor mange? Eller tar jeg helt feil? |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette har jeg også tenkt på utfra erfaringer med min "bestemorgenerasjon". De som er/var født før krigen og visste å nyte livets goder, som god mat. Begge mine bestemødre, og mange andre jeg husker fra denne generasjonen var store. Mine bestemødre var sterke og sunne det meste av livet sitt. Det de til slutt døde av er ikke fedmerelatert. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Passiv
|
Sv: Størrelse 42 - et problem eller helt greit?Jeg har ikke noen statistikk å vise til, Divine, så det blir bare synsing. Men av de jeg kjenner med stor overvekt så syns jeg det virker som om det er når man passerer 40-45 år at det ser ut som om helsa begynner å reagere på overvekt i noen særlig grad. Virker som om det starter for noen med vonde bein, for andre med insulinresistens også baller risikoene seg på. |
|
|
|
#172 |
|
Passiv
|
Jeg spiser sunnere enn noen andre jeg kjenner, jeg trener og jeg har relativt høy BMI. Så da kjenner du ihvertfall en. Og for ordens skyld har jeg da levd slik i mange år. |
|
|
|
#173 |
|
har tatt seg sammen
|
Jeg tror det gjelder for ganske mange, faktisk. Men det er et konformitetskrav på at man skal være misfornøyd med kroppen sin, som gjør at vi liksom må klage over nesa, eller rumpa eller magen nesten uansett hvordan man ser ut.
|
|
|
#174 |
|
saftig
|
Men det er DU som absolutt må trekke frem at "Hallo, 42 er en STOR størrelse, altså". Og hva er egentlig hensikten med det??
Selvsagt er det lov til å si det. Poenget er jo nettopp at folk sitter med så forskjellige kropper at det går ikke an å si noe om overvekt kun ved å se på størrelsen.
|
|
|
#175 |
|
Dårlig husmor
|
Dette er jeg veldig enig i. Jeg ønsker meg et samfunn der man kan sette pris på ulike kropper. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Tøff i frakk
Statistisk sett er det mer risikabelt å være tykkere eller tynnere enn det som er definert som normalvekt. Men det er jo selvsagt mange andre faktorer som også spiller inn.
|
|
|
#177 |
|
Tøff i frakk
Sv: Størrelse 42 - et problem eller helt greit?Jeg ser nå at de må ha tullet det til, for grafene er jo helt like.
|
|
|
#178 |
|
Passiv
|
Sv: Størrelse 42 - et problem eller helt greit?Jeg elsker de grafene der. |
|
|
|
#179 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Størrelse 42 - et problem eller helt greit?Jeg gleder meg virkelig til å føde slik at jeg kan få jobbe meg ned i min størrelse igjen. *tilstår* |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bare man overlever, så blir man gammel. |
|
|
|
![]() |
|
|