Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Størrelse 42 - et problem eller helt greit?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-10, 14:07   #161
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Størrelse 42 - et problem eller helt greit?

Alle må selvsagt finne ut sjøl hvor det er riktig for dem å ligge. Jeg har bare inntrykk av at mange ikke gjør noen skikkelig kost-nytte-analyse, og ender opp med et mål som gjør dem ulykkelige, misfornøyde og tidvis utsultede i årevis.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:10   #162
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Det der med BMI irriterer meg noe skrekkelig. Samtidig er jeg oppgitt over meg selv fordi jeg ikke klare å la være å forholde meg til BMI. I følge BMI er jeg 9 kilo overvektig. Dvs. at jeg må gå ned 9 kilo for å komme under 25. Jeg kan ikke huske sist jeg veide så lite.
Jeg tror faktisk at jeg ikke er særlig fin 9 kilo lettere enn hva jeg er i dag. Men jeg lurer kanskje bare meg selv.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:12   #163
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Alle må selvsagt finne ut sjøl hvor det er riktig for dem å ligge. Jeg har bare inntrykk av at mange ikke gjør noen skikkelig kost-nytte-analyse, og ender opp med et mål som gjør dem ulykkelige, misfornøyde og tidvis utsultede i årevis.

Jupp. Definitivt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:22   #164
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Selvsagt ikke, men hva med de som ER gladtjukke? Kommer jeg meg ned til 80 kilo, vil jeg fortsatt være kraftig, men da vil jeg være skikkelig gladtjukk, altså. Og da synes jeg at jeg skal få lov til å gå rundt i buksene mine i 46 og toppene mine i 42 og føle meg fin uten at noen skal rynke på nesa være bekymret for helsa mi og utseendet mitt.

Jeg syntes det er flott om du føler deg bra, uansett om du er en størrelse 32, 42 eller en 52, jeg. Jeg er ikke bekymret for andre, men jeg bare påpeker at det ikke helsemessig er optimalt med overvekt og at det tross alt er viktigere med god helse enn å klemme seg inn i en størrelse 42. Eller 52 eller 32, for den saks skyld. Det burde jo vært helsen som avgjør om man er komfortabel, og ikke utseende... egentlig. Jeg sier burde, for jeg vet at de færreste tenker sånn. Dette inkluderer meg selv.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:26   #165
Slettet bruker
Passiv

Standard

Samtlige innlegg du har skrevet i denne tråden fortjener blomster.

Dessuten har jeg inntrykk av at svært mange har helt urealistiske forventninger. Enten til hvor slank en voksen kvinne som ikke er naturlig anlagt for å være slank faktisk blir - eller til hva denne slankheten da skal gjøre for dem.

Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:26   #166
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva menes med gladtjukk? Hvis det betyr littegrann overvekt og et greit selvbilde tror jeg ikke det er særlig skadelig for kroppen.
Er det ikke den økende andelen mennesker med store fedmeproblemer som gjør statistikken skummel? Det er vel ikke det at noen har en BMI som er litt over 25? Jeg vet ikke altså, men jeg har alltid fått inntrykk av at BMI i hvert fall under 27 regnes som sunn og bra, selv om man også da er overvektig.

Jeg brukte ordet gla-tjukk fordi Autofil syntes det meste annet ble feil for hennes lange tær.

Jeg tror jeg vil definere meg som gla-tjukk selv. Litt lubben, men det oppleves ikke som noe handikap. De sier at BMI ikke er det man forholder seg til lenger, men midjemål. Det syntes jeg er et steg i riktig retning.

Gammel 14-09-10, 14:26   #167
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, slik helsefarene ved overvekt er beskrevet, virker det som om jeg når som helst kan falle død om. Så det er derfor jeg lurer på om jeg er heldig som har sluppet unna fysiske plager. For flere år siden var jeg på overvektsklinikken på Riksen, og de fant ikke et eneste avvik (annet enn litt vitamin D-underskudd). Jeg spurte om det var uvanlig at en så overvektig person som meg, var helt frisk, og de sa at det var det overhodet ikke. De fleste overvektige de hadde med å gjøre, var helt friske, sa de.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:30   #168
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

(...)De sier at BMI ikke er det man forholder seg til lenger, men midjemål. Det syntes jeg er et steg i riktig retning.

Men: det skal være under 80 for at du skal være rimelig sunn, er det ikke noe sånt?
Eller: det er noe med forholdet mellom midje og hofter?? :uvitende:

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:31   #169
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dessuten har jeg inntrykk av at svært mange har helt urealistiske forventninger. Enten til hvor slank en voksen kvinne som ikke er naturlig anlagt for å være slank faktisk blir - eller til hva denne slankheten da skal gjøre for dem.

Naturlig anlagt til å være slank? Jeg kan være med på at om man trenger jevnlig og spiser sunt, ikke lyver for seg selv.... og fortsatt er lubben. Ja, da er man det. Men jeg tror ikke det gjelder altfor mange? Eller tar jeg helt feil?

Hva slankheten gjør for meg? Jeg vet at jeg føler at det meste er lettere som slank. Det er enklere å gå i trapper, enklere å handle klær. Det er enklere å ikke ha fokus på hvordan man ser ut.. og folk forholder seg anderledes til meg (for sure). Så bottom line, ja jeg opplever at det gjør en hel del for meg. Ellers så hadde jeg neppe giddet prøve gjøre noe med det.

Gammel 14-09-10, 14:34   #170
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er overvektig. Har nesten alltid vært det. De siste femten årene har jeg for det meste ligget mellom 15 og 40 kilo overvektig. Jeg har ikke hatt en eneste overvektsrelatert sykdom eller plage. Mamma er over 60. Hun har vært på min størrelse i mange år, men gått litt opp og ned. Hun har heller ikke hatt en eneste overvektsrelatert plage.

Jeg skal ikke komme med noe "det har gått bra med oss"-svada. Men er vi virkelig så unike? Er det sjeldent og oppsiktsvekkende at vi to har gått overvektige så lenge uten å få noen fysiske plager av det? Eller er helserisikoen ved overvekt overdrevet?

Dette har jeg også tenkt på utfra erfaringer med min "bestemorgenerasjon". De som er/var født før krigen og visste å nyte livets goder, som god mat. Begge mine bestemødre, og mange andre jeg husker fra denne generasjonen var store. Mine bestemødre var sterke og sunne det meste av livet sitt. Det de til slutt døde av er ikke fedmerelatert.
Så jeg lurer litt på om det er forsket på virkningen av å ha noen kilo ekstra.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:51   #171
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ikke noen statistikk å vise til, Divine, så det blir bare synsing. Men av de jeg kjenner med stor overvekt så syns jeg det virker som om det er når man passerer 40-45 år at det ser ut som om helsa begynner å reagere på overvekt i noen særlig grad. Virker som om det starter for noen med vonde bein, for andre med insulinresistens også baller risikoene seg på.

Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:53   #172
Slettet bruker
Passiv

Standard

Naturlig anlagt til å være slank? Jeg kan være med på at om man trenger jevnlig og spiser sunt, ikke lyver for seg selv.... og fortsatt er lubben. Ja, da er man det. Men jeg tror ikke det gjelder altfor mange? Eller tar jeg helt feil?

Hva slankheten gjør for meg? Jeg vet at jeg føler at det meste er lettere som slank. Det er enklere å gå i trapper, enklere å handle klær. Det er enklere å ikke ha fokus på hvordan man ser ut.. og folk forholder seg anderledes til meg (for sure). Så bottom line, ja jeg opplever at det gjør en hel del for meg. Ellers så hadde jeg neppe giddet prøve gjøre noe med det.

Jeg spiser sunnere enn noen andre jeg kjenner, jeg trener og jeg har relativt høy BMI. Så da kjenner du ihvertfall en. Og for ordens skyld har jeg da levd slik i mange år.

Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:59   #173
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det gjelder for ganske mange, faktisk. Men det er et konformitetskrav på at man skal være misfornøyd med kroppen sin, som gjør at vi liksom må klage over nesa, eller rumpa eller magen nesten uansett hvordan man ser ut.

Også er jeg glad for at Tinetoff og alfaCharlie har uttrykt det jeg tenker på en veldig fin måte.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 15:00   #174
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg har aldri sagt at 42/44 er for overvektige, men det er jo fortsatt en stor størrelse innenfor normalsegmentet av størrelsar? Det er jo ikkje noko EG finne på, men slik har det jo alltid vore?

Men det er DU som absolutt må trekke frem at "Hallo, 42 er en STOR størrelse, altså". Og hva er egentlig hensikten med det??

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det MÅ være lov å si at man selv ikke er komfortabel i en str. 42 (eller BMI blæddiblæ eller hva nå enn alle måler etter) uten at det da blir gått ut i fra at man mener at alle andre bør tvinge seg inn i en str. 34.

Selvsagt er det lov til å si det. Poenget er jo nettopp at folk sitter med så forskjellige kropper at det går ikke an å si noe om overvekt kun ved å se på størrelsen.

Gammel 14-09-10, 15:14   #175
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av mine favorittkjepphester er jo at jeg tror at mange overvektsproblemer kommer av at folk fra tenårene av har prøvd å bekjempe den kroppstypen de er naturlig disponert for. Det er ikke lurt å slåss mot kroppen sin på den måten.

Dette er jeg veldig enig i. Jeg ønsker meg et samfunn der man kan sette pris på ulike kropper.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 15:16   #176
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Vel, slik helsefarene ved overvekt er beskrevet, virker det som om jeg når som helst kan falle død om. Så det er derfor jeg lurer på om jeg er heldig som har sluppet unna fysiske plager. For flere år siden var jeg på overvektsklinikken på Riksen, og de fant ikke et eneste avvik (annet enn litt vitamin D-underskudd). Jeg spurte om det var uvanlig at en så overvektig person som meg, var helt frisk, og de sa at det var det overhodet ikke. De fleste overvektige de hadde med å gjøre, var helt friske, sa de.

Statistisk sett er det mer risikabelt å være tykkere eller tynnere enn det som er definert som normalvekt. Men det er jo selvsagt mange andre faktorer som også spiller inn.

For å illustrere, her er en graf jeg fant på folkehelseinstituttet sine sider:
For menn:

For kvinner:

Gammel 14-09-10, 15:18   #177
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ser nå at de må ha tullet det til, for grafene er jo helt like.

Gammel 14-09-10, 15:23   #178
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg elsker de grafene der.
Dess eldre man blir, dess mindre farlig er det å veie mer. Og er man i tyveårene så er det bedre å være mye overvektig enn litt.

Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 15:45   #179
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg gleder meg virkelig til å føde slik at jeg kan få jobbe meg ned i min størrelse igjen. *tilstår*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 15:47   #180
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg elsker de grafene der.
Dess eldre man blir, dess mindre farlig er det å veie mer. Og er man i tyveårene så er det bedre å være mye overvektig enn litt.

Bare man overlever, så blir man gammel.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.