Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hvor stor andel av klærne deres er dyre?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-07, 23:04   #121
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Så en liten kommentar på det med forbruk og eksemplet med bukser. Det finnes da virkelig såpass mye klær her i verden at hvis "vi" skal fortsette med å kjøpe ti bukser når vi trenger fire, så hjelper det ikke så mye for verden at vi sender de videre.

Er det det? Er det slik at alle har de klærne de trenger?

Opprinnelig lagt inn av TBM

Du nevnte selv transport ovenfor. Det er viktig å huske at både produksjonen av buksene samt transporten til et "u-land" forurenser.

Enig i at det var et dårlig eksempel. Men poenget er at klærne blir brukt. Hvis du vil kan du bytte ut Romania med Fretex.

Opprinnelig lagt inn av TBM

Å drikke eplejuice istedenfor appelsinjuice synes jeg blir et litt tullete forslag, jeg har ikke foreslått en så snever definisjon av hva som er miljøvennlig, og jeg ønsker ikke et samfunn som er det heller. Hvis vi kvitter oss med OVERFORBRUKET vårt, ville vi nemlig forurense på et langt lavere nivå enn i dag.

Poenget med eplejuice istedet for appelsinjuice var å konkretisere at man bør handle lokalt. Det gjelder heller ikke bare mat, men også klær og andre artikler. Jo, nærmere de produseres jo bedre. Og, jo det er et godt forslag å handle lokalt, hvis man skal tenke miljøhensyn.

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Men kan vi si at det ikke er et overforbruk? Jeg føler ikke at det at jeg sender de ni buksene til Romania kan unnskylde det faktum at jeg har kjøpt bukser jeg ikke trenger. Det vil jo bli mindre utslipp om jeg sender penger til Romania enn om jeg sender buksene?

Ja, det var som sagt et dårlig eksempel. Men poenget mitt er ikke hvor mye man kjøper men hvordan man forvalter det som blir kjøpt. Klart hvis man kjøper masse klær, stapper de inn i skapet og hiver de etter et par år er det overforbruk, men det er ikke det samme som at klærne sirkulerer.

Gammel 29-04-07, 23:11   #122
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg er opptatt av at produsenten av klærne jeg kjøper til meg selv og lillemor ikke benytter seg av barnearbeid og at selskapet tilbyr gode arbeidsforhold for sine ansatte. DESVERRE er derfor nesten alle klærne jeg kjøper forholdsvis dyre men foretrekker da heller få plagg enn masse "uetisk" handel fra kjedebutikker.

Har du en god oversikt over hvem som ikke benytter seg av barnearbeid?

Jeg kunne godt tenke meg å sikre meg mot dette, men jeg synes ikke det er enkelt. Fairtradeklær er det dessverre veldig få som selger.
Det å kjøpe dyre merkeklær er generellt ingen garanti mot barnearbeid dessverre. Noe av det som har provosert meg mest er når produsentene av skrekkelig dyre varer avsløres. Det blir enda mer meningsløst å betale mye for en vare når det avsløres da.. selv om det alltid er grusomt.

Jeg ønsker som sagt gjerne en oversikt over hvem som garanterer at ingen ledd i produksjonen innebærer barnearbeid.

Det som blir sagt lenge oppe i tråden om gjenbruk er viktig, men vi skal være klar over at selv om noe leveres til Fretex så må også Fretex kaste mye. Folk kjøper generellt alt for mye klær. Det er et problem miljømessig fordi særlig bomull forurenser veldig i produksjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 23:22   #123
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ønsker som sagt gjerne en oversikt over hvem som garanterer at ingen ledd i produksjonen innebærer barnearbeid.

Bare en liten kommentar til det med barnearbeid. Barnearbeid har flere sider, og selv om man i en drømmeverden skulle avskaffe alt barnearbeid, er det faktisk mer realistisk å i første omgang kjempe for at barn som jobber får gode arbeidsforhold, korterer dager og mulighet til å gå på skole.

Leste masse om dette da jeg studerte, men dette er den første og beste linken jeg fant på nettet:

http://www.plan-norway.org/news/publications/73179/

Jeg er altså ikke for barnearbeid, men hvis vi skal se realistisk på det så er det ikke nødvendigvis det beste som kan skje disse ungene at de mister jobben sin. Vi må gå et skritt av gangen, og huske at barnearbeid faktisk var vanlig i Norge også, for ikke så alt for mange år tilbake i tid.

Gammel 29-04-07, 23:28   #124
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Bare en liten kommentar til det med barnearbeid. Barnearbeid har flere sider, og selv om man i en drømmeverden skulle avskaffe alt barnearbeid, er det faktisk mer realistisk å i første omgang kjempe for at barn som jobber får gode arbeidsforhold, korterer dager og mulighet til å gå på skole.

Leste masse om dette da jeg studerte, men dette er den første og beste linken jeg fant på nettet:

http://www.plan-norway.org/news/publications/73179/

Jeg er altså ikke for barnearbeid, men hvis vi skal se realistisk på det så er det ikke nødvendigvis det beste som kan skje disse ungene at de mister jobben sin. Vi må gå et skritt av gangen, og huske at barnearbeid faktisk var vanlig i Norge også, for ikke så alt for mange år tilbake i tid.

Jeg mener at det uansett ikke er bra å støtte bedriftene som benytter seg av barnearbeid. At foreldrene får bedre betalt og en rettferdig lønn er det som nytter mest er jeg helt overbevist om.
At det samtidig må jobbes for bedre arbeidsforhold for de barna som arbeider er sikkert, men jeg tror det som nytter i lengden er at vi som forbrukere setter krav til produsentene om at det ikke skal benyttes barnearbeid og at arbeiderne har en lønn til å leve av. Det med fairtrademerking av klær er i sin spede begynnelse, men det har jeg stor tro på.

Gammel 29-04-07, 23:31   #125
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med fairtrademerking av klær er i sin spede begynnelse, men det har jeg stor tro på.

De burde også merke klær med miljømerking. Som sagt tidligere i tråden så synes jeg akkurat dette med miljø, etisk handel og økologiske varer er temmelig innfløkt. Spesielt ettersom det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom dem. Tror det kommer til å bli mer og mer "in" med merking.

Gammel 29-04-07, 23:36   #126
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at det uansett ikke er bra å støtte bedriftene som benytter seg av barnearbeid. At foreldrene får bedre betalt og en rettferdig lønn er det som nytter mest er jeg helt overbevist om.
At det samtidig må jobbes for bedre arbeidsforhold for de barna som arbeider er sikkert, men jeg tror det som nytter i lengden er at vi som forbrukere setter krav til produsentene om at det ikke skal benyttes barnearbeid og at arbeiderne har en lønn til å leve av. Det med fairtrademerking av klær er i sin spede begynnelse, men det har jeg stor tro på.

Dessverre er ikke verden så enkel som det Jeg er enig i at det er det man må jobbe mot, men det nytter ikke å forvente at den endringen som har skjedd i vestlige samfunn over år, skal skje på en tredjedel av tiden og enda raskere i uland. I en del land vil dessverre barnearbeid være nødvendig for at samfunnet skal gå rundt, og å frata barna jobben vil ikke gjøre livet deres bedre, snarere tvert i mot. Det vi må kjempe for er gode arbeidsforhold og skolegang for barna. Trist, men dessverre sant.

Gammel 29-04-07, 23:52   #127
Guava

Guava sin avatar

Standard

Dessverre er ikke verden så enkel som det Jeg er enig i at det er det man må jobbe mot, men det nytter ikke å forvente at den endringen som har skjedd i vestlige samfunn over år, skal skje på en tredjedel av tiden og enda raskere i uland. I en del land vil dessverre barnearbeid være nødvendig for at samfunnet skal gå rundt, og å frata barna jobben vil ikke gjøre livet deres bedre, snarere tvert i mot. Det vi må kjempe for er gode arbeidsforhold og skolegang for barna. Trist, men dessverre sant.

Jeg lever i en enkel verden.

Gammel 30-04-07, 09:51   #128
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Valentina: Det bryter mot FNs barnekonvensjon å la barn arbeide. Selv om det betyr penger inn for familien. Poenget er at voksne mennesker skal tjene nok til at det skal gå rundt UTEN at barna arbeider, ikke sant? Det er derfor det er viktig å alltid kjøpe rettferdig og økolgisk dersom det er mulig, se etter de "grønne" klærne på La redoute og heller kjøpe dyrere klær produsert i Europa (ikke på oppdrag i kjipe sweatshops i Kambodsja).

Rettferdig handel garanterer skikkelig lønn og gode arbeidsforhold for dem som jobber med produksjonen. Økologisk har en innebygget etisk garanti.

Det er ALDRI forsvarlig å la barn arbeide. Barn skal leke og gå på skolen og hjelpe til hjemme, ikke jobbe på fabrikk.

Ved å la være å kjøpe barnearbeidprodukter, spørre hvor ting er laget og av hvem som har laget dem, så gjør man i hvertfall så godt man kan. Ved å velge leker fra sprell og andre kvalitetslekebutikker med etisk garanti, har man sendt tydelige signaler til produsentene om at barnearbeidsleker ikke har noe marked her.

Ellers vet jeg at jeg har bla Framtiden i våre hender med meg på at det er bedre å kjøpe dyrt, bra og sjelden enn masse og ofte.

Gammel 30-04-07, 09:53   #129
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

For meg handler ikke dette om å dele ut dårlig samvittighet. Det handler om å ikke blande kortene. Miljøvennlig forbruk har ikke nødvendigvis en sammenheng med pris. Det har heller ingen sammenheng med antall produkter som kjøpes. Det har en sammenheng med hvordan forbruket til hver enkelt påvirker miljøet. Og noen faktorer for at man driver med miljøvennlig forbruk er som følger:

him...

Dette er en fin diskusjon. Jeg må stadig vekk ta meg i ørene når jeg handler. Plutselig sitter jeg med billige duppeditter fra lekebutikken som sikkert er laget av slitne små barnefingre. Det er viktig å få satt fokus på miljø, forbruk og rettferdig handel med jevne mellomrom.

Gammel 30-04-07, 09:57   #130
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De som kjøper mye dyrt har ofte mer kjøpekraft, så det at man kjøper dyrt er ofte ikke forenlig med at man kjøper mindre. Er jo bare å se på shoppetråden her inne...

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 09:59   #131
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ellers vet jeg at jeg har bla Framtiden i våre hender med meg på at det er bedre å kjøpe dyrt, bra og sjelden enn masse og ofte.

Men mange kjøper vel dyrt og bra både masse og ofte, og mye mer enn man trenger, det er jo ikke bra det heller sett fra et Fremtiden i våre hender-perspektiv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 10:05   #132
TBM
Passiv

Standard

Når vi godtar barnearbeid på denne måten, da bør vi som samfunn stoppe opp og tenke over hva det er vi driver med. Barnearbeid SKAL man jobbe mot, men samtidig betyr det faktisk at vi som samfunn slutter å utnytte de fattige landenes ressurser. Nå er vel ikke Norge verstingen der, men vi deltar i det fellesskapet som Vesten er og må bli mye tøffere i vår kritikk overfor land som f. eks. USA...

Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 10:05   #133
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men mange kjøper vel dyrt og bra både masse og ofte, og mye mer enn man trenger, det er jo ikke bra det heller sett fra et Fremtiden i våre hender-perspektiv.

Det å kjøpe solide klær som man bruker lenge er det aller mest miljøvennlige.
Dyre klær er ikke synonymt med holdbare klær. Dyre klær er heller ikke synonymt med at klærne er produsert på miljøvennlig måte og på en måte som gir arbeiderne lønn for arbeidet.
De aller mest miljøvennlige i klesveien er nok slike som min svigerfar som kjøper klær veldig sjeldent. Det han kjøper er bunnsolid og det varer i årevis. Mote er et ukjent ord i hans ører.

Et av de største problemene er at motene skifter. Store klesmengder blir kastet fordi motene skifter.

Gammel 30-04-07, 10:11   #134
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Har du en god oversikt over hvem som ikke benytter seg av barnearbeid?

Jeg kunne godt tenke meg å sikre meg mot dette, men jeg synes ikke det er enkelt. Fairtradeklær er det dessverre veldig få som selger.
Det å kjøpe dyre merkeklær er generellt ingen garanti mot barnearbeid dessverre. Noe av det som har provosert meg mest er når produsentene av skrekkelig dyre varer avsløres. Det blir enda mer meningsløst å betale mye for en vare når det avsløres da.. selv om det alltid er grusomt.

Det som blir sagt lenge oppe i tråden om gjenbruk er viktig, men vi skal være klar over at selv om noe leveres til Fretex så må også Fretex kaste mye. Folk kjøper generellt alt for mye klær. Det er et problem miljømessig fordi særlig bomull forurenser veldig i produksjon.

Nei det er ikke enkelt men jeg forsøker å holde meg til klær og sko laget i Europa. Det er jo dessverre færre og færre produsenter som gjør dette men det er fortsatt noen. Står det Made in Spain på skoene jeg kjøper så må jeg bare tro på at det er sant. Oilily barneklær lages både i Europa og i en fabrikk i Tyrkia som drives på en god måte. Clarks har vel laget mesteparten av skoene sine i Europa men flytter vel snart hele produksjonen til Kina. En ting som er sikkert er i alle fall at kjedebutikkene stort sett bare har klær laget i sweatshops. Så jeg kjøper f. eks helt bevisst ikke pakker med strømpebukser på Hennes selv om de er mye billigere en MP laget i Danmark. Jeg føler meg rimelig sikker på at en strømpebukse produsert i Danmark ikke er laget av et barn eller en kvinne som tjener $2 om dagen.

Når det er sagt, jeg har sikkert flere plagg som er produsert i Kina eller Kambodia men jeg prøver som sagt å være bevisst på det.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 10:16   #135
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Tror ikke jeg eier ett eneste plagg som har kostet over 500 kr. Jo, bunaden.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 12:40   #136
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:eg berre svare:

Eg har få dyre klær, en Tulip og Tatamo-kjole og bunad. Det er vel det. Eg kunne godt tenke meg å ha økonomi til å handle meir dyrt, nettopp av etiske hensyn. Men så lenge eg ikkje greie begrense meg i kvantitet, så får eg det ikkje heilt til.

Gammel 30-04-07, 18:28   #137
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Valentina: Det bryter mot FNs barnekonvensjon å la barn arbeide. Selv om det betyr penger inn for familien. Poenget er at voksne mennesker skal tjene nok til at det skal gå rundt UTEN at barna arbeider, ikke sant? Det er derfor det er viktig å alltid kjøpe rettferdig og økolgisk dersom det er mulig, se etter de "grønne" klærne på La redoute og heller kjøpe dyrere klær produsert i Europa (ikke på oppdrag i kjipe sweatshops i Kambodsja).

Det bryter med FN's barnekonvensjon, det er helt sant, men likvel så anbeflaler flere organisasjoner at man ikke uten videre bokiotter alt barnearbeid, men istedet jobber for at barna i første omgang får gode arbeidsforhold, korte arbeidsdager og mulighet for å gå på skole. Det er fullstendig forenelig å være mot barnearbeid, men samtidig innse at man ikke bygger Roma på en dag, og at avskaffing av barnearbeid må skje gradvis.

Jeg er ikke tilhenger av barnearbeid, for alt i verden! Jeg har bare innsett at problemstillingen ikke er så enkel som man skulle ønske, og at barn som ikke jobber, automatisk får gå på skole i stedet. Fravær av barnearbeid betyr ikke nødvendigvis et bedre liv for ungene. I noen tilfeller er det bedre at man i første omgang går inn og sørger for at de barna som jobber har gode forhold, og at de får gå på skole. I FØRSTE omgang. Selvfølgelig skal man jobbe for at det ikke er behov for at barna er i arbeid.

Gammel 30-04-07, 18:32   #138
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Når vi godtar barnearbeid på denne måten, da bør vi som samfunn stoppe opp og tenke over hva det er vi driver med. Barnearbeid SKAL man jobbe mot, men samtidig betyr det faktisk at vi som samfunn slutter å utnytte de fattige landenes ressurser. Nå er vel ikke Norge verstingen der, men vi deltar i det fellesskapet som Vesten er og må bli mye tøffere i vår kritikk overfor land som f. eks. USA...

Barnearbeid SKAL man jobbe mot, ja, men det finnes mange måter å jobbe mot det på. Og det er ikke nødvendigvis slik at det er til barnets beste at deres arbeidsplasser blir boikottet, for enkelte kan det være katastrofalt for familien - og da også barna. Da bør man kanskje i første omgang gjøre en innsats for at barna skal jobbe minst mulig i stedet, samt sikre at de får skolegang. Det betyr ikke at man aksepterer barnearbeid, bare at man aksepterer at man ikke kan gjøre radikale endringer over natten, men må ta tiden til hjelp.

Gammel 30-04-07, 18:36   #139
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aller mest miljøvennlige er å bare ha noen veldig få klær i god kvalitet, og gjerne kjøpe på loppemarked. Man trenger vel strengt tatt ikke mer enn to bukser og et skjørt og noen gensere og litt sånn.
Men sånn er det jo rett og slett ikke, klær fyller jo andre behov enn det å ikke fryse, blant annet i jobbsammenheng og for eget velvære.
Jeg er vokst opp i en tilnærmet Fremtiden i våre hender-kultur, men så asketisk at jeg skyver alle egoistiske behov i klesveien unna er jeg rett og slett ikke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 20:45   #140
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det aller mest miljøvennlige er å bare ha noen veldig få klær i god kvalitet, og gjerne kjøpe på loppemarked. Man trenger vel strengt tatt ikke mer enn to bukser og et skjørt og noen gensere og litt sånn.
Men sånn er det jo rett og slett ikke, klær fyller jo andre behov enn det å ikke fryse, blant annet i jobbsammenheng og for eget velvære.
Jeg er vokst opp i en tilnærmet Fremtiden i våre hender-kultur, men så asketisk at jeg skyver alle egoistiske behov i klesveien unna er jeg rett og slett ikke.

Nei, noe askettilværelse er så avgjort ikke noe for meg heller. Målet for min del får være noe sånn midt i mellom det og der jeg er nå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.