|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Leser
|
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?
Er det det? Er det slik at alle har de klærne de trenger?
Enig i at det var et dårlig eksempel. Men poenget er at klærne blir brukt. Hvis du vil kan du bytte ut Romania med Fretex.
Poenget med eplejuice istedet for appelsinjuice var å konkretisere at man bør handle lokalt. Det gjelder heller ikke bare mat, men også klær og andre artikler. Jo, nærmere de produseres jo bedre. Og, jo det er et godt forslag å handle lokalt, hvis man skal tenke miljøhensyn.
Ja, det var som sagt et dårlig eksempel. Men poenget mitt er ikke hvor mye man kjøper men hvordan man forvalter det som blir kjøpt. Klart hvis man kjøper masse klær, stapper de inn i skapet og hiver de etter et par år er det overforbruk, men det er ikke det samme som at klærne sirkulerer.
![]() |
#122 |
Bør lage seg en tittel selv
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Shake it out!
|
Bare en liten kommentar til det med barnearbeid. Barnearbeid har flere sider, og selv om man i en drømmeverden skulle avskaffe alt barnearbeid, er det faktisk mer realistisk å i første omgang kjempe for at barn som jobber får gode arbeidsforhold, korterer dager og mulighet til å gå på skole.
![]() |
#124 |
|
Jeg mener at det uansett ikke er bra å støtte bedriftene som benytter seg av barnearbeid. At foreldrene får bedre betalt og en rettferdig lønn er det som nytter mest er jeg helt overbevist om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Leser
|
De burde også merke klær med miljømerking. Som sagt tidligere i tråden så synes jeg akkurat dette med miljø, etisk handel og økologiske varer er temmelig innfløkt. Spesielt ettersom det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom dem. Tror det kommer til å bli mer og mer "in" med merking.
![]() |
#126 |
Shake it out!
|
Dessverre er ikke verden så enkel som det
![]() |
#127 |
|
Jeg lever i en enkel verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?Valentina: Det bryter mot FNs barnekonvensjon å la barn arbeide. Selv om det betyr penger inn for familien. Poenget er at voksne mennesker skal tjene nok til at det skal gå rundt UTEN at barna arbeider, ikke sant? Det er derfor det er viktig å alltid kjøpe rettferdig og økolgisk dersom det er mulig, se etter de "grønne" klærne på La redoute og heller kjøpe dyrere klær produsert i Europa (ikke på oppdrag i kjipe sweatshops i Kambodsja).
![]() |
#129 |
Muligens verdt å vente på
|
him...
![]() |
#130 |
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?De som kjøper mye dyrt har ofte mer kjøpekraft, så det at man kjøper dyrt er ofte ikke forenlig med at man kjøper mindre. Er jo bare å se på shoppetråden her inne... |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Fortynnet
|
Men mange kjøper vel dyrt og bra både masse og ofte, og mye mer enn man trenger, det er jo ikke bra det heller sett fra et Fremtiden i våre hender-perspektiv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Passiv
|
Når vi godtar barnearbeid på denne måten, da bør vi som samfunn stoppe opp og tenke over hva det er vi driver med. Barnearbeid SKAL man jobbe mot, men samtidig betyr det faktisk at vi som samfunn slutter å utnytte de fattige landenes ressurser. Nå er vel ikke Norge verstingen der, men vi deltar i det fellesskapet som Vesten er og må bli mye tøffere i vår kritikk overfor land som f. eks. USA... |
![]() |
![]() |
#133 |
|
Det å kjøpe solide klær som man bruker lenge er det aller mest miljøvennlige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Nei det er ikke enkelt men jeg forsøker å holde meg til klær og sko laget i Europa. Det er jo dessverre færre og færre produsenter som gjør dette men det er fortsatt noen. Står det Made in Spain på skoene jeg kjøper så må jeg bare tro på at det er sant. Oilily barneklær lages både i Europa og i en fabrikk i Tyrkia som drives på en god måte. Clarks har vel laget mesteparten av skoene sine i Europa men flytter vel snart hele produksjonen til Kina. En ting som er sikkert er i alle fall at kjedebutikkene stort sett bare har klær laget i sweatshops. Så jeg kjøper f. eks helt bevisst ikke pakker med strømpebukser på Hennes selv om de er mye billigere en MP laget i Danmark. Jeg føler meg rimelig sikker på at en strømpebukse produsert i Danmark ikke er laget av et barn eller en kvinne som tjener $2 om dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Ikke fullt så fin
|
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?Tror ikke jeg eier ett eneste plagg som har kostet over 500 kr.
![]() |
#136 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?:eg berre svare:
![]() |
![]() |
#137 |
Shake it out!
|
Det bryter med FN's barnekonvensjon, det er helt sant, men likvel så anbeflaler flere organisasjoner at man ikke uten videre bokiotter alt barnearbeid, men istedet jobber for at barna i første omgang får gode arbeidsforhold, korte arbeidsdager og mulighet for å gå på skole. Det er fullstendig forenelig å være mot barnearbeid, men samtidig innse at man ikke bygger Roma på en dag, og at avskaffing av barnearbeid må skje gradvis.
![]() |
#138 |
Shake it out!
|
Barnearbeid SKAL man jobbe mot, ja, men det finnes mange måter å jobbe mot det på. Og det er ikke nødvendigvis slik at det er til barnets beste at deres arbeidsplasser blir boikottet, for enkelte kan det være katastrofalt for familien - og da også barna. Da bør man kanskje i første omgang gjøre en innsats for at barna skal jobbe minst mulig i stedet, samt sikre at de får skolegang. Det betyr ikke at man aksepterer barnearbeid, bare at man aksepterer at man ikke kan gjøre radikale endringer over natten, men må ta tiden til hjelp.
![]() |
#139 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?Det aller mest miljøvennlige er å bare ha noen veldig få klær i god kvalitet, og gjerne kjøpe på loppemarked. Man trenger vel strengt tatt ikke mer enn to bukser og et skjørt og noen gensere og litt sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Rastløs dagdrømmer
|
Nei, noe askettilværelse er så avgjort ikke noe for meg heller. Målet for min del får være noe sånn midt i mellom det og der jeg er nå.
![]() |
|
|